پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : 92256
منبع : خبرگزاری فارس

معارف اهل بیت (ع) با خون دل های فراوان به ما رسیده است

قم نيوز : رئیس کنفرانس بین المللی «آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوران معاصر» اظهار کرد: معارف اهل بیت (ع) با کوشش ها، ایثارها و خون دل خوردن های فراوانی به دست ما رسیده که باید آن را قدر بدانیم.
معارف اهل بیت (ع) با خون دل های فراوان به ما رسیده است
معارف اهل بیت (ع) با خون دل های فراوان به ما رسیده است
به گزارش قم نیوز آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در سخنان کوتاهی به زبان عربی و به مناسبت آغاز این کنفرانس بین المللی ضمن گرامیداشت هفته وحدت و سالروز ولادت نورانی حضرن رسول الله (ص) و امام جعفر بن محمد الصادق (ع) بیان کرد: در اهمیت حفظ معارف اهل بیت (ع) توسط قُدما و بزرگان اسلام همین بس که برخی از آن ها حتی آبروی خود را در این راه قربانی کردند.

وی افزود: همه این کوشش های خستگی ناپذیر بزرگان برای این بود تا بتوانند معارف اهل بیت (ع) را حفظ و آنگاه زمینه گسترش آن را نیز فراهم کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: با همه این تلاش ها، البته تحریف هایی نیز در تاریخ اهل بیت (ع) دیده می شود که این کنفرانس علمی کوشش می کند تا در راستای آسیب شناسی همین مقوله، به دستاوردهای جدیدی برسد.

 همایش مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) و ایجاد فضای بین رشته ای

همچنین حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی به عنوان دبیر علمی این کنفرانس بین المللی نیز در سخنانی از استقبال خوب استادان داخلی و خارجی از این کنفرانس خبر داد و گفت: این همایش فضایی بینارشته ای را در میان محققان و اندیشمندان پدید آورده است تا آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) از منظرهای گوناگون مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد.

مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین خاطر نشان کرد: در عظمت شأن و مقام اهل بیت (ع) همین بس که از آنان در بسیاری از کتاب های غیرشیعه هم سخن گفته شده است، البته این نقل ها آسیب هایی هم داشته است که این همایش تلاش دارد تا به آن ها بپردازد.

وی با اشاره به این که اهل بیت (ع) می توانند عامل وحدت باشند تصریح کرد: اهل بیت (ع) گنجینه های گرانبهایی هستند که هنوز آن ها را به خوبی نشناخته و زوایای مختلف زندگی شان را بررسی نکرده ایم، به طور مثال درباره امام حسن (ع) بیشتر به صلح ایشان، درباره امام حسین (ع) هم بیشتر به قیام آن حضرت و درباره امام رضا (ع) نیز بیشتر به دو سال ولایتعهدی حضرت توجه و از سایر حوزه ها غفلت کرده ایم.

حجت الاسلام محمدی یکی دیگر از آسیب های مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) را درافتادن در رونویسی از تاریخ عنوان کرد و گفت: نباید تردیدی داشت که فهم بهتر این مطالعات می تواند بسیاری از مشکلات امروزی ما را حل و فصل کند.

وی یکی از اهداف این کنفرانس علمی را شناخت دقیق تر زوایای پنهان و ناشناخته زندگی الگوهای بشری خواند و گفت: این همایش می تواند یک آغاز راه باشد که البته باید ادامه پیدا کند، چراکه این مبحث در عرصه استراتژیک «سبک زندگی» یک نقطه عطف است و می تواند هم برای جامعه علمی و هم برای عموم مردم قابل استفاده باشد.

کنفرانس بین المللی «آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوران معاصر» به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم و با همکاری نهادهایی مانند وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و همچنین برخی از دانشگاه های کشور در حال برگزاری است.

«درآمدی بر آسیب های مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر»، «آسیب شناسی مستندات مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر»، «آسیب شناسی اهداف و روش های مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر»، «آسیب شناسی مبانی و رویکردهای مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر» و همچنین «آسیب شناسی مطالعات منطقه ای و جهانی تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر» به عنوان محورهای این همایش یک روزه معرفی شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd9x0n.yt0xk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما