دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : 92636

ثبت دریاچه نمک در فهرست میراث ملی

قم نيوز : دریاچه نمک، کوه دو برادران و گنبد نمکی قم، در کنار 8 درخت کهنسال واقع در این استان در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شدند.
ثبت دریاچه نمک در فهرست میراث ملی
ثبت دریاچه نمک در فهرست میراث ملی
به گزارش قم نیوز این ثبت ملی در 11 نامه جداگانه از سوی وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی به استاندار قم و درباره 8 درخت، یک دریاچه، یک گنبد نمکی و یک کوه استان ابلاغ شده است.

در یکی از این نامه ها که از سوی علی ‌اصغر مونسان به بهرام سرمست و درباره درخت چنار کهنسال شهر کهک نوشته شده آمده است:«در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی کشور، مصوب دی ‌ماه ۱۳۸۲ و آیین ‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ ه، هیئت محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، «درخت چنار کهنسال کهک» واقع در «استان قم، شهرستان قم، بخش کهک، شهر کهک، داخل شهر، میدان چنار» پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۵۰۸ مورخ ۹۷/۱۱/۹ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید که ابلاغ می ‌شود.»

همچنین در ادامه این نامه آمده است: «اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارت است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود.
هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.»

«درخت چنار روستای آمره قم» واقع در روستای آمره بخش خلجستان، «دو درخت چنار کهنسال روستای وشنوه» واقع در محوطه امامزاده هادی روستای وشنوه دهستان فردو بخش کهک و «درخت توت کهنسال روستای وشنوه» واقع در محله سرتخت این روستا از دیگر مواردی است که در نامه های جداگانه وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی به استاندار قم به عنوان میراث طبیعی ملی ثبت شده اند.

همچنین سه درخت دیگر این فهرست شامل درخت توت کهنسال، درخت گردوی کهنسال و درخت چنار کهنسال است که به ترتیب در روستای شاه اسماعیل دهستان فردو بخش کهک، روستای کرمچگان دهستان فردو بخش کهک و همچنین روستای بنابر دهستان قاهان بخش خلجستان واقع شده اند.
در عین حال مورد دیگر از این موارد ثبت میراث طبیعی به «گنبد نمکی قم» واقع در بخش جعفرآباد و کیلومتر 25 جاده قم – ساوه اختصاص دارد.

در این نامه ها از «دریاچه نمک» و «کوه دو برادران» نیز به عنوان دو میراث طبیعی ملی دیگر نام برده شده است.
انتهای پیام/ 106
 

 

     
https://qomnews.ir/vdcfvvd1.w6d0magiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما