قم نيوز : در شرایطی که بحران کرونا کسب‌وکار مردم را فلج کرده است، مواد غذایی در بازارها نیز دور از چشم ناظران بازار با قیمت‌های نجومی به دست مردم می‌رسد.
گلایه‌های مردم از گرانی و دلالانی که مردم را نقره‌داغ کرده‌اند/جنس هست، نظارت نیست
گلایه‌های مردم از گرانی و دلالانی که مردم را نقره‌داغ کرده‌اند/جنس هست، نظارت نیست
به گزارش قم نیوز در شرایط سخت کرونایی این روزها که حدود 9 ماه کشور به آن درگیر است و اغلب مردم کسب‌وکارهای خود را از دست داده‌اند آن‌طرف سکه هم وضعیت بد اقتصادی و تحریم، زندگی و معیشت مردم را نشانه گرفته و روزبه‌روز سفره‌های مردم کوچک‌تر و کارد به استخوان مردم  رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این شرایط خانوارها، متوسط نرخ سرانه مصرف انواع مواد غذایی اصلی مردم روزبه‌روز از سفره‌های مردم در حال پر کشیدن است و در زمانی که گوشت و فرآورده‌های گوشتی گران شد مردم به سمت مصرف گوشت سفید رفتند اما چندی نگذشت که مرغ هم گران شد. مرغ، ماهی، گوشت و انواع لبنیات و اخیراً برنج، روغن و حتی حبوبات به‌طور نجومی با افزایش قیمت روبرو شد.

با این قیمت‌های نجومی بازار که هر روز دامن یک نوع مواد غذایی را می‌گیرد، نرخ سرانه مصرف مواد غذایی مردم بین 30 تا 50 درصد کاهش‌یافته است و آن‌هم در روزهای سخت کرونایی که مردم نیاز به تقویت سیستم ایمنی خود دارند.

در برخی موارد افزایش قیمت‌ها، ما طرف دولت و مسئولان هستیم آن‌هم مواردی همچون خودرو، سکه، بازار مسکن و غیره که با شاید به‌نوعی با تحریم ارتباط دارد، اما مرغ، ماهی، گوشت و برنج در کشوری که خود مهم‌ترین تولیدکننده این نوع مواد غذایی است گرانی لحظه‌ای این نوع مواد دور از انتظار است.

باید بدانیم که پشت سر این گرانی‌ها کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است، چراکه قبول داریم کشور در شرایط بد اقتصادی و تحریم ظالمانه دشمنان است ولی مصیبت بزرگ‌تر دست خودی‌هایی بوده که در این شرایط بد کیسه برای مردم خود دوخته‌اند و در این شرایط به نظر می‌رسد از ماست که برماست.

این کاسبان برای پرکردن جیب خود از هیچ کاری غافل نیستند یک روز روغن‌های نباتی را انبار می‌کنند و روزی برنج و دست آخر دام زنده این مملکت را به‌سوی آن‌طرف آب برای کسب دلار و ارز میلیونی؛ و ملت را از خرید یک کیلو گوشت محروم می‌کنند پس مصوبات تنظیم بازار کجا اجرایی می‌شود؟ چرا دست این دلالان و کاسبان تحریم قطع نمی‌شود؟ پس نظارت‌ها و بازرسی‌ها کجا است؟

سفره‌هایی که روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند

گشتی به بازار قم می‌زنم به چند فروشگاه بزرگ مواد غذایی سر می‌زنیم پای صحبت هر شهروندی که می‌نشنیم همه درد و نگرانی از آشفتگی بازار کنونی دارند. از مادر سرپرست یک خانوار گرفته تا کارگر ساده و یک بازنشسته همه از نبود نظارت دولت بر بازار گلایه‌ها دارند از ستاد تنظیم بازار هم سؤال دارند چگونه یک‌باره قیمت مرغ، گوشت و لبنیات بالا رفت ؟ کاسبان و دلالان چگونه اگر دستی پشت پرده از آن‌ها حمایت نمی‌کند می‌توانند مواد غذایی و نیازهای سفره مردم را این‌چنین انبار کنند؟

به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قم می‌روم باب گفت‌وگو را با یک شهروند قمی باز می‌کنم. از او درباره وضعیت بازار می‌پرسم و می‌گوید: برای خرید گوشت به فروشگاه آمدم مرغ با نرخ دولتی نبود درحالی‌که مرغ آزاد انباشته شده و شهروندی قادر به خرید آن نیست.

علی بیگدلی می‌افزاید: گوشت هم برای خود قصه‌ای دارد؛ توان خرید گوشت قرمز کیلویی 130 هزار تومان را نداریم و به سمت مصرف گوشت سفید رفتیم اما مرغ دولتی با کمبود روبرو است. مرغ آزاد کیلویی 30 هزار تومان است با آن که می‌دانم سوسیس و کالباس مضر است ولی خانواده به‌سوی مصرف این مواد رفتند.

سیاستی که به سمت دوری از فرزندآوری پیش می‌رود

یک بانوی 60 ساله قمی درحالی‌که قیمت‌های پوشک بچه را بررسی می‌کرد درباره گرانی پوشک بیان می‌کند: خدا تازگی به ما یک نوه داده و درحالی‌که داماد من به دلیل کرونا کسب‌وکار خود را از دست داده گفتم برای کمک به دخترم پوشک برای نوه‌ام بخرم، ولی با قیمت‌های غیرمنتظره‌ای روبرو شدم درحالی‌که در طی ماه‌های گذشته این پوشک بین 70 هزار تا 100 هزار تومان بود الان تا مرز 300 هزار تومان ‌هم رفته است.

زهرا صبوری می‌افزاید: به‌جای اینکه در این شرایط که مردم کم‌تر به فکر فرزندآوری هستند و یا سیاست تک‌فرزندی را پیش گرفتند مردم را به سمت فرزندآوری تشویق کنند مردم دیگر در این شرایط چگونه به فکر بچه باشند؟

به گفته این بانوی قمی؛ دولت مطمئن باشد با این گرانی افسارگسیخته پوشک و دیگر مواد غذایی مردم دیگر حتی فکر داشتن بچه را از سر بیرون می‌کنند درحالی‌که در دیگر کشورها سیاست تشویقی برای زادآوری دارند.

هر شهروند 2 عدد روغن

به بخش مخصوص روغن مایع و نباتی می‌روم صدای چند شهروند که اعتراض داشتند بالا می‌رود یکی عنوان می‌کند: روغن نباتی که انگار پرکشیده از شهر؛ روغن مایع هم باید هر نفر که برای خرید به فروشگاه می‌آید فقط مجوز خرید 2 عدد روغن مایع دارد.

رضا بهشتی پور اظهار می‌کند: موافق هستم که هر فردی به‌اندازه مصرف خرید کند، ولی هستند افرادی که تنها برای خرید روغن به فروشگاه می‌آیند ولی اجازه گرفتن روغن را ندارند چرا چون باید مواد غذایی دیگری هم خریداری کنند.

وی می‌گوید: مگر ما تولیدکننده دانه‌های روغنی نیستیم ؟ وقتی شهروندی تنها قدرت خرید دو عدد روغن مایع دارد چرا با او مخالفت می‌شود مگر مردم باید تاوان بی‌دقتی در نظارت مسئولان را بدهند؟ چرا دولت با افرادی که روغن، برنج و مواد غذایی مردم را انبار می‌کنند برخورد نمی‌کند؟

این‌ها تنها چند نمونه گفت‌وگو و گلایه‌هایی بود که مردم داشتند که برای پیگیری این موارد این مشکلات را با مسئولان ستاد تنظیم بازار؛جهاد کشاورزی و سازمان صمت در میان می‌گذاریم و علت این مشکلات را حداقل در بازار قم جویا می‌شویم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccoeqo.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما