شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : 92780

سرانه فضای سبز قم به 27 مترمربع می‌رسد

قم نيوز : شهردار قم گفت: در برنامه قم 1404 سرانه فضای سبز شهری باید به 27 مترمربع به ازای هر شهروند برسد.
سرانه فضای سبز قم به 27 مترمربع می‌رسد
سرانه فضای سبز قم به 27 مترمربع می‌رسد
به گزارش قم نیوز سیدمرتضی سقائیان‌نژاد عصر امروز در مراسم افتتاح، رونمایی و آغاز عملیات اجرایی هزار میلیارد ریال پروژه شهرداری قم که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه خدارا شاکریم که توفیق داده چهارمین مرحله افتتاح پروژه‌های شهری در سال 99 را در قم داشته باشیم اظهار کرد: مرحله اول این افتتاح‌ها در دهه کرامت بود که 9 هزار میلیارد ریال افتتاح صورت گرفت و در مراحل بعدی در هفته دولت، هفته دفاع مقدس و سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم پروژه‌هایی به ارزش هزار و 150، هزار و 620 و 10 هزار میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف تفریحی، فضای سبز، سرمایه‌گذاری و... رونمایی، افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه‌ها در قالب برنامه 5 ساله شهر قم بوده که سال 99 سال آخر آن است افزود: در برنامه‌های قم 1400 پروژه‌های زیست‌محیطی پیش‌بینی شده که از مهم‌ترین آنها پارک هزارهکتاری قم به عنوان بزرگترین پارک کوهستانی کشور شامل 9 بوستان است و یکی از آنها باغ پرندگان بوده که امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار قم با اشاره به پروژه باغ پرندگان قم گفت: این پروژه مساحتی نزدیک به 110 هزار مترمربع دارد و هزار گونه شامل 5 هزار پرنده را در خود جای داده است.

وی با اشاره به مشخصات بخش‌های مختلف این باغ، سوله ویژه پرندگان حاره‌ای را در این پروژه مورد توجه قرار داد و افزود: بدون احتساب عرصه 300 میلیارد ریال برای راه‌اندازی این باغ هزینه صورت گرفته است.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه باغ پرندگان بستری برای افزایش فرصت‌های گردشگری و تحقیقاتی و تلطیف آب و هوای شهر قم است، به افتتاح بوستان طبقاتی شهیدان زین‌الدین اشاره کرد و گفت: این بوستان مزین به نام شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین است که در 5 سطح ساخته شده است. ارتفاع بوستان از محور کف تا بالا 70 متر است و 220 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح میدان نماز خبر داد و گفت: بعد از پروژه آیت‌الله بروجردی که پردیسان را از بن‌بست خارج کرد ساماندهی مسیر ضرورت احداث پروژه را بیش از پیش می کرد که اعتبار این پروژه بیش از 600 میلیارد ریال بوده و عملیات آن آغاز خواهد شد.

شهردار قم افتتاح 100 هزار مترمربع فضای سبز شهری در قالب چهار بوستان با اعتبار 180 میلیارد ریال، افتتاح فاز اول نهضت آسفالت شهری با حجم 170 هزار تن آغاز عملیات پروژه سرمایه گذاری تجاری مسکونی با اعتبار 9 هزار میلیارد ریال و رونمایی از سرانه 20 مترمربع فضای سبز به ازای هر شهروند قمی را از دیگر برنامه‌های شهرداری عنوان و تصریح کرد: با توجه به اقلیم خشک و اهمیت توسعه ظرفیت های تفریحی گردشگری شهر قم و ظرفیت‌های علمی، مذهبی و معنوی این شهر، تلطیف فضای شهری اهمیت بالایی داشته و گسترش فضای شهری و زیرساخت‌ها یکی از اهداف مدیریت شهری بوده است.

وی با بیان اینکه مساحت کل فضای سبز شهر قم در سال 94 حدود 1750 هکتار بوده است افزود: این آمار سرانه 13.8 مترمربع را نشان می‌دهد در صورتی که در پایان شهریور 99 این فضا به 2650 هکتار رسیده که طی 5 سال 900 هکتار افزوده شده است. 4900 میلیارد ریال هم در این زمینه هزینه شده است البته در برنامه قم 1404 سرانه باید به 27 مترمربع به ازای هر شهروند برسد.

شهردار قم گفت: ظرف 5 سال گذشته 103 پارک شهری در قم احداث شده و تعداد پارک‌های شهری قم به 368 پارک رسیده و مجموعه‌های بازی کودکان پارک‌ها هم به بیش از 200 مورد رسیده است.

وی افزایش بوستان‌های بانوان شهر به هفت بوستان را یادآور شد و افزود: همه فعالیت‌ها در پرتو همدلی و وحدت تمام نیروهای مدیریت شهری اعم از شهرداری، شورای شهر، استانداری و... بوده است؛ خوداتکایی، خودباوری و کار جهادی محور این فعالیت‌ها بوده است.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcfxed1.w6d0cagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما