کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گروه‌های جهادی و بسیج نقش مهمی در مقابله با کرونا در قم دارند/تشکیل نقاهتگاه‌های محلی در طرح شهید سلیمانی

خبرگزاری تسنیم , 2 آذر 1399 ساعت 10:31

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: گروه‌های جهادی و نیروهای بسیج نقش بسیار مهمی در طرح‌های مقابله با کرونا در قم دارند.


به گزارش قم نیوز سیامک محبی اظهار داشت: روز چهارشنبه طرح محله محور و خانواده محور مزین به نام شهید سردار سلیمانی ابلاغ شد و ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: این طرح بسیار سنگین اما شدنی است و فقط برای دو هفته نیست و اجرای آن به هماهنگی نیاز دارد و باید برخی از ابهامات رفع شود.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح از ظرفیت و خاصیت برنامه‌های خانواده و محله محور با حضور بسیج و گروه‌های جهادی استفاده می‌کنیم، گستردگی و اقدامات عملیاتی در سطح شهر باید انجام شود و مراکز خصوصی و بسیجیان نیز آموزش‌های لازم را سپری کنند.

محبی بیان کرد: طرح شهید سلیمانی دارای 7 راهبرد اصلی است که جز سیاست‌های اصلی و شامل تشدید نظارت بر پروتکل‌ها، اعمال قانون، تست هوشمند هدفمند و گسترده، بیماری یابی و ره‌گیری هوشمند، آموزش و فرهنگ‌سازی، حفاظت از اقشار آسیب‌پذیر و سالمندان و تقویت فرآیند درمان سرپایی است.

وی خاطرنشان کرد: در تحقق راهبردها، 5 کمیته شکل‌گرفته و متمرکز هستند که سه کمیته شامل آموزش همگانی و انجام مراقبت خانواده محور و پایش و نظارت بر عهده علوم پزشکی و دو کمیته شامل حمایت از قرنطینه خانگی و غیر خانگی و عملیاتی محلی بر عهده بسیج است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: در این میان اعضا و سازمان‌های دیگر در طرح مشارکت داشته و به‌ویژه گروه‌های جهادی و نیروهای بسیج نقش بسیار مهمی در طرح‌های مقابله با کرونا در قم دارند.

سه تیم مراقبت، حمایت و نظارت در طرح خانواده محور شهید سلیمانی فعال است
وی تصریح کرد: سه تیم مراقبت و حمایت و نظارت نیز در این طرح فعال است و اقداماتی چون پایش و مستندسازی انجام می‌شود، دراین‌باره تیم مراقبت باهدف شناسایی زودهنگام بیماران تأثیر زیادی بر روند درمان به‌موقع دارد.

محبی بیان کرد: تعدادی از بیماران به مراکز درمانی و پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و اطلاعات آن‌ها در سامانه سیب ثبت می‌شود و در 14 روز با تماس تلفنی سلامت آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما تعداد زیادی از بیماران به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند و اطلاعات آن‌ها ثبت نمی‌شود و شناسایی این بیماران اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهر 27 مرکز خدمات جامع داریم که یک‌سوم برای بیماران کرونایی است و مراقبین سلامت روزانه 300 نفر را پایش می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اگر شرایط منزل خوب نباشد، بیمار به نقاهتگاه منتقل می‌شود دراین‌باره تشکیل نقاهتگاه‌های محلی در طرح شهید سلیمانی در جهت مراقبت از بیماران یکی از رویکردهای مهم طرح است.

وی تأکید کرد: هیچ طرحی بدون آموزش عملیاتی نمی‌شود و نیروهای بسیج و گروه‌های جهادی به‌طور کامل آموزش‌ها را می‌گذرانند، ما در این طرح اهداف گسترده‌ای داریم و تیم‌های مراقبتی در پایگاه‌های بهداشتی و تیم‌های حمایتی در پایگاه‌های بسیج و تیم‌های نظارتی در مرکز جامع خدماتی مستقر می‌شوند.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 92804

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/92804/گروه-های-جهادی-بسیج-نقش-مهمی-مقابله-کرونا-قم-تشکیل-نقاهتگاه-های-محلی-طرح-شهید-سلیمانی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir