شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب : 92994

گرامیداشت «هفته تحول خواهی حوزه های علمیه» در قم

قم نيوز : مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی دیدار با مراجع تقلید و مدیر حوزه های علمیه و همچنین برگزاری وبینار سراسری را از جمله برنامه های هفته تحول خواهی حوزه های علمیه اعلام کرد.
گرامیداشت «هفته تحول خواهی حوزه های علمیه» در قم
گرامیداشت «هفته تحول خواهی حوزه های علمیه» در قم
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام علیرضا ذبیحی ظهر امروز در نشست رسانه ای «یک دهه تلاش در مسیر گفتمان تحول و اجتهاد تمدنی» با تبریک و تسلیت شهادت محسن فخری زاده به سخنرانی هشتم آذر ماه سال 1386 مقام معظم رهبری در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اشاره و بیان کرد: حضرت آقا در آن دیدار به بیان ابعاد گسترده ای از ضرورت تحول در حوزه های علمیه پرداختند و باب جدیدی در این زمینه گشودند.

وی افزود: پس از آن بود که بحث های تحولی شیوه های اجتهاد در حوزه علمیه قم نُضج و مواردی مانند ضرورت حذف زوائد، اصلاح روش های موجود و همچنین تدوین برخی کتب و نرم افزارهای مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت.

مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی سپس به عنوان برخی از این کتاب و نرم افزارها اشاره کرد و گفت: «روش شناسی اجتهاد»، «کلام فقاهتی»، «نظام معرفتی فقاهت»، «منطق تفسیر متن»، «ادبیات دین»، «زوائد اصول»، «دامنه حجّیت عقل و بناهای عُقلایی»، «نقل به معنا»، «اعتبار احادیث شیعه»، «فقه عزا و زیارت اهل بیت (ع)» و «لباس دین» در کنار «نرم افزار فقاهت» بخشی از عنوان های تولید شده در راستای مسیر تحول خواهی در حوزه های علمیه بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 400 طلبه در دوره های عمومی و تخصصی مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی شرکت داشته و از برنامه های تدارک دیده شده بهره بُرده اند.

ذبیحی همچنین اضافه کرد: دیدار با مراجع عظام تقلید و استادان دروس خارج حوزه های علمیه، دیدار با فضلا و فعالان فرهنگی تحول خواه، برگزاری دیدارهای مشورتی با صاحبنظران تحول در حوزه های علمیه و در عین حال برپایی بیش از 70 نشست تخصصی و کرسی آزاداندیشی در حوزه های علمیه سراسر کشور از جمله برنامه های یک دهه فعالیت مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی بوده است.

وی تولید بیش از 70 هزار دقیقه صوت و تصویر برای بهره گیری از عنصر هُنر در بیان مسائل تحول خواهی حوزوی را بخش دیگری از دستاوردهای این مؤسسه خواند و خاطرنشان کرد: مجموعه کلیپ هایی با عنوان «پرونده باز» شامل بخشی از مطالبات بر زمین مانده مقام معظم رهبری، مجموعه کلیپ های «راه نو»، مجموعه پادکست های «سراج» در کنار تهیه و تولید مستندهایی مانند «حیات حوزه»، «أغلال»، «صورت سرخ»، «گلایه ها» و «اندیشه های نو»، بخشی از فعالیت های مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی برای استفاده از هنر در بیان تحول خواهی حوزوی بوده است.

 

نامگذاری هفته «تحول حوزه های علمیه»

مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی در ادامه به راه اندازی صفحات این مؤسسه در فضای وب و فضای مجازی توجه داد و تصریح کرد: این مؤسسه از چند سال قبل، روز هشتم آذر ماه را به عنوان سالروز سخنرانی تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم تحول در حوزه های علمیه به عنوان «روز تحول» و هفته پس از آن را به عنوان «هفته تحول» در حوزه های علمیه نامگذاری کرده و برنامه هایی برای این ایام تدارک می بیند.

وی درباره برنامه های هفته تحول حوزه های علمیه در سال جاری عنوان کرد: این هفته با نشست خبری امروز هشتم آذر ماه آغاز شده و در روزهای آینده با برنامه هایی مانند دیدار با مراجع معظم تقلید و همچنین مدیر حوزه های علمیه، برگزاری وبینار سراسری طلاب و فضلای تحول خواه حوزه های علمیه، حضور طلاب و فضلای تحول خواه در مسجد مقدس جمکران و همچنین دیدار آنان با برخی از خانواده های معظم شهدا ادامه می یابد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc0oqo.2bqio8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما