دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 93030

پروژه‌های عمرانی پیرامون حرم «پروژه ملی» است

قم نيوز : رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم پروژه های عمرانی پیرامون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) را پروژه های ملی خواند و بر تکمیل آن تأکید کرد.
پروژه‌های عمرانی پیرامون حرم «پروژه ملی» است
پروژه‌های عمرانی پیرامون حرم «پروژه ملی» است
به گزارش قم نیوز روح الله امراللهی با اشاره به طرح جامع مدیریت شهری روستایی اظهار کرد: تصویب طرح جامع مدیریت شهری روستایی اقدام مبارکی از سوی دولت بوده که تلاش دارد تا 24 دستگاه را در اختیار شهرداری ها قرار دهد، اما پرسش این است که چرا این امر طی ادوار گذشته اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: در این باره باید گفت که دولت تلاش دارد تا بار جدیدی روی دوش شهرداری ها قرار گیرد، در حالی که توقع ما از دولت این است که به تعهدات خود عمل کند، به طور مثال درباره مدارس قم باید گفت با این که زمین های دولتی در این شهر وجود دارد و می تواند در اختیار مدرسه سازان و خیرین قرار گیرد، اما این امر محقق نمی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: البته درباره دیگر اماکن لازم برای مناطق تازه تأسیس و نوبنیاد شهری مانند مساجد و اماکن ورزشی نیز باید به همین نکته توجه داد که قطعا کمبود این فضاها در آینده خود را نشان خواهد داد و ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود.

وی با تاکید بر این که در شرایط امروز کشور بحث «تملّک» ها واقعا به مقوله ای سنگین و دشوار برای مدیریت شهری تبدیل شده است خاطرنشان کرد: لازم است تا با تأمین زمین از سوی دولت در برخی پروژه ها، بخشی از این مشکلات رفع شود و بتوان فعالیت های عمرانی، احداثی و نوسازی را با سرعت بیشتری به پیش بُرد، در عین حال که برای تحقق این موارد نیاز به پیگیری های مکرر از سوی مسؤولان استانی و شهری هم وجود دارد.

امراللهی درباره پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و زیبنده نبودن وضعیت فعلی آن گفت: پارکینگ شرقی و دیگر پروژه های عمرانی پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه (س) یک سرمایه ملی و پروژه ملی است و فقط متعلق به شهر قم نیست، یعنی حتی اگر شهر قم هم بضاعت لازم را برای ساماندهی این محدوده پیرامونی می داشت، باز هم انتظار این بود که دولت در سطح ملی وارد این پروژه شود.

وی ادامه داد: البته این مسئله صرفا مربوط به شهر قم نیست، بلکه محیط های پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع)، حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) هم باید به عنوان پروژه های ملی و سرمایه ملی دیده شوند، چراکه این ها صرفا متعلق به یک شهر یا یک محدود نیستند و آبروی کشور و نظام جمهوری اسلامی تلقی می شوند و از این رو انتظار است که دولت در این پروژه ها ورود کامل و جامع داشته باشد.

وی اضافه کرد: البته این به آن معنا نیست که مجموعه ظرفیت های شهری و محلی را نادیده بگیریم، بلکه لازم است تا با تلفیق پتانسیل های محلی و ملی، این محدوده های پیرامونی را به طور دقیق مطالعه سپس در یک وحدت کالبدی و حوزه إدراکی مشترک طراحی کنیم و آن را به مرحله احداث برسانیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: به هر حال اقداماتی که اکنون در وزارت راه و شهرسازی درباره این پروژه ها انجام می شود بسیار کُند است و نیاز به سرعت بیشتر دارد.

وی یکی از اهداف مهم حوزه عمران و حمل و نقل شهری قم را تکمیل برخی عقب افتادگی ها در حوزه مدیریت شهری دانست و عنوان کرد: ما خود را موظف به پیگیری و تحقق چشم انداز و برنامه 5 ساله دوم مصوّب می دانیم و از این رو همه اقدامات عمرانی چه در حوزه احداث و چه در حوزه تکمیل در جریان است، البته در کنار این امر، باید برنامه ریزی نوینی برای مقوله مهم «بازآفرینی و نوآفرینی شهری» و «تجدید هویت بخشی برای مرکز محله ها» انجام دهیم تا بتوان تعلق های محله ای را در سطح شهر بیشتر کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان این که بسیاری از پروژه های امروز زمانی به تصویب رسیده اند که خبری از افزایش سرسام آور قیمت ها نبود و کسی هم پیش بینی این افزایش قیمت ها را نمی کرد افزود: امروز به مردم حق می دهیم که با احتیاط در بخش تملک ورود کنند و ما نیز از شهرداری توقع داریم تا پرداخت های بیشتری به مردم داشته باشد تا آنان در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند جایگزین مناسب خود را پیدا کنند و منتقل شوند.

وی ادامه داد: در هر صورت تمایل فعلی بنده و دیگر اعضای شورای شهر این است که شهرداری در بحث پرداخت ها برای تملّک، نرخ های بهتر و در فاصله زمانی کوتاه تری پرداخت کند تا همکاری مردم هم بیشتر شود، بنابراین امروزه منطقی نیست که بخواهیم با اهرم هایی مثل مسائل قضایی با مردم رو به رو شویم، مگر مواردی که استثناء باشد.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdce778o.jh8xxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما