جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : 13329

سرنوشت فرودگاه قم را به مطامع اقتصادی گره نزنیم

قم نيوز : قم نیوز: با گذشت بیش از دو سال از آغاز احداث فرودگاه قم توسط سرمایه گذار خصوصی، این فرودگاه هر روز کمتر از دیروز به راه اندازی نزدیک می‌شود! ظاهرا سرمایه گذار بخش خصوصی این فرودگاه، احداث آن را به پروژه‌ای رویایی تبدیل کرده است.
سرنوشت فرودگاه قم را به مطامع اقتصادی گره نزنیم
به گزارش قم نیوز، شهر مقدس قم، در نزد مردم ایران و جهان از اهمیت خاصی برخوردار است. از یکسو انقلاب اسلامی ایران که تاثیر شگرفی بر جهان گذاشته است، از حجره‌های مدرسه فیضیه آن آغاز شده است. چسبیده به همین مدرسه، حرم کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) قرار دارد که در واقع دلیل وجودی مدرسه فیضیه از آن اخذ شده است.

پایتخت مذهبی جهان تشیع و زادگاه انقلاب اسلامی ایران اما تنها دلایل اهمیت قم نیستند. هر ساله میلیون‌ها نفراز اقصی نقاط جهان برای زیارت مسجد مقدس جمکران که به امر امام زمان(عج) ساخته شده است، به قم سفر می‌کنند.

اهمیت اقتصادی قم نیز به دلیل واقع شدن در چهار راه ارتباطی ایران و برقرار کردن راه ارتباطی ۱۷ استان بر کسی پوشیده نیست. در واقع قم شهری است که دلایل مذهبی، اقتصادی و سیاسی به آن موقعیتی منحصر به فرد بخشیده است.

ام‌القرای جهان تشیع اما از دیرباز مشکلات متعددی داشته است که حمل و نقل درون شهری و برون شهری، یکی از مهم‌ترین آنهاست. جمعیت کلانشهر قم به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و ۲۰ میلیون نفر زائر هر سال به این شهر سفر می‌کنند. در چنین شرایطی بهره‌گیری از تمام امکانات حمل و نقل درون شهری و برون شهری ضروری به نظر می‌رسد.

با چنین دیدگاهی مجموعه مدیریت شهری قم، در سال ۱۳۸۷ دو پروژه کلان مترو و مونوریل را با استفاده از اعتبارات ملی و استانی کلید زد که با توجه به سیر کنونی این دو پروژه، از پیشرفت بیش و کم مطلوبی برخوردار بوده‌اند. در حوزه حمل و نقل برون شهری هم پروژه قطار سریع‌السیر برقی تهران ـ قم ـ اصفهان در حال پیگیری است تا سرعت دسترسی مردم را به قم، تهران و اصفهان کمتر کند.

حمل و نقل هوایی اما گزینه دیگری است که شهر قم به دلایل متعددی تاکنون از آن محروم بوده است. در سال‌های گذشته، نزدیکی به تهران، عامل اصلی عدم وجود توجیه اقتصادی برای فرودگاه قم بوده است و وعده داده می‌شد که با راه اندازی فرودگاه امام خمینی، مردم قم نیز به حمل و نقل هوایی نزدیک‌تر خواهند شد اما با اختصاص این فرودگاه به پروازهای خارجی و ترافیک روز افزون تهران، عملا دسترسی مردم قم به فرودگاه‌های تهران بسته شده است.

از سوی دیگر وجود فرودگاه در شهرهایی کوچک‌تر از قم بوده و دلایل مهم ذکر شده برای اهمیت قم را نیز ندارند، باعث نارضایتی مردم قم شده بود. با ورود گردشگران مسلمان به قم به ویژه پس از سقوط صدام حسین، باز هم بحث لزوم ساخت فرودگاه در قم زنده شد.

در چنین شرایطی با صدور مجوز از مراجع نظامی و غیر نظامی ذی‌ربط که حاصل تلاش نمایندگان قم و موافقت رییس محترم ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد، باعث به جریان افتادن بحث فرودگاه قم شد. فرودگاهی که در صورت به راه افتادن هم مشکلات مردم را حل می‌کند و هم منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را رونق می‌بخشد.

اما با گذشت بیش از دو سال از آغاز احداث فرودگاه قم توسط سرمایه گذار خصوصی، این فرودگاه هر روز کمتر از دیروز به راه اندازی نزدیک می‌شود! ظاهرا سرمایه گذار بخش خصوصی این فرودگاه، احداث آن را به پروژه‌ای رویایی با عنوان ۵۰ هتل و مجموعه‌های بزرگ تفریحی گره زده است. پروژه‌ای که اساسا از احداث باند و ساختمان‌های فرودگاهی جداست و نیازمند مجوزهای لازم از ادارات مسئول است.

مسئولان استان قم و مجموعه مدیریت شهری قم که به اهمیت فرودگاه قم واقف هستند، هر روز تلاش می‌کنند تا مشکلات احداث فرودگاه را حل کنند اما مشکلات احداث مجموعه ۵۰ هتل و تاسیسات تفریحی، آن طوری که توسط سرمایه دار بخش خصوصی عنوان می‌شود، فراتر از فرصت و اختیارات قانونی مسوولین است.

به نظر می‌رسد هم اکنون سرنوشت فرودگاه شهر قم با یک پروژه اقتصادی خصوصی گره خورده است و فرودگاهی که در ماه بهمن سال گذشته وعده بهره برداری باند آن داده شده بود، تاریخی برای راه اندازی ندارد. بهتر نیست این زیرساخت ضروری برای قم از یک پروژه خصوصی تفکیک شود و مطامع اقتصادی به نیازهای اساسی مردم قم گره نخورد؟

=================

یادداشت: سیدعلی پورطباطبایی

=================

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdchwxnz.23nxidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

احمد
همش تقصیر بلند پروازی این سرمایه گذارخصوصی که تاالان فرودگاه ساخته نشده
بهتره که ساخته نشه
کنار فرودگاه بزرگ فرودگاه نمی سازن
من پروژه رو از نزدیک دیدم واقعا حیفه که یه همچین پروژه بزرگی بلاتکلیف بمونه خدا کمک سرمایه گذارش کنه بار سنگینی رو دوسس هست