يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 33165
قم نگار گزارش می‌دهد

عاشورا به روایت امروز/ راهکارهای معرفی و شناخت صحیح فرهنگ عاشورایی

قم نيوز : قم نگار: یکی از بزرگترین تراژدی های ما شیعیان واقعه عاشوراست؛ که در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد و اکنو ن بعد از گذشت حدود ۱۴۰۰ سال که از آن می گذرد؛ هر روز تازه تر می شود.
عاشورا به روایت امروز/ راهکارهای معرفی و شناخت صحیح فرهنگ عاشورایی
به گزارش قم نگار، یکی از بزرگترین تراژدی های ما شیعیان واقعه عاشوراست؛ که در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد و اکنون بعد از گذشت حدود ۱۴۰۰ سال که از آن می گذرد؛ هر روز تازه تر می شود. عاشورا و پیام اباعبدالله الحسین را می توان در تمام ابعاد بررسی کرد. واقعه کربلا و ایثار گری های امام حسین ( ع ) و یاران مخلصش علاوه بر درس ایثار و شهادت و آزادگی جهات گسترده ای دارد که هر چه به پیش می رویم با ظهور جهات مختلف آن مواجه می شویم.

از راههای تبیین قیام امام حسین (ع) شناخت فلسفه عاشورا است.عاشورا اتفاقی نیست که روزی افتاده باشد و تمام شده باشد و به تاریخ پیوسته باشد. مسأله عاشورا هرساله با عزاداری ها و نحوه برگزاری آن باید زنده تر شود. گریه برای اباعبدالله پاداش بزرگی دارد اما باید دید هدف از این گریه و اشک و آه و مراسم چیست؟

رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در این باره فرموده اند: «اگر چنانچه واقعاً بفهمند و بفهمانند که مسئله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه اینقدر ارج پیدا کرده و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را ملت گریه نمی گویند؛ ما را ملت حماسه می‌خوانند».

عاشورا را تنها خود عاشورا باید معرفی کند. بزرگترین شاخصه ای که به زنده نگه داشتن این واقعه عظیم تاریخی کمک می رساند خود امام حسین (ع) هستند.

سنت دیرینه عزاداری

بهترین روش معرفی عاشورا و محرم، عزاداری به روش سنتی است که از دیرباز تا کنون در ایران برگزار می شده است؛ سنت کهنی که در ان منبری هست و واعظی ، سخنران صحبت می کند و از اهداف مختلف عاشورا می گوید و مداحی می کند و مردم که پامنبری های آن محسوب می شوند؛ گوش می دهند و به نظر می رسد هنوز هم در عصر ارتباطات این راه و ابزار و روش از بهترین روش های معرفی عاشوراست.

اما در جهان کنونی مداحان و مبلغین و سخنرانها باید تحت آموزش قرار گیرند تا از شبهه ها و مطالب بیهوده ای که در این مورد وجود دارد و روز به روز نیز بیشتر می شود رفع ابهام شود.

امام خمینی ره نیز در وصیت نامه سیاسی الهی خود تأکید کرده اند که: « همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است، ... مراسم عزاداری ائمه اطهار و به ویژه سید مظلومان و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است».

البته در این مراسم ها باید نکاتی نیز رعایت شوند و افراد دست اندر کار توجیه شده و تحت آموزش قرار گیرند. مثلا برگزاری جلسات توجیهی برای روسای هیأت ها و دسته ها، آموزش مداحان و مبلغین قبل از شروع ایام عزاداری و محرم،تأکید به خواندن و برگزاری نماز اول وقت، رعایت حقوق شهروندان و حفظ نظم و نظافت شهری و در کل رعایت اموری که سلب آرامش افراد محل و منطقه و شهر نگردد.

نسل جوان در مکتب حسینی می آموزد که راه امام حسین(ع) راه عزت و آزادگی است وعلاوه بر مراسم سنتی مذهبی که تنها مختص این ایام است . ابزار و روش های دیگری وجود دارد تا جوان جامعه امروز با عاشورا برخوردی دیگر گونه داشته باشد و بهتر به واقعه عاشورا و اهداف آن پی ببرد.

کتاب در مکتب عاشورا
چاپ و نوشتن کتاب می تواند کمک زیادی به قشر فرهیخته و جوان جامعه داشته باشد تا او بیاموزد، بنویسد و خود نیز یاد دهد.

از مهم ترین کتبی که در این زمینه می توان معرفی کرد کتب مقتل ارائه شده است که روایتی است تمام و کمال از واقعه عاشورا و وقایع قبل و بعد از آن که تاکنون نیز چند مقتل به روایت های گوناگون چاپ شده است. البته در سطح کشور مراسم مقتل خوانی مختلف نیز برگزار می شود که اگر وسعت یابد نسل جوان بیشتری با واقعیات عاشورا آشنا خواهد شد.

از جمله کتب دیگری که به چاپ رسیده است به برخی از آنها اشاره می شود: حماسه حسینی نوشته شهید مرتضی مطهری ، وارثان عاشورا نوشته علی صفایی حائری، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی نوشته آیت الله عبدالله جوادی آملی و بسیاری از کتب دیگری که در این زمینه به چاپ رسیده است.

البته اگر زیارت نامه ها را نیز به عنوان کتاب به حساب بیاوریم به نظر می رسد زیارت ناحیه مقدسه از زیاراتی است که در مراسم عزاداری نیز خوانده می شود و به نظر می رسد می تواند به تبیین واقعه عاشورا کمک نماید.

هنر ابزاری در کربلا
در حدود صد ساله اخیری که می گذرد هنر جایگاه بیشتر و ویژه ای در تبیین واقعه عاشورا پیدا کرده است. گرچه در طول این قرنها هنرمندان ایرانی سعی در جلوه دادن معماری مذهبی و نقاشی و خط نمود ه اند اما در مقایسه با قرن اخیر و به ویژه پس از انقلاب بسیار ناچیز است.

نقش ایثار
نقاشی به عنوان هنر یین المللی می تواند به معرفی هرچه بیشتر عاشورا و فداکاری های امام حسین (ع) و یاران ایشان در سطح بین الملل کمک نماید از معروف ترین نقاشی های انجام شده در این راستا می توان به نقاشی عصر عاشورا هنرمند و نگارگر بزرگ ایران محمود فرشچیان اشاره کرد.

در این نقاشی واقعه پس از به شهادت رسیدن اباعبدالله کشیده شده است که زنان حرم دور تا دور ذو الجناح، اسب امام حسین (ع) را گرفته اند و عزداری می کنند. این اثر بزرگ تأثیر شگرف و عمیقی در ببینده گذاشته و بسیار تحسین برانگیز است. فرشچیان هنرمند نگارگر ایرانی به ساخت ضریح حرم اباعبدالله نیز مبادرت ورزیده وخود این اثر نیز به تببین واقعه کربلا کمک شایانی نموده است.

شعر و شعور
شعر نیز از هنرهای ماندگاری است که از دیرباز مورد توجه مردم ایران بوده است و تاکنون اشعار بسیاری مستقیم و غیر مستقیم به واقعه کربلا اشاره داشته اند. شعر معروف محتشم از معروف ترین اشعار عاشورایی است که توانسته است حتی در میان مردم کوچه و بازار جا باز کند به طوریکه بر روی کتیبه های عزا نیز حک شده است.

از میان شاعران حاضر برجسته کشور که در زمینه عاشورا فعالیت موفقی داشته اند می توان به مرحوم محمد رضا آقاسی، محمد علی مجاهدی، احمد عزیزی ، سید حمیدرضا برقعی، محمدجواد شرافت اشاره نمود.

حماسه پر شور حسینی خود شوری است که می آفریند و بسیاری از شاعران جوان را پرورش داده است. عاشورا انقلاب عظیمی است که خود بزرگترین واقعه شاعرانه تاریخ است. امام حسین مسیحی است که به مسلخ برده می شود تا شاعرانه ترین تراژدی جهان شکل بگیرد و خود اوست که شعر است و شعور است.

عاشورا به روایت داستان
قیام کربلای حسینی در قالب هنری مانند رمان و داستان نیز حرفها دارد و می تواند جوانها و افراد زیادی را به خود جذب کند. رمان گرچه هنوز در کشورمان به ثبات خود نرسیده است اما در همین گذار کوتاه رمان نویسان موجهی در زمینه عاشورا به خود دیده است از جمله رمان های خوبی که می توان به آن اشاره نمود؛ رمان فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی ، آفتاب در حجاب سید مهدی شجاعی، نامیرا اثر صادق کامیار، سقای آب و ادب اثر سید مهدی شجاعی و بسیاری از آثار جذاب دیگر از جمله کتبی است که در این حیطه کار شده است و هنوز جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد و در همین مدت اندک جوانان زیادی را در این راستا و در حیطه داستان و رمان جذب خود نموده است.

رموز کربلا در گرافیک
گرافیک نیز می تواند به معرفی بهتر و بیشتر واقعه عاشورا بپردازد. هنری که با راز و رموزی که در خود نهفته دارد می تواند رموز کربلا را نشان دهد و در عرصه بین الملل فعالیت نماید.

کربلا، فیلم، صدا، تئاتر
صدا و سیما و سینما نیز از ابزارهای مهمی است که می تواند نقش قابل توجهی در معرفی قیام امام حسین (ع) داشته باشد. برنامه های پرسش و پاسخ و مصاحبه و گفتگو های تأثیر گذاراز ابزارهایی است که به هرچه شناساندن اهداف قیام حسینی کمک نموده است. ساخت سریال های تلویزیونی مثل مختارنامه ،حتی در سطح بین الملل به شناخت از واقعه عاشورا کمک نموده است.

در سینما نیز با تولید فیلم های سینمایی در مورد حماسه کربلا حرف برای گفتن بسیار است. از جمله فیلم های سینمایی تأثیر گذار در این زمینه می توان به روز واقعه اشاره نمود. تئاتر نیز از جمله هنرهایی است که گرچه از دیرباز با نام تعزیه کابرد داشته است اما به عنوان هنری مدرن می تواند تأثیر گذار باشد.

صوت حماسه
در زمینه موسیقی نیز تاکنون کارهای شاخص زیادی صورت نگرفته است اما با ترکیب موسیقی و تصویر و تولید کلیپ هایی در این زمینه می توان آثار شاخصی به ویژه در سطح بین الملل انجام داد.

لزوم امر به معرف و نهی از منکر
از طریق امر به معروف و نهی از منکر نیز می توان به معرفی عاشورا پرداخت اما این روش به ظرافات خاصی نیاز دارد که باید هوشمندانه به آن پرداخت.

عاشورا خود مکتبی است که هنرمند و نویسنده و محقق تربیت می کند و مسیری است که هیچگاه متوقف نمی شود و چه بسیار کسانی که در این مسیر به سعادت رسیدند و رستگار شدند. به امید رستگاری .و سعادت...

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdchmznx.23nx-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما