چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 33866
منبع : پایگاه خبری حجاب

بی حجابی دغدغه زنان دیروز قم

قم نيوز : قم نگار: این روزها شهر قم شاهد تغییراتی در نحوه پوشش شده است که مردم متدین و اصیل قمی حالشان خوب نیست و نگران از این هستند که نکند روزی قم که تنها شهر تمام چادری ایران بوده است دچار بحران هویتی شود و این نماد رفته رفته از بین رود.
بی حجابی دغدغه زنان دیروز قم
به گزارش قم نگار، موهای هفت رنگ و آرایش تند و صدای موزیکال تق تق پاشنه ی کفش ها و از بین رفتن نماد و نشانه زنان شهر قم،«چادر» در کوچه و خیابان، همه را بسوی خود می خواند.

چند سوایی می شود که وقتی می خواهی در شهری که چادر، افتخار زنانش بود قدم بگذاری با افرادی با ظاهر و پوشش متفاوت و ناآشنا برای قم، مانتوهای آب رفته و جلو باز و ساپورت هایی با رنگ و بوی تحریک غریزه و اعتراضات آنان که روزی برای نگه داشتن نماد شهرشان به خیابان رفتند و شعار دادند، روبرو می شوی.

این روزها با دیدن این وضعیت در شهر قم مردم متدین و اصیل قمی حالشان خوب نیست و نگران از این هستند که نکند روزی قم که تنها شهر تمام چادری ایران بوده است دچار بحران هویتی شود و این نماد رفته رفته از بین رود.

اما مساله ای که در این روزها خطرتشدید آن در جامعه، به شکل گسترده دیده می شود وجوان ایرانی راباخود درگیر ساخته است، تهدید و دگرگونی بسیار شدید درا فکاروخودشناسی و ارزش های اسلامی فرد است که صاحب نظران آن را بحران هویتی نامیده اند.

بحران های هویتی گاها در ظاهر افراد نمود پیدا می کند و فرد به دلیل گم کردن خود واقعی به دنبال الگوپذیری از سمبل ها، نمادها، شخصیت ها از هرحیث و هر کیفیت می گردد و در واقع به تقلید از آن می پردازد و سعی در آن می کند که تمام نیازهای خود را در مورد مدنظر خود بیابد و خویشتن خویش را با آن مطابقت دهد بطوری که فرد عینا و تماما مانند الگوی خود شود. حتی در شیوه راه رفتن، صحبت کردن، و پوشش و ظاهرکه این گم کردن خود واقعی شخص، عوارضی را بدنبال خواهد داشت که شاید سربه ناکجا آباد در آورد و الگویی را انتخاب کند که هرگز جمع جامعه یا خانواده آن را نپذیرد وفرد را دچار گوشه نشینی و انزوا کند و بخاطر آنکه دچارعدم توجه سایرین گشته تمام تلاش خود را می کند تا به چشم آید و خود را نشان دهد که در بعضی مواقع منجر به جرایمی هم می شود.

اما سوالی که ذهن همگان را به خود درگیر کرده است این است که چرا در شهر مقدس قم شاهد این بدحجابی شده ایم؟

شاید بتوان مدگرایی، آزادگی درمقابل فرهنگ بیگانه، تنش ها و آشوب های اجتماعی، دین گریزی وساختارهای کلان و ورود افراد متفرقه به دلیل مهاجر پذیربودن شهر قم باشد که این افراد به جای همرنگ جماعت شدن در پی تغییر فرهنگ قم هستند.

که از مهمترین عناصر موثر در هویت یک جامعه، فرهنگ آن جامعه است و هرگونه تغییر در آن اثر مستقیم بر هویت جامعه دارد.

بی شک بالاترین وعنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ جامعه است، اساسا فرهنگ هرجامعه، موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد.

بعضی از جامعه شناسان مانند(اسپنسر)جامعه را همانند یک ارگانیزم می انگارند که وقتی دچار حالت مرضی می شود قدرت دفاعی خود را از دست می دهد و در مقابل حملات بیماری ها قدرت مقابله و دفاع ندارد و با ورود کوچکترین عامل مخرب، سلامت خود را از دست می دهند.

احساس بیگانگی نسبت به فرهنگ خودی و بی هویتی اجتماعی ، زمینه ساز پذیرش تهاجم فرهنگی و ورود فرهنگ بیگانه است، بنا براین جامعه ای که دچار تهاجم فرهنگی است و تغییرات اجتماعی در آن سریع صورت می گیرد و ارزش در آن جامعه ناپایداراست، برخی از زمینه های اجتماعی و عوامل زمینه سازهویت اجتماعی خانواده، رسانه های جمعی ساختار هنجارشکنی در آن مرسوم می شود، که نشان دهنده بروز بحران هویتی در آن جامعه است.

هنگامی که مردم جامعه بویژه جوانان نسبت به اعتقادات و ارزش های ملی و اسلامی جامعه دچار تردید شوند و شک در هویت آن ها سرایت نماید، منجربه بحران روحی و هویتی آن ها می شود، که هرچقدر در جامعه همبستگی اجتماعی افزایش یابد بروزبحران هویتی کمتر خواهد شد.

البته بحران هویتی بحث جهان امروز است و این شرایط به دلیل سرعت در تغییر و فرهنگ ها به وجود آمده است و کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی به دلیل حساسیتی که در فرهنگ ایران و جوانان ایرانی وجود داشته است، امروزه شاهد بحران هویتی جوان ایرانی شده است.

قم شهری ویژه است و به دلیل شرایط خاص مذهبی که این شهر وجود دارد باید هم از لحاظ ظاهر و محتوا به عنوان الگو برای شهرهای دیگر باشد، شهرقم چهار راه مواصلاتی است و نظر به این شهر زیاد می باشد مردم این شهر گاهی تحت تاثیر انسان های هم جوارشهرهای دیگر قرار می گیرند و به دلیل اینکه ارتباط ما با کلان شهرها (تهران) نزدیک است دچار خطر بحران هویتی شده ایم وعدم آموزش وعدم اصالت دادن به فرهنگ قم منجر به این آسیب بدحجابی شده است.

در این میان از مردم دین پرور قم انتظار می رود با امر و نهی کردن و ایستادگی در مقابل میراث و نشانه شهرشان نگذارند این بدحجابی و از بین رفتن چادر، طبیعی و مد و روشنفکری شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfvcdm.w6dmvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما