پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۳
کد مطلب : 34685
منبع : قم فردا

بزرگ‌ترین پل قم فاقد روشنایی لازم

قم نيوز : قم نگار: زمانی که هنوز به میانه‌های پل نرسیده بودم که ماشین با خرابی روبرو شد و مجبور به توقف در حاشیه پل شدم، سراسر پل تاریک و به‌دوراز هیچ روشنایی‌ بود و مجبور به گشتن در خودرو شدم تا بتوانم لامپ یا چراغ قوه‌ای پیدا کنم ولی آن هم وجود نداشت و برای سرکشی از موتور ماشین کارم را سخت می‌دیدم.
بزرگ‌ترین پل قم فاقد روشنایی لازم
به گزارش قم نگار، یاد این تبلیغ تلویزیونی افتادم که خانواده‌ای دور یک میز شام نشسته بودند و با تردد ماشین‌ها از آن مکان نوری به داخل منزل منعکس می‌شد و آن خانواده می‌توانستند لقمه غذایی بخورند و دوباره باید صبر می‌کردند تا ماشینی بگذرد تا بتوانند غذایی بخوردند.

حکایت این تبلیغ تلویزیونی چند روز پیش برای خودم اتفاق افتاد و زمانی که ماشینم بر روی پل ۹ دی خراب شد تازه متوجه اهمیت انرژی الکتریکی و روشنایی در زندگی بشر شدم.

زمانی که هنوز به میانه‌های پل نرسیده بودم که ماشین با خرابی روبرو شد و مجبور به توقف در حاشیه پل شدم، سراسر پل تاریک و به‌دوراز هیچ روشنایی‌ بود و مجبور به گشتن در خودرو شدم تا بتوانم لامپ یا چراغ قوه‌ای پیدا کنم ولی آن هم وجود نداشت و برای سرکشی از موتور ماشین کارم را سخت می‌دیدم.

به‌ناچار مانند همان تبلیغ تلویزیونی منتظر ماشین‌های عبوری بودم تا با انعکاس نور آن‌ها بتوانم به وضعیت ماشین رسیدگی کنم. القصه ماجرا خودرو تمام شد ولی موردی که بسیار آزاردهنده بود این است چرا بزرگ‌ترین پل قم از نعمت برق برخوردار نیست.

پل ۹ دی پنج سال پیش و در زمان محسن عابدینی شهردار وقت قم کارهای عمرانی و مطالعاتی آن آغاز شد و قرار بود بعد از ۱۸ ماه و به صورت پل کابلی افتتاح شود که این مهم نه‌تنها ظرف مدت ۱۸ ماه انجام نشد بلکه از پل کابلی هم به پلی بتنی تغییر وضعیت داد.

بالأخره این پل در ۲۴ دی‌ماه ۹۳ توسط رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح و قرار بر آن شد فاز بعدی شامل رمپ و لوپ ها و روشنایی آن بلافاصله آغاز و عملیاتی شود که این اتفاق هم بعد از استعفای دلبری شهردار سابق به‌نوعی بایکوت ماند و فعلاً هم هیچ‌گونه اقدامی در آن مکان صورت نمی‌گیرد.

در مدیریت جدید شهرداری هم‌زمانی که سقائیان نژاد سکان‌دار این سمت شد با بار سنگین بدهی‌ها روبرو شد و اولویت اقدامات خود را رفع رجوع این بدهی‌ها کرد و دوباره انگار فاز بعدی این پروژه از دید مسئولان شهری خارج‌شده است.

در کنار نبود روشنایی بر روی این پل هنوز مردم چشم‌به‌راه راه‌اندازی رمپ و لوپ هایی هستند که انگار آنجا هم درگیر مشکل تملک هستند.

اما موضوع روشنایی این پروژه بیش از یک کیلومتری در کنار کاهش قدرت دید بر روی پل امکان بروز حوادث را نیز در این پل تقویت می‌کند و چه‌بسا اتفاقاتی به علت تردد وسایل نقلیه به خصوص موتورسیکلت‌های بدون لامپ بروز دهد که بسیار ناگوار باشد.

در کنار موضوع فوق نبود روشنایی وجهه این پل میلیاردی را هم مخدوش کرده است و با تاریکی محضی که در آنجا وجود دارد تصویر خوبی در ذهن زائرین حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران به جای نخواهد گذاشت.

یکی دیگر از موارد نقض شده در نبود روشنایی روی این پل، عبور وسائل نقلیه با سرعت بالا از روی پل است و در شرایطی که سرعت مجاز در این پل ۶۰ کیلومتر ثبت‌شده است ما شاهد آن هستیم که برخی رانندگان از نبود روشنایی استفاده می‌کنند و با نقض قانون سرعت به حقوق دیگر شهروندان تعدی می‌کنند.

متأسفانه به علت کوتاه شدن مسیر و اتصال دو منطقه بزرگ قم به یکدیگر برخی افراد به صورت پیاده از روی پل تردد می‌کنند که این موضوع هم از دیگر موارد مشکل‌ساز برای رانندگان در نبود روشنایی روی این پل به‌حساب می‌آید.

در پایان متولیان استانی باید برای نبود روشنایی و به طبع کاهش قدرت دید بر روی این پل فکری اساسی کنند و بهتر است به جای اینکه پروژه‌ها را با شتاب‌زدگی افتتاح کند در ابتدا همه موارد و جوانب آن را بسنجند تا این پروژه‌ها این قدر ناقص افتتاح و در اختیار مردم قرار نگیرد و افتتاح یک‌باره و کامل یک پروژه با چند ماه تأخیر بهتر از ایجاد سردرگمی برای مردم است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcftvdm.w6djcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما