دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : 34834
پویش مردمی تنها مسیر

بی نظیر ترین حرکت عبادی سیاسی اسلام

محمد بحرینی
قم نيوز : قم نگار: راهپیمایی هر ساله اربعین به عنوان یک حرکت بزرگ عبادی – سیاسی هر سال با شکوه و عظمت بیشتری در حال برگزاری است...
بی نظیر ترین حرکت عبادی سیاسی اسلام
به گزارش قم نگار، راهپیمایی هر ساله اربعین به عنوان یک حرکت بزرگ عبادی – سیاسی هر سال با شکوه و عظمت بیشتری در حال برگزاری است. این حرکت مردمی عظیم که هیچ نظیر و مشابهی برای آن وجود ندارد محبان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام را از نقاط گوناگون و دوردست به یک نقطه کانونی معنادار و تاریخی و حماسی می کشاند و حرکت عظیمی که هر ساله در سالروز عاشورا برای عزاداری سید و سالار شهیدان اتفاق می افتد را تجدید می کند. گویی دلباختگان راه عاشورا میل به دل کندن از حضرت را ندارند و حرکت عظیم عزاداری هر ساله ی عاشورا عطش آنان را فرو نمی نشاند و لازم می بینند که بار دیگر در سالروز اربعین حرکتی عظیم و گردهمایی بزرگی را رقم بزنند. راهپیمایی عظیم هر ساله اربعین حرکتی است که نه در هیچ یک از ادیان و مذاهب دیگر نظیری برای آن وجود دارد و نه در طول تاریخ مصداق مشابهی برای آن می توان یافت. تمامی بزرگان اندیشه های مختلف و ادیان مختلف حسرت داشتن چنین حرکت های عظیمی را در میان ملت و امت خود می خورند و امروز با بهره گیری از گسترده ترین و بی سابقه ترین امکانات رسانه ای خود نیز حتی مشابهِ دست چندم این حرکت را نمی توانند به وجود آورند. چرا که اندیشه و آرمانی می تواند این گونه مردم را گرد هم جمع کند و متوجه یک نقطه کند که برخاسته از فطرت آن ها باشد و برخاسته از گوهر وجودی یکسانی که خالق بشر در او نهادینه کرده باشد. در طول تاریخ همواره آدمی با انگیزه ی رقابت و منیت، سعی بر تدوین اندیشه و ایدئولوژی داشته است، اندیشه ای که با تعالیم انبیاء رقابت کند و بهتر و کامل تر از آن باشد. اما همیشه با معجزه از سوی فرستادگان پروردگار و با شبه معجزه از سوی پیروان و دنباله روان انبیاء مواجه شده است و گاهی خاضع گشته اما گاهی نیز به دلیل غرور و منیت بسیار بالا چشم بر دیدن حقایق بسته است.

حقیقت آن است که در سیر تاریخ بشر مفاهیم ثابتی وجود دارد که این مفاهیم در هر زمان تنها مصادیقشان عوض می شود. مظروف ثابتی که در ظرف های مختلف و متفاوت ریخته می شود. بنابراین نمی توان حادثه عاشورا را منحصر به یک برهه ی تاریخی دانست بلکه امروز دقیقاً همان مفاهیم و وقایع وجود دارد با این تفاوت که تنها مصادیق آن ها تغییر کرده و گاهاً در بعضی موارد پیچیده تر شده است و متناسب با مناسبات امروز بشر شده است. مضافاً اینکه هدف قیام عاشورا و مخاطب قیام عاشورا همه ی تاریخ و همه ی بشریت بوده است و اساساً حرکت انبیاء و ائمه حرکتی تاریخی در راستای بیداری تمامی بشریت در تمام طول تاریخ بوده است. بنابراین دانستن این حقایق ما را بیشتر به وظایف خود متوجه خواهد ساخت.

یکی دیگر از پیام های اصلی واقعه عاشورا عزت است. ممکن است طاغوت و باطل چند صباحی فرصت عرض اندام داشته باشند اما در دراز مدت عزت از آن حق و حقیقت است. و لِللّه العزه و لرسوله و لمؤمنین. در واقعه ی عاشورا درست است که برای مدت کوتاهی کشتار و تحقیر نسبت به خاندان پیامبر صورت گرفت، اما بعد از خطبه ی منحصر به فرد و بی نظیر حضرت زینب (س) در کاخ یزید، همان کسانی که این کشتار و تحقیر را به راه انداخته بودند مجبور شدند که اولین کسانی باشند که برای امام حسین (ع) مجلس ختم برگزار می کنند. حتی نزدیکترین افراد کاخ یزید به زیارت مقبره ی امام حسین (ع) می رفتند و این مسائل به تدریج پدیدآورندگان این فاجعه عظیم را به جنون و حقارت کشانید اما عزت و عظمت در طول تاریخ برای حسین (ع) و خاندان پیامبر باقی ماند. بنابراین عبرتی که در اینجا نهفته است آن است که نگران علو و برتری کوتاه مدت و موقت طاغوت نباشیم و در عزممان سستی و خلل راه ندهیم چرا که آینده از آن متّقین است. و العاقبه للمتقین.

درس بزرگ دیگر حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) برای ما آن است که برای رسیدن به آرمان های بزرگ می بایست هزینه های آن را نیز پرداخت و هیچ هدف بزرگی بدون تلاش و مجاهدت و فداکاری محقق نمی شود. اساساً میزان تلاش و مجاهدت و فداکاری متناسب با میزان بزرگی هدف و ارزشمندی آن است. گاهی فداکاری های ما و جانفشانی هایمان منجر به این می شود که نسل های بعدی ثمره ی تلاش های ما را بچشند و ممکن است خود ما از این ثمرات بی بهره باشیم. همان طور که ذکر شد حجم مجاهدت ها و فداکاری ها می بایست متناسب با اهمیت هدف باشد. برای هدف تاریخی ای که حادثه ی عاشورا و قیام امام حسین (ع) در نظر دارد از آن جا که هدف آن تمامی بشر و همه ی تاریخ است لذا میزان مجاهدت و فداکاری نیز بسیار بالا و بی نظیر است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbawbf.rhbafpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما