سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 34850
به مناسبت روز جهانی ایدز

مهار ایدز در سایه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی

قم نيوز : قم نگار: یکم دسامبر روز جهانی ایدز نام گرفت؛ بیماری که در تمام جهان فراگیر شده و اکنون مبارزه و رویارویی با آن نیازمند عزمی جهانی است و باید با آموزش و اطلاع رسانی اثربخش، به ریشه کنی آن مبادرت ورزید.
مهار ایدز در سایه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی
به گزارش قم نگار،بیماری «ایدز» یا «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» در دستگاه ایمنی به وسیله ویروس نقص ایمنی «اچ آی وی» ایجاد می شود. نخستین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در آمریکا پنج مورد به این بیماری مبتلا شدند و در ۱۹۸۳ میلادی با نمونه گیری ویروس «اچ آی وی» از یک بیمار، دانشمندان دریافتند که این ویروس عامل بیماری ایدز است.

این بیماری سه مرحله اصلی دارد، در مرحله نخست که به آن عفونت حاد نیز می گویند، بیمار برای مدت کوتاهی علائم شبیه آنفولاآنزا را تجربه می کند. در مرحله دوم یا دوره نهفتگی، ایدز برای مدت طولانی به صورت پنهان، در بدن بیمار گسترش می یابد و با گذشت زمان پیشرفت بیماری سرعت می گیرد و دستگاه ایمنی فرد دچار ضعف می شود و بدن در معرض عفونت های مختلف قرار می گیرد. در نهایت بیماری وارد مرحله سوم خواهد شد که در آن گروهی از گلبول های سفید خون به نام(CD۴+ T) به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر می رسد.

کاهش وزن بدن، تعریق شبانه، سرفه و تب، آفت های دهانی و تبخال بی علت و اسهال طولانی مدت از علایم ابتلای به «اچ آی وی» محسوب می شود.

کاهش وزن بدن، تعریق شبانه، سرفه و تب، آفت های دهانی و تبخال بی علت و اسهال طولانی مدت از علایم ابتلای به «اچ آی وی» محسوب می شود. به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری خود مراقبتی، آموزش و استفاده از ابزار ایمن و در مورد بیماران اقدام به موقع جهت درمان اهمیت ویژه ای دارد که این امر تنها با آگاهی بخشی صحیح به مردم جامعه محقق می شود.

برای تامین سلامت افراد باید به آن ها آموزش داد که از رفتارهای پرخطر جنسی بپرهیزند و با پایبندی به ارزش های اخلاقی، برای کاهش ابتلا به بیماری های عفونی و ایدز تلاش کنند. دسترسی به آزمایش استاندارد «اچ آی وی» در ایران نسبت به دیگر کشور ها آسان تر است و در بسیاری از مرکزهای درمانی کشور به صورت رایگان و بدون نیاز به معرفی انجام می پذیرد.

مسئولان مربوطه سعی دارند تا با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، آمار مبتلایان به ایدز را از راه اعتیاد و روابط جنسی کاهش دهند اما با این وجود هنوز هم این ۲ عامل از مهم ترین علت های شیوع این بیماری به شمار می رود. به این دلیل سازمان ملل برای مهار «اچ آی وی» در کشورهای مختلف از جمله ایران به تاسیس دفترهای جهانی در این ارتباط اقدام کرده است. سازمان ملل در گزارش خود در ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرد که موارد جدید ابتلا به ویروس ایدز در میان کودکان و بزرگسالان جهان نسبت به سال ۲۰۰۱ میلادی، ۳۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

برپایه گفته های «یشل سیدیب» دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان ملل، در سال ۲۰۱۳ میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در میان کودکان ٢٦٠هزار مورد کمتر شده است که در مقایسه با سال ٢٠٠١ میلادی، ٥٢ درصد کاهش دارد. علاوه بر این میزان مرگ ومیر ناشی از این بیماری از سال ٢٠٠٥ میلادی تاکنون، ٣٠درصد کمتر شده است. با توجه به آمارها می توان گفت به طور متوسط هر سه ماه یک بار ۵۰۰ هزار تن به ایدز مبتلا می شوند.

بر پایه آمار ارائه شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تا تاریخ یکم فروردین ۱۳۹۴ هجری خورشیدی در مجموع ۲۹ هزار و ۴۱۴ تن مبتلا به «اچ آی وی» که در کشورشناسایی شده اند ۸۸ درصد مردان و ۱۲ درصد را زنان تشکیل می دهند.

«منیژه کردی» کارشناس باشگاه یاران مثبت تهران به مناسبت روز جهانی ایدزدرباره راه های انتقال ایدز گفت: روش های انتقال این بیماری خون، سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و روابط جنسی محافظت نشده، است.

«منیژه کردی» کارشناس باشگاه یاران مثبت تهران به مناسبت روز جهانی ایدزدرباره راه های انتقال ایدز گفت: روش های انتقال این بیماری خون، سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و روابط جنسی محافظت نشده، است. انتقال از راه خون از مدت ها پیش مهار شد و تمام محصول های خونی به دقت آزمایش و پایش می شوند و تنها تماس زخم باز شخص سالم با خون فرد بیمار و یا امثال آن می تواند باعث انتقال بیماری از طریق خون شود. نمی توان معتادان را تنها در خطر این بیماری دانست؛ گروه ها و قشرهای مختلف جامعه به خصوص جوانان در معرض ابتلا به بیماری ایدز هستند که با آگاهی بخشی به آنها می توان زمینه های ابتلا به این ویروس را از میان برد.

این کارشناس مبارزه با ایدز در پاسخ به این پرسش که آموزش و آگاهی بخشی چه میزان در مهار «اچ آی وی» موثر است اظهار کرد: نمی توان گفت در این زمینه آموزش نیست اما به دلیل خط قرمزهایی که در رسانه ها و نوع نگاه سیاست گذاران این بخش برای نام نبردن از وسایل پیشگیری وجود دارد این اطلاع رسانی ناقص انجام می شود و نمی توان به صورت کامل از گسترش این بیماری جلوگیری کرد. رسانه ها نزدیک روز جهانی ایدز به این موضوع می پردازند اما سپس آن را به دست فراموشی می سپارند.

منیژه کردی با تاکید بر این که تبلیغات شهری در زمینه پیشگیری و رویارویی با ایدز امری موثر است، افزود: سال گذشته باشگاه یاران مثبت تهران در ایستگاه های پر رفت و آمد مترو به اطلاع رسانی درباره این بیماری اقدام کرد و با ارائه شماره هایی که به وسیله آن مردم می توانند پرسش های خود را از کارشناسان بپرسند(خط های هات لاین) و همچنین بروشورهای تبلیغاتی را در این ارتباط در اختیار همگان قرار داد که بسیار موثر واقع شد زیرا حجم تماس های باشگاه یاران مثبت بعد از این اقدام افزایش یافت. حضور آموزش و پرورش برای آگاهی بخشی به دانش آموزان ضروری است.

کارشناسان باشگاه یاران مثبت به صورت محدود توانسته اند در برخی مدرسه ها آموزش های لازم را به دانش آموزان بدهند اما آموزش و پرورش نیز می بایست در این زمینه همکاری های لازم را انجام دهد.کارشناس مبارزه با ایدز همچنین با طرح این موضوع که در راستای تابوشکنی و انگ زدایی از بیماری «اچ آی وی» در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان سال جاری در تهران، اتوبوس های ایدز در برخی منطقه های تهران حضور یافتند، یادآور شد: با توجه به افزایش آمار ابتلا به این بیماری پنهان، مستقر کردن اتوبوس های ایدز اقدامی مثبت است و باید در راستای انگ زدایی از این بیماری کارهای بیشتری صورت بگیرد. به این ترتیب مردم جامعه می توانند بیشتر با ایدز و راه های انتقال آن آشنا شوند.

مردم باید بدانند این بیماری به همان اندازه که دور به نظر می رسد می تواند نزدیک باشد و امکان ابتلا برای هر فردی وجود دارد. وی در ادامه تصریح کرد: باید به این درک رسید که با این بیماران با تبعیض برخورد نشود زیرا تنها دستاورد ایجاد نابرابری این است که حس انتقام از جامعه را در بیمار تقویت کند و یا فرد با پنهان کاری باعث انتقال این بیماری شود.

همچنین اگر پذیرای این افراد در جامعه باشیم و همگان راه های انتقال را نیز بدانند به بیماران این فرصت داده می شود که همسو با جامعه به فعالیت های روزمره خود بپردازند و برای ایجاد جامعه ای سالم تر همکاری کنند. منیژه کردی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از افراد در برابر از میان بردن چهره ای که از این بیماری در جامعه ترسیم شده ایستادگی می کنند یادآور شد: راه های انتقال این بیماری مانند اعتیاد و روابط جنسی به نوبه خود انگ است. تابوهایی که در برابر ایدز قرار گرفته اند از مشکلات مهار آن در کشور به شمار می روند. راهکارهایی برای شناسایی و درمان این بیماران اندیشیده شده است. همگان باید در روش زندگی خود بازنگری کنند تا متوجه شوند که آیا رفتارهای پرخطر داشته اند یا خیر. بیشتر افرادی که با مرکز یاران مثبت تماس می گیرند به وسواس این بیماری دچار شده اند. کسانی که به هر دلیل درگیر اعتیاد یا روابط جنسی محافظت نشده بوده اند در صورت لزوم باید از راه آزمایش از سلامت خود اطمینان یابند.

وی با اشاره به قابل مهار بودن ایدز گفت: اگر افراد مبتلا به ایدز در زمان نهفتگی از بیماری مطلع شوند می توانند با استفاده از داروهای موجود بیماری خود را کنترل کنند. امکان دارد ویروس وارد بدن شخص شده باشد اما فرد هیچ علایمی را از خود نشان ندهد تنها راه تشخیص بیماری آزمایش است. افرادی که به ابتلای خود به ایدز مشکوک هستند می توانند تا ۷۲ ساعت بعد از رفتار نامناسب در مرکزهای مبارزه با ایدز آزمایش های مربوطه را انجام دهند و پس از آن در پایان یک ماه، سه ماه و ۶ ماه دوباره این آزمایش تکرار می شود و اگر جواب آزمایش مثبت بود برای فرد پرونده تشکیل خواهد شد و زیر نظر پزشک پروسه درمانی خود را ادامه می دهد.

درمان ایدز دارای ۲ مرحله است که هر مرحله می تواند ۱۰ تا ۱۵ سال در برابر این بیماری بازدارندگی ایجاد کند.

به گفته این کارشناس باشگاه یاران مثبت، درمان ایدز دارای ۲ مرحله است که هر مرحله می تواند ۱۰ تا ۱۵ سال در برابر این بیماری بازدارندگی ایجاد کند. با مصرف این داروها از رشد و گسترش ویروس ایدز جلوگیری می شود بنابراین بیمار می تواند با استفاده از داروی یاد شده به زندگی عادی خود ادامه دهد و پس از آن برای افرادی که در مرحله نخست مقاومت دارویی نشان می دهند مرحله دوم درمان آغاز می شود. می توان با اطمینان گفت با پیشرفت علمی که هر روز در زمینه پزشکی شاهد آن هستیم مبتلایان به ایدز می توانند با تشخیص به موقع، عمر طبیعی خود را داشته باشند.

منیژه کردی با تاکید بر این که مبتلایان به ایدز می توانند فرزند سالم به دنیا آورند ادامه داد: با پیشرفت های پزشکی در چند سال گذشته، کودک مبتلا به ایدز از مبتلایان به «اچ آی وی» متولد نشده است، مگر در مواردی که فرد از بیماری خود بی اطلاع بوده و بعد از وضع حمل متوجه بیماری می شود. کارشناس مشاوره ایدز با اشاره به وجود ۲ نوع بیماری ایدز اظهار داشت: نوع غالب در جهان و به ویژه در خاورمیانه نوع یک است. هر ۲ نوع این بیماری از راه خون و محصولات خونی، روابط جنسی و از مادر به جنین منتقل می شود اما نوع دوم آن سخت تر از نوع یک منتقل می شود و فاصله میان آلوده شدن و آشکار شدن علائم بیماری در نوع ۲ طولانی تر است.

منیژه کردی در پایان جایگاه ایران در مبارزه با بیماری ایدز را مناسب ارزیابی و تصریح کرد: ایران نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه فعالیت های گسترده تری برای مهار ایدز داشته است. اما اطلاع رسانی ناقصی که در کشور به دلیل خط قرمزها وجود دارد، موجب شده است این بیماری به صورت موثر مهار نشود. مهار ایدز تنها مربوط به یک سازمان یا نهاد مشخص نیست و کار، گروهی و جمعی را طلب می کند. با همکاری جمعی می توان ایدز را مهار کرد تا جامعه سالمی داشته باشیم. باید به وسیله اینترنت، شبکه های مجازی و کتاب آموزشی راه های پیشگیری از این بیماری را به جوانان یادآوری و از گسترش آن جلوگیری کنیم.

سلامت نیوز: مهار ایدز در سایه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjyoet.uqexizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما