يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : 35200
منبع : خبرگزاری دانشجو

بخیه‌هایی که بوی انتخابات می‌داد!

قم نيوز : قم نگار: بد نیست اگر در قبال آنچه فضای مجازی به عنوان خبر به خورد ما می‌دهند هوشیارتر باشیم و به این نکته توجه کنیم هر چه در فضای مجازی منتشر می‌شود وحی مُنزل نیست و امکان خطا و اشتباه در آن وجود دارد.
بخیه‌هایی که بوی انتخابات می‌داد!
به گزارش قم نگار، بخیه‌های چانه‌ی کودک چهار ساله به دلیل عدم تَمکن مالی کشیده شد. این همه‌ی محتوای خبری است که چند روزی می‌شود در فضای مجازی پخش شده و همگان را به تعجب وا داشته است. در نگاه اول این خبر دل هر انسانی را به درد آورده و حتی موجی از خشم و نارضایتی از جامعه پزشکی را ایجاد کرده است.

انواع بیانیه‌ها، کمپین‌ها، تصاویر دردآور از کودکان بیمار و موضع گیری‌ها پس از انتشار خبر فضای مجازی را فراگرفت و داستان وضعیت نامناسب رسیدگی به بیماران مانند زخم کهنه ای سر باز کرد و نقل محافل شد. موضوع از فضای مجازی هم فراتر رفته و به بیست و سی هم رسید. خبرها حکایت از برخورد مراجع قانونی با پزشک و پرسنل مجرم در این حادثه داشت تا شاید مرهمی باشد بر دل مردمی که با شندیدن آن دلشکسته بودند.

با این همه با گذشت چند روز از انتشار خبر شواهدی که بعدا منتشر شد، اصل داستان را به طور کلی زیر سوال بُرد و به نظر می‌رسد آنچه تا امروز شنیده ایم صحت ندارد. شاهد این مدعا یادداشتی است که قاضی هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و بخشی از آن به شرح زیر است:

«به مردم مهربانمان می‌گویم که بعد از تحقیقات مفصل دو تیم بازرسی از وزارت بهداشت، روشن شده روایت‌هایی که برخی شبکه‌های اجتماعی و خبری، از رفتاری غیرانسانی در اورژانس بیمارستان ارائه کردند، صحیح و کامل نبوده است. جزئیات حادثه را همکارانم بیان کردند و اکنون روشن است. تکرار نمی‌کنم. اما نمی‌توانم شگفتی‌ام را از ترویج ناشایست بی‌اعتمادی میان اقشار مختلف جامعه ابراز نکنم؛ آن‌هم میان بیمار و کادر پزشکی.


به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که مهم‌تر از حقوق آنان، هیچ مصلحت و ملاحظه‌ای در کار ما نیست و برخورد شدیدی که با دست‌اندرکاران و مقصرین این حادثه صورت گرفته، نه به دلیل بزرگی جرم، که حاکی از اهتمام همه خدمتگزاران شما در عرصه بهداشت و درمان است؛ بر اینکه تضییع عامدانه اندکی از حقوق بیماران نیز در نظام سلامت، قابل اغماض نیست.»


علی صالحی دانشجوی سال پنجم رشته پزشکی است که در خصوص صحت و سقم این خبر می‌گوید: معتقدم بزرگ‌نمایی شده است. البته من در مدتی که دوره آموزشی خود در بیمارستان را می گذرانم شاهد نمونه هایی از این دست بوده ام اما این موضوع غیر منطقی است که بخیه ای که روی صورت زده شده باز شود. به این دلیل که هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید در صورت عدم دریافت وجه بابت خدمات پزشکی داده شده، پزشک یا پرستار مجاز به انجام چنین اقدامی است.


وی می گوید: مبلغی که در مورد هزینه چهار بخیه بر صورت این کودک گفته شده ۱۵۰ هزار تومان است که در بیمارستان دولتی چنین قیمتی برای تعداد محدود بخیه دریافت نمی شود و همین مطلب است که صحت موضوع را با مشکوک می کند.


پس از بررسی موضوع سوالاتی به ذهن می‌رسد مانند اینکه چرا از ابتدا مسأله به روشنی برای مردم بیان نشد و چه دلیلی داشت با این هجمه رسانه ای به این موضوع پرداخته شود؟ آیا این احتمال وجود ندارد که افرادی به دنبال ایجاد انحراف در اذهان عمومی بودند؟ در روزهایی که اخبار مربوط به شیوع آنفولانزا در کشور با عبور از چندین فیلتر رسانه ای می شود و هنوز کسی آمار دقیقی از تعداد افراد مبتلا به این بیماری ندارد چگونه می توان باور کرد کشیده شدن بخیه از چانه یک کودک با این همه مانور در رسانه ها منتشر شود؟
در این شرایط چند احتمال وجود دارد که در ادامه توضیحی در خصوص آن ارائه می شود:


۱. فضای مجازی با گستره امروزی خود به خوبی توانسته زندگی روزمره بسیاری از ما را تحت شعاع قرار دهد. بسیاری از مردم ساعت های بسیاری از روز خود را صرف گشت و گذار در صفحات اجتماعی می کنند. هر کدام از ما در گروه‌های سیاسی، خبری و حتی خانوادگی عضو هستیم و بر خلاف سال‌های گذشته اخبار و رویدادهای روز دنیا را از همین گروه ها پیگیری می کنیم.


حال با توجه به این گستره اثرگذاری فضای مجازی هر از گاهی شاهد به راه افتادن موجی در موضوعات مختلف هستیم. یک روز چالش سطل آب یخ روزمرگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روز دیگر جنبش قضاوت ممنوع! روزی همه دست به دوربین برده و دابسمش! می‌سازند و یک روز با هر لایک یک اعلام حمایت از فلان شخصیت را به نمایش می‌گذارند. در این شرایط که روزمرگی مردم تغییر کرده و ابزار تاثیرگذار بر اذهان به جای تلویزیون جای خود را به گوشی های هوشمند تلفن همراه داده است در صورتی که شناخت کافی از این ابزارها وجود نداشته باشد به راحتی می توان اذهان را مدیریت کرد.


موضوع کشیدن بخیه از چانه کودک اصفهانی هم می تواند دستاویز خوبی برای مدیریت افکار مردم باشد. در شرایطی که همه حواس‌ها در فضای مجازی درگیر موضوعی تحت عنوان اخلاق پزشکی است، مسائل مهمتری مانند بحث PMD و یا انعقاد قرار دادهای جدید نفتی در کشور در حال رخ دادن است.


۲. احتمال دیگری نیز مبنی بر وجود رقابتی انتخاباتی میان برخی مسئولان وجود دارد. طرح یکباره و برخورد عجولانه و شاید با تعمد حادثه، چنین احتمالی را قوت بیشتری می بخشد. بیرون راندن رقبا از میدان انتخابات جزء ترفندهایی است که در میدان انتخابات استفاده از آن دور از ذهن نیست. به هر ترتیب تخریب رقیب و بیرون راندن، آن هم زمانی که هنوز خبری از انتخابات نیست بهترین و بی دردسرترین نوع چلنج انتخاباتی است. برخی شنیده‌ها حواشی اخیر شکل گرفته پیرامون وزارتخانه بهداشت را بی ارتباط با تمایل برخی مقامات عالیه ی آن برای شرکت در انتخابات نمی‌دانند.


۳. خصومت شخصی، عاملی که به قیمت از بین رفتن آبروی کل نظام بهداشت و درمان یک کشور تمام می‌شود! این احتمال نیز وجود دارد که خصومت با شخصی حقیقی و یا حقوقی سبب این جنجال رسانه ای شده باشد و کار را تا جایی پیش برده که هم رسانه‌های داخلی و هم رسانه‌های خارجی به انتشار خبر پرداخته و حتی تحلیل، بحث و بررسی های بسیاری پیرامون آن انجام دادند. به عبارتی آبروی نظام بهداشت و درمان کشور با انتشار خبری که هنوز صحت و سقم آن چندان مورد تایید نیست از بین رفته است.


هرچند در روزهای اخیر همه ما به یاد برخی برخوردهای ناشایست توسط کادر درمانی بیمارستان‌ها و یا پزشکان افتاده ایم اما نمی‌توان وجود اعتماد عمومی به پزشکان در کشور را نادیده گرفت. چه بسیار پزشکانی که سال های متمادی از عمر خود را صرف خدمات رسانی در مناطق محروم، با درآمدی حداقلی کرده اند و تنها رضای خداوند را مد نظر قرار داده اند.


با توجه به احتمال‌های طرح شده بد نیست اگر در قبال آنچه فضای مجازی به عنوان خبر به خورد ما می‌دهند هوشیارتر باشیم و به این نکته توجه کنیم هر چه در فضای مجازی به گوش و چشم ما می خورد وحی الهی نیست و امکان خطا و اشتباه در آن وجود دارد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjy8et.uqeiyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما