دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : 35221
منبع : 598
تحلیل رسانه‌ های غربی از انتخابات آتی مجلس‌ خبرگان:

خبر المانیتور از ائتلاف انتخاباتی روحانی، هاشمی رفسنجانی، و سید حسن خمینی

قم نيوز : قم نگار: در حالیکه بیش از هفتاد روز به پنجمین دوره ی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و همچنین دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است، گمانه زنی ها برای نامزد شدن شخصیت مختلف از طیف های گوناگون سیاسی ادامه دارد. در این میان تحلیل رسانه ها و کارشناسان خارجی در این رابطه قابل توجه است.
خبر المانیتور از ائتلاف انتخاباتی روحانی، هاشمی رفسنجانی، و سید حسن خمینی
به گزارش قم نگار، در حالیکه بیش از هفتاد روز به پنجمین دوره ی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و همچنین دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است، گمانه زنی ها برای نامزد شدن شخصیت مختلف از طیف های گوناگون سیاسی ادامه دارد. در این میان تحلیل رسانه ها و کارشناسان خارجی در این رابطه قابل توجه است.

گاردین با اشاره به امید جبهه ی اعتدال برای ورود حامیان خود به مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از ائتلاف هایی می نویسد که محقق شدن برخی از آنها چندان بعید به نظر نمی رسد. این سایت امریکایی در این باره نوشت: ”هر از گاهی تغییری در جناح های سیاسی ایران شکل می گیرد و این امید را زنده می کند که یک تجدید و نوآوری پنهانی در کلاس سیاسی ایران در حال انجام است. از جمله ی این تغییرات، توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی من جمله امریکا بود که در جناح فعلی حاکم –که باید انتخابات ماه فوریه را اجرا کند- صورت پذیرفته است.

در این میان اگرچه مثلا در بین اصولگرایان انتقادات تندی نسبت به برخی اعضای خود –مانند لاریجانی- وجود دارد اما بدون در نظر گرفتن این انتقادات به نظر می رسد ائتلاف هایی صورت پذیرد که حتی می تواند تندروهای اصلاح طلب و جنبش سبز را نیز در بر بگیرد ... ائتلاف لاریجانی و ناطق نوری، روحانی و رفسنجانی، و همچنین ائتلاف آنان با اصلاح طلبانی همچون محمد خاتمی (که می تواند به نامزد شدن خود آنان یا ارائه لیست و نامزد از طرف آنان بیانجامد محتمل است."

گاردین در ادامه می نویسد: ”فرصت هشت ساله ی خبرگان رهبری برای انتخاب فردی به جای [آیت الله] خامنه ای، می تواند حتی شخص روحانی، رفسنجانی، و حسن خمینی را برای نامزد شدن ترغیب کند که حضور آنان در کنار کسانی مانند [آیت الله] محمد تقی مصباح یزدی این انتخابات را حساس تر می کند. اگرچه برخی حوزه ها فقط یک کرسی در اختیار دارند اما آغاز فعالیت های تبلیغاتی اشخاص و احزاب ختلف –که البته به صورت پنهانی و غیرعلنی- پیش از مهلت قانونی تبلیغات می تواند همان تک کرسی ها را به نفع یک جناح خاص متمایل کند."

یک سایت تحلیلی دیگر نیز در مطلبی نوشت: ”این دوره ی انتخابات خبرگان از اهمیت بالاتری نسبت به دوره ی های پیشین برخوردار است. زیرا هم جو حاکم سیاسی ایران تغییر کرده است و هم رهبر فعلی ایران به سنی رسیده که احتمال وقوع شرایطی که منجر به تعیین جانشین برای وی می شود را محتمل تر کرده است. در این میان رفسنجانی که کرسی اصلی خبرگان را به فرد دیگری –محمد یزدی- واگذار کرده و در اصل از دست داده بود، یکی از گزینه های اصلی جانشینی آیت الله خامنه ای است.

رفسنجانی اگرچه نتوانست کرسی ریاست خبرگان را حفظ کند اما با توجه به عمق تاثیرگزاری وی در عرصه ی سیاسی ایران، این انتخاب بعید به نظر نمیرسد... نامزدی حسن خمینی –که اولین حضور جدی وی در عرصه ی سیاست به شمار می رود- می تواند این انتخابات را جذاب تر نیز بکند."

المانیتور نیز حضور احتمالی روحانی و رفسنجانی را در انتخابات خبرگان حاوی پیام های مهمی عنوان کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که روحانی، رفسنجانی، و سید حسن خمینی با هم ائتلاف تشکیل داده و سرانجام یکی از آنها به عنوان نامزد نهایی معرفی شود تا آرای بیشتری را کسب کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccsiq1.2bqpi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما