يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : 35679

شهرزاد؛ سریالی از بی حجابی ها/ جای خالی ارزش ها در هنر کشور

قم نيوز : قم نگار: این روزها پشت شیشه هر مغازه ای و تیتر هر روزنامه ای را که بخوانی نامی از سریالی دیده می شود که از مدت ها قبل وعده ساخت آن مردم را کنجکاو کرده بود و بعد از سال ها انتظار حالا مردم می توانند سریالی که از مدت ها پیش برایش تبلیغ شده بود را ببینند
شهرزاد؛ سریالی از بی حجابی ها/ جای خالی ارزش ها در هنر کشور
به گزارش قم نگار، سریالی که علاوه بر تمام علاقمندانی هایی که ایجاد کرده ومخاطبانی که جذب کرده است، حاشیه هایی را هم به دنبال داشته است، حاشیه هایی که در بخش اعظمی از آن مسائل عفاف و حجاب هم وارد شده و در آن ها نقش ایفا کرده است.

سریال شهرزاد روایتگر عشق دوجوان است که همزمان شده با دوران کودتا ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که با کش و قوس هایی همراه بوده و آینده ای خلاف انتظار برای این دو جوان رقم می خورد.

اما آنچه موضوع این نوشتار است نه نقد هنری و ساختاری فیلم بلکه ارزشی است به نام حجاب و عفاف که در این فیلم به نوعی زیرپا گذاشته شده است، ارزشی که هم به دین و هم فرهنگ ملی ایرانی ما باز می گردد و از دیرباز مورد اعتقاد و توجه مردم ایران بوده است اما در طول زمان دستخوش بی توجهی ها و در نتیجه تغییراتی قرار گرفته است.

فیلمی که براساس گزارش ها بازخورد خوبی داشته و هزاران نفر به تماشای آن می نشینند با آنچه که به عنوان هنجار حجاب چه شرعا و چه عرفا تعریف شده فاصله بسیاری دارد،استفاده از لباس ها و طرز پوششی که به هیچ عنوان آن را در رسانه ملی نمی توان یافت چه توجیه عقلانی و منطقه ای می تواند داشته باشد و سوال اینجاست که اگر رسانه باید در راستای نهادینه سازی ارزش ها و هنجار ها حرکت کند،پس فرق شبکه نمایش خانگی با چنین بازخورد بالایی با رسانه ملی در چیست.

چه چیزی سبب شده که از سال ها پیش نمایش موی بازیگران در فیلم های سینمایی آنچنان پذیرفته شده باشد که اگر خلاف این امر اتفاق بیفتد تعجب ها را خواهد برانگیخت و سوال دوم اینکه درمان این بیماری سینما و شبکه نمایش خانگی در چه چیزی است و گره این مشکل به دست چه کسی باز می شود.


این سریال که تاکنون ۱۰ قسمت خود را پشت سر گذاشته است بسیار با آنچه به عنوان حجاب اسلامی پذیرفته شده است فاصله دارد، فاصله ای که انگار از چشم وزارت ارشاد و واحد نظارت آن دور مانده و یا ترجیح داده اند چشم خود را بر روی آن ببندند.

مشکلی که البته تنها منحصر به این سریال نشده و در سالیان اخیر تقریبا ۹۰ درصد سینمای ایران را در برگرفته است، و اهمیت تاثیر گذاری این هنر بر بخش فرهنگی و جامعه و نمود بیرونی آن در اجتماع نادیده گرفته شده، وقتی که پیش بینی ها صورت نگیرد و از قبل برای پیش گیری از اتفاق برنامه ریزی نشود روی آوردن به اقدامات ضربتی و بازدارنده هم جوابگو نخواهد بود و متخلف را جری تر می کند.

برای فرهنگ سازی باید هنر مملکت گام نخست را بردارد و حالا سوال اینجاست که چطور این بار باید انتظار داشته باشیم که از کوزه هر آنچه در اوست برون نتراود. مردم باید حجاب درون فیلم و به نوعی بازی شده هنرمندان مملکت خود را باور کنند یا اینکه حجابی را باور کنند که در زندگی شخصی و جشنواره ها و مهمانی ها از خود به نمایش می گذارند، و آیا این افراد می توانند نماینده خوبی برای فرهنگ و هنر مملکت و به نوعی فرهنگ ساز باشند؟

اهمیت مباحث فرهنگی تا به جایی است کهرهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه با مسائل فرهنگی را جدی گرفته و با شوخی و بی ملاحظگی به آن نپرداخت، گفت: ” اگر چنانچه یک رخنه‌ی فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ی نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد”

از طرف دیگر هم مراجع عظام تقلید ساخت فیلم هایی که درآن حجاب اسلامی را رعایت نمی کنند را عاملی برای ترویج فساد دانسته اند از جمله آنها آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با حجاب نامتناسب با شرع مقدس در برخی از آثار هنری این مسئله را چنانچه مطابق موازین شرعی و با حجاب اسلامی نباشد، جایز نداسته و افزوده است: در صورتی که صاحبان فیلم و عکس را بشناسند جایز نیست، و اگر آنها را نشناسند و منشأ فسادی نگردد یعنی بدنها عریان یا نیمه عریان نباشد جایز است.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز در همین رابطه اظهار داشتند: فارغ از تحقق عناوین دیگر چنانچه موجب ترویج فساد شود جائز نیست و یا اگر نوعا محرک شهوانی باشد یا مفسده دیگری داشته باشد جایز نیست.


 

در حالی این مسئله به دغدغه برخی از مردم تبدیل شده است که مسئولان نسبت به آن هیچ نگرانی نداشته و واکنشی نشان ندادند، گویا اینجا همیشه علاج واقعه بعد از وقوع باید کرد.

مسئله ای که بیشتر در مورد سریال شهرزاد برای مردم جلب توجه کرده و برایشان سوال ایجاد کرده است، تبلغات گسترده و اعلام گاه و بی گاه این فیلم مبنی بر غیر شرعی بودن دانلود فیلم شهرزاد است در حالی که از مسئله شرعی دیگری چون حجاب در این فیلم هیچ خبری نیست، مسئله ای که صرف نظر از درستی آن استفاده به مطلوب و برداشت شلخته و سلیقگی را از اسلام و شرع نشان می دهد، امری که البته منحصر به این فیلم و حتی منحصر به یک عرصه و قشر نیست ، این برداشت ناقص و یا به عبارت دیگر استفاده در راستای اهداف خود از اسلام و دین مبتلابه کل جامعی است که ما در آن زندگی می کنیم، جامعه ای که منادی برافراشته کردن پرچم دین داری است نتوانسته است معنای واقعی این امر باشد و آن را در ظاهر خود به نمایش گذارد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjhmet.uqeiazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما