سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : 36102
منبع : پایگاه اطلاع رسانی قم نگار
استمرار خطاهای استراتژیک عربستان با اعدام شیخ نمر

بی اعتبار سازی جهان اسلام، حاصل سیاست شیعی_سنی کردن منازعات منطقه ای است

قم نيوز : قم نگار: سیاست فرقه گرایانه و طايفه گری در منطقه، آفتی که همه سرمایه های جهان اسلام را بلعیده است
بی اعتبار سازی جهان اسلام، حاصل سیاست شیعی_سنی کردن منازعات منطقه ای است
به گزارش قم نگار،حیدر علی باقریان-کارشناس ارشد مسائل اقوام و مذاهب، یاداداشتی دز زمینه اشتباهی که عربستان مرتکب شد؛ نوشته است که در ادامه می آید؛

 عربستان بعنوان یکی از کشور های مهم منطقه، طی سالیان اخیر مرتکب خطاهای بسیار استراتژیک شده است که برای منطقه و آینده آن کشور خسارت بار و جبران ناپذیر است.

کمک به روند شکل گیری و حمایت از جریان های تروریستی مانند داعش ، مخالفت با توافق هسته ای ایران با ٥+١ ، حمایت از جریان تروریستی در سوریه و تشدید منازعات خشن در آن کشور، حمله به یمن و بمباران مردم مظلوم آن کشور، کمک به کاهش شدید قیمت نفت ، ازجمله خطا های استراتژیک بوده و اعدام شیخ نمر روحانی برجسته ی آن کشور بعنوان جدیدترین خطای فاحش و جبران ناپذیر این کشور است.

اعدام شیخ نمر نشانه ی عزم دستگاه حاکم آل سعود برای تشدید تصلب سیاسی داخلی آن کشور است. این اقدام نمادی بود تا به جریان های آزادیخواه آن کشور تفهیم نماید که استقلال طلبی و آزادیخواهی بسیار پرهزینه خواهد بود .از سوی دیگر این عمل نشان می دهد که عربستان در زیر سایه حمایت های غرب از نقص حقوق بشر و حقوق شهروندان خود چندان نگران نیست. پیام اعدام شیخ نمر بعنوان یک روحانی برجسته سعودی ، رشد افراطی گری و تشدید منازعات در منطقه است.

دولت آل سعود همواره طی سالهای اخیر تلاش داشته است مسايل منطقه به سمت در گیریهای فرقه ای و شیعی_سنی کردن آن کشانده شود تا توان مقابله خویش را در مسائل منطقه ای در ایران افزایش داده و خشم ملت های مسلمان را در مقابل ایران به عنوان کشوری شیعی قرار دهد.

سیاست فرقه گرایانه و طايفه گری در منطقه، آفتی است که همه سرمایه های جهان اسلام را بلعیده و هدر داده است. حاصل سیاست شیعی_سنی کردن منازعات منطقه ای، بی اعتبار سازی جهان اسلام، افسردگی ، بی هویتی و سرخوردگی جوانان، اسلام هراسی و از بین رفتن منابع مادی و معنوی بوده است.

عربستان بعنوان یک بال مهم کشور های اسلامی به همان میزان که در ایجاد تعادل در منطقه میتواند موثر باشد در متزلزل کردن امنیت منطقه ،تنش و درگیری ، گسترش اختلافات فرقه ای و مذهبی نقش مهمی دارد. از این رو سیاست کنونی حاکمان این کشور برای ایجاد و چالش های جدید برای مردم خاورمیانه و کشور های مسلمان بسیار زیانبار است.

همه ی دولت ها و قدرتهای موثر منطقه ای از جمله ایران بایستی با اتخاذ شیوه های مناسب و با هدف بازگرداندن آرامش به منطقه ، کمک کنند تا حکام عربستان از راهبرد های کنونی خود صرف نظر و در مسیر عقلانیت قرار گیرند.

هرگونه اقدام تحریک آمیز توسط کشور های منطقه و یا اقدامات مقابله ای غیر دیپلماتیک ، وضعیت نامعلومی را پیش روی کشور های مسلمان قرار میدهد. واکنش در برابر اقدام اخیر عربستان در اعدام فردی آزادیخواه ، هرچند در میان کشور های اسلامی و از جمله ایران قابل پیش بینی بوده و طبیعی بنظر میرسد اما حمله به مراکز دیپلماتیک و تند روی و افراطی گری راه حلی غیر منطقی و خلاف منافع ملی است. .واکنش ها در ایران نبابد به گونه ای شکل بگیرد که منافع آن نصیب عربستان شود و یا زمینه ساز تشدید افراطی گری در منطقه گردد.ُ
همه ما میدانیم که تشدید اختلاف و کشمکش در منطقه ؛ به نفع هیچ کس نیست لذا افراطی گری در داخل کشور و کشورهای منطقه به نفع صهیونیسم و جریان وابسته به آن است.

بنابراین به بهانه اعدام شیخ نمر، نباید عده ای بدنبال همسو نشان دادن همه اهل سنت ایران و جهان با عربستان بوده وبا سوء نیت ویا بدون توجه به آثار زیانبار چنین برداشتی در پیاده سازی استراتژی شیعی سنی شدن منازعات منطقه ای ایفاء نقش کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcb58bf.rhb0gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما