يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : 36368

تعطیلی پنجشنبه‌های قم، راهگشای آلودگی، ترافیک و صرفه‌جویی

علی اکبر فضلی (محمودی)*
قم نيوز : قم نگار: در حالی که معضلات آلودگی هوا، ترافیک و کاهش مصرف انرژی با تعطیلی پنجشنبه‌های قم قابل حل هستند، مشخص نیست چرا این مسئله مهم اجرایی نمی‌شود؟
تعطیلی پنجشنبه‌های قم، راهگشای آلودگی، ترافیک و صرفه‌جویی
بیش از 4 دهه قبل برای رفت و آمد در شهر قم باید حداقل یک ساعت منتظر می‌ماندیم تا یک تاکسی پیدا می‌شد. وسایل حمل و نقل شهری بسیار اندک بود. به جز تعدادی تاکسی، سه چرخه‌هایی که هم مسافر و هم بار جابجا می‌کردند و چند اتوبوس انگشت‌شمار، کم و بیش گاری و درشکه نیز در سطح شهر به چشم می‌خورد و چهارپایان راحت و آزاد در خیابانها و کوچه‌ها تردد می‌نمودند. معدودی بازاری، اداری و افراد پولدار دارای اتومبیل بودند و وسعت شهر قم به چند خیابان چهارمردان و آذر و امام و باجک و خاکفرج و جاده اراک تا دورشهر بیشتر گسترش نداشت و اطراف آنها را باغهای انار دربر گرفته بود. از صفا و صمیمت و تعصب دینی و اخلاق و انسانیت و احترام به یکدیگر که بگذریم، زندگی سالم و شهر پاک نعمت‌های بزرگ و ارزشمندی بودند که بمنزله اکسیر عمر بشمار می‌رفتند.

امکانات شهری خیلی کم بود و جامعه و زندگی از تجملات، دنیاپرستی، مادی‌گرایی و حرص و طمع تهی بود اما دل‌ها خوش بود و از دود و دم و ترافیک خبری نبود. تلاش‌ها حول محور زندگی و کسب حلال و تربیت اولاد و معنویت و آخرتی آباد می‌چرخید و همه از روحانیت که نور علم و فرهنگ بودند و از قداست زیادی نزد مردم برخوردار بودند گرفته تا ساکنین شهر به همجواری با حرم مطهر و آستانه حضرت معصومه (س) افتخار می‌کردند که یکباره شاه پهلوی وعده تمدن بزرگ به مردم داد و دروازة کشور را به روی مظاهر غربی گشود و مردم را به مصرف‌گرایی و مدپرستی سوق داد ولی به برکت نهضت امام خمینی (ره) و قیام ملت مسلمان ایران بویژه مردم همین شهر در روز 19 دی 57 عمرش به سر رسید و دولتش وصال نداد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و پشت سر گذاشتن جنگ هشت ساله در پرتو افزایش جمیعت جوانترین کشور جهان و نیاز به نان و مسکن و جاده و حمل و نقل و رفاه و آسایش، همگام با جامعه جهانی و ورود تکنولوژی و کالاهای مصرفی با تلاش و همت نظام اسلامی ما رفته رفته کشور رنگ تمدن و پیشرفت و توسعه حمل و نقل و جاده و کار و تلاش و افزایش سرمایه به خود گرفت و به تجملات و دنیاگرایی رو آورد تا آنجا که کشور و بویژه شهرهای بزرگ و جاده‌ها و خیابانها صحنه تاخت و تاز و رقابت خودروهای وارداتی و صادراتی کارخانجات ماشین‌سازی گردیده و در سایه تولید و صنعت‌های آلوده و مترو و قطار و جاده آنقدر وسعت یافت که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم آورد تا حدی که نفس کشیدن را بر ساکنین سخت کرد.

در چنین شرایطی قم از یک شهر کوچک دارای چند تاکسی و سه‌چرخه به کلانشهر تبدیل گشت و زندگی سالم و شهر پاک به یک آرمان‌شهر تغییر چهره داد و یکی از شهرهای آلوده ایران شد (شهری که بیش از چهار دهه قبل برای یک تاکسی باید مدتها منتظر می‌ماندیم، امروز بعلت زیادی خودروها باید ساعت‌ها در ترافیک معطل بمانیم). اینک مائیم و این کلانشهر که علیرغم اهمیت جایگاه مذهبی – سیاسی و انقلابی و موقعیت جغرافیایی‌اش کمتر از دو دهه است که سازندگی و رشد و توسعه شهری و اجرای پروژه‌های عمرانی در آن سرعت گرفته و هر دولت ده‌ها بلکه صدها پروژه و طرح را (با تفکر ژاپن اسلامی؟) در برنامه‌هایش قرار داده تا حدی که انجام و تکمیل آنها سال‌ها طول می‌کشد؛ درحالیکه باعث مشکلات عدیدة آلودگی، ترافیک و مهاجرت از دیگر شهرها به قم شده و اجرای این طرح‌ها نیز موجب آلودگی و ترافیک شده است.

همه می‌دانند که قم چندسالی است از ترافیک ناشی از کمبود خیابان و افزایش وسایل نقلیه، آلودگی حاصل از مصرف سوخت و گسترش خودرو و ایاب و ذهاب آنهم عمدتاً در مناطق مرکزی شهر رنج می‌برد. ضمن آنکه مصرف‌گرایی در ادارات را زیاد و بهره‌وری را بسیار کاهش داده، مشکلات فراوانی برای همشهریان عزیز بوجود آورده است که یکی از روش‌ها و راهکارهای برون رفت از این مشکلات و ناهنجاریها و راهگشایی از ترافیک، آلودگی محیط زیست و صرفه‌جویی را تعطیلی ادارات استان در روزهای پنجشنبه می‌باشد.
بطور کلی درحال حاضر بیش از 80 درصد سازمان‌ها و شرکت‌ها با احتساب نیمی از جمعیت کارکنان در آموزش و پرورش، روز پنجشنبه تعطیل می‌باشند و در واقع کمتر از 20 درصد از شاغلین در این روز مشغول به کار هستند. براساس نظرسنجی از کارکنان ادارات و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان بیش از 90 درصد کارکنان موافق و همه مدیران و مسئولان ادارات تعطیلی پنجشنبه‌ها را مفید، مثبت و مؤثر در جهت سلامت مردم دانسته و کاهش ترافیک و حداقل 10 درصد صرفه‌جویی مصرف آب و 6 درصد برق مصرفی می‌دانند. ضمن آنکه میلیاردها تومان صرفه‌جویی فقط در یک روز پنجشنبه صورت خواهد گرفت.

بنابراین باتوجه به نظرسنجی‌ها، موافقت کارکنان و مسئولان ادارات و مصلحت شهر و مردم از استاندار و مسئولین محترم دولت انتظار می‌رود به منظور حفظ سلامت مردم و کاهش مشکلات نسبت به تعطیلی پنجشبه‌ها اقدام نمایند. بدیهی است که مراکز امدادی، بانک‌ها، بیمه‌ها و مراکز خدماتی بدون تعطیلی در خدمت شهروندان و زائران خواهند بود.

* کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcfcmdm.w6dvvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

یک شهروند
پیشنهاد خوبی است. برو مخالفین را راضی کن که اجاره نمیدهند. همشریان قمی و کارمندان چند سال پیش در نظر سنجی رای دادند که تعطیل شود ولی نشد.
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟