> فرار بنی صدر و ابهامات باقی‌مانده | قم نیوز
جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : 40549
به مناسبت 7 مرداد 1360 سالروز فرار بنی صدر و رجوی از کشور

فرار بنی صدر و ابهامات باقی‌مانده

حسین قاسمی، پژوهشگر
قم نيوز : قم نیوز: هفتم مرداد 1360 ابوالحسن بنی صدر و مسعود رجوی، رئیس جمهور معزول و سرکرده سازمان جنایتاکار منافقین، با همراهی خلبان معزی، خلبان شاه مخلوع از ایران گریختند و از آن موقع تاکنون، برخی ابهامات در این فرار همچنان حل نشده باقی مانده است.
قم نیوز ـ حسین قاسمی: بنی‌صدر در اولین دوره  انتخابات ریاست جمهوری که در ۵ بهمن ۱۳۵۸ و به فاصله کمتر از یک سال پس از پیروزی انقلاب برگزار شد به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.اما به دلیل عملکرد ضدانقلابی وضدمیهنی او۱۷ماه پس ازان ازریاست جمهوری عزل می شود.

ابتدا در ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ با حکم امام از فرماندهی کل قوا برکنار شد. ۱۱ روز پس از صدور حکم امام‌، هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس گزارش آراء نمایندگان مجلس را در مورد عزل بنی‌صدر از ریاست جمهوری به استحضار امام رساند و سرانجام در اول تیرماه ۱۳۶۰ متعاقب رای مجلس به عدم کفایت بنی صدر،حضرت  امام ره در پاسخ به نامه رئیس مجلس‌، بنی‌صدر را از ریاست جمهوری عزل کرد.
 
بنی صدر و مسعود رجوی سرکرده سازمان منافقین در روز چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۶۰ با یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ به خلبانی سرهنگ معزی از نفوذی های سازمان منافقین وخلبان ویژه شاه ازایران فرار کردند.

بخشی از مطالب و موارد مطرح شده دراین خصوص،ذکر می شود:

درخاطرات ۶ و ۷ مرداد ۱۳۶۰ آقای هاشمی درباره فرار بنی‌صدر آمده است:

«سه شنبه ۶مرداد۱۳۶۰... ساعت ۱۱بعدازظهر خبر فرار یک هواپیمای بوئینگ سوخت رسانی نظامی از فرودگاه تهران رسید . دستور تعقیب و برگرداندن آن را دادیم. ساعت دوازده خبر دادند که وارد ترکیه شده و از دست ما کاری بر نمی آید و خلبان آن همان سرهنگ معزی خلبان مخصوص شاه است که هواپیمای شاه را به ایران آورده بوده ... »


«چهار شنبه ۷ مرداد ۱۳۶۰ ... ساعت یازده صبح گزارش رسید که بنی صدر و رجوی سرنشین هواپیمای فراری هستند و امروز صبح به پاریس رسیده اند و فرانسه به بنی صدر پناهندگی سیاسی داده، خبر تلخی است.»

 حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز پنج شنبه ۲۱خرداد۱۳۶۰خود اورده است که نسبت به فرار بنی صدر تعمداً ممانعتی از سوی دستگاه های امنیتی صورت نپذیرفته است:

«تظاهرات پراکنده ای درتهران وشهرستانها به نفع بنی صدر انجام می شود که عمدتا توسط مجاهدین خلق است. بنی صدریها خیلی ترسیده اند و احتمال فرارشان قوی است.
یک نظر این است که مانع فرارشان (بنی صدر و همکارانش) نشویم، زیرا به کلی از اعتبار ساقط می شوند و چیزی بر مدنی و بختیار و پهلوی ها نمی افزایند. نظر امام، این بوده که نگذاریم بگریزند، ولی دیشب  از احمد آقا خمینی نقل شد که امام هم، دیگر مخالفتی ندارند.»

مرحوم احمد قدیریان معاون دادستان انقلاب در آن زمان ، در خاطرات خود در مورد دستور اجتناب از دستگیری و تعقیب بنی صدر چنین گفته است :

«در رابطه با دستگیری بنی صدر ، ما در حدود سه روز دنبال وی بودیم . بنی صدر و مسعود رجوی در ابتدای کار (از نظر اطلاعاتی و مراقبت) در دست ما بودند .
 ساعت ۱۲شب آقای قدوسی دادستان انقلاب نبودند. با آقای بهشتی رحمة الله علیه تماس گرفتم و خدمت شان عرض کردم که بنی صدر در حدود ۲ یا ۳ ساعت است پیدایش نیست. آقای قدوسی هم فرموده اند که شما تعقیب نکنید.
ایشان (مرحوم بهشتی) فرمودند که هر چه آقای قدوسی فرمودند عمل کنید. آقای قدوسی آن شب قم بودند ... در هر صورت تماس گرفتیم و ایشان گفتند که کنترل و تعقیب بنی صدر را قطع کنید و ما هم قطع کردیم ...
موضوع از این قرار بوده است که حضرت امام فرموده بودند که نسبت به دستگیری بنی صدر اقدام نشود که اشتباهاً از فرمایشات حضرت امام چنین برداشت شده بود که تعقیب و کنترل بنی صدر متوقف شود.»

  طبق تصویر سندی که در ضمائم کتاب خاطرات آقای قدیریان درج شده است، معاون دادستان انقلاب طی نامه ای به دادستان کل انقلاب در تیر ماه ۶۰ اعلام کرده است که :

«با توجه به تأکید حضرتعالی، در خصوص قطع مراقبت از آقای بنی صدر و رجوی اقدام شده است.»

مرحوم قدیریان می گوید:  «حضرت امام فرموده بودند که نسبت به دستگیری بنی صدر اقدام نشود که اشتباهاً از فرمایشات حضرت امام چنین برداشت شده بود که تعقیب و کنترل بنی صدر متوقف شود.»

اولا چه کسی یاکسانی چنین برداشت اشتباهی ازدستور امام را به شهید قدوسی یا... القا کرده اند که باعث منع تعقیب و مراقبت ازبنی صدرشود؟ ثانیا درباره بنی صدر چنین برداشتی بوده درباره مسعود رجوی چرا تعقیب و مراقبت لازم صورت نگرفته است؟

به نظر می‌رسد  نفوذی های دادستانی مانند فخارزاده  ازعوامل شهادت شهید قدوسی ره و معرف فخارزاده ها دراین وارونه عمل کردن و القای برداشت اشتباه نقش جدی باید داشته باشند و احتمالا خروج رجوی برای نفوذی ها بسیار بسیار مهم بوده است.

ماجرای فرار ابوالحسن بنی صدر ومسعود رجوی دارای نقاط ابهام و روشن نشده ای هست که شایسته است بعد از سی وپنج سال از آن ماجرا، توسط مسولین و مدیران مطلع، روشن شود.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcb9sba.rhbgapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما