سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : 40641

قم؛ شهر خیابان‌های در دار، مغازه‌های خاموش

قم نيوز : قم نیوز: شهر قم اگر چه در حرف به جایگاه بین المللی رسیده است اما در عمل، شهری است که در ساعاتی از شبانه روز قادر به تامین نیازهای ساکنان خود نیز نیست.
قم؛ شهر خیابان‌های در دار، مغازه‌های خاموش
به گزارش قم نیوز، «… نیمه شب است و از راهی دور یا نزدیک به شهر قم نزدیک می‌شوی. خستگی راه و جاده و گرسنگی و اشتیاق زیارت به تو و خانواده فشار آورده است و هر کس درخواستی دارد. یکی می‌گوید اول به حرم برویم، دیگری می‌گوید گرسنه هستیم و اول جای مناسبی را پیدا کنیم و غذایی بخوریم. تابلو‌ها را دنبال می‌کنی تا به پارکینگ زائر برسی و وارد رودخانه می‌شوی اما…. درهای داخلی رودخانه قم را بسته‌اند و جاده به سمت پارکینگ مسدود است. به سمت شهر می‌آیی تا غذایی بخوری، اکثر مغازه‌ها تعطیل هستند و تک و توکی هم با کرکره‌های نیمه پایین، مشتریان زیاد خود را به بیرون راهنمایی می‌کنند زیرا وقت تعطیلی اجباری شده است. اینجا قم است، شهر خیابان‌های در دار و مغازه‌های خاموش»

متن بالا یک سناریوی تخیلی نیست بلکه واقعیتی است که در قم وجود دارد. اکثر خیابان‌های مهم این شهر در دارند! درهایی که هر یک نگهبانانی نیز دارند و جای قفل هم روی آن‌ها تعبیه شده است. درهای خیابان‌های قم بدون اطلاع قبلی بسته می‌شوند و معابر مسدود. اینجاست که برای رسیدن به خانه یا پارکینگ، فرقی نمی‌کند، باید مسیری غیر منطقی و شلوغ را پیمود یا حتی با توجه به طرح‌های ترافیکی اجرا شده، ناچار جریمه شد.

تعطیلی بلا استثناء فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و سایر اماکن مورد نیاز زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (س) از دیگر مشکلاتی است که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. شهر قم سالانه براساس آمارهای رسمی، پذیرای ۲۰ میلیون زائر است. تعداد بسیار بیشتری از این زوار از قم عبور می‌کنند و بخشی از آن‌ها نیازمند غذا و سایر امکانات اولیه‌ای هستند که با بسته بودن اماکن مورد نیاز زائران و مسافران، تأمین آن‌ها ممکن نیست.

باز بودن یک یا دو مغازه در کنار حرم که غذایی کم کیفیت را عرضه می‌کنند، مشکلی را از مسافران قم حل نمی‌کند و البته ذائقه همه را نیز راضی نمی‌کند. به همین دلیل است که در ساعات پایانی شب‌ها به ویژه در تابستان، شاهد خیل عظیم زائران در حرم حضرت معصومه (س) و اطراف آن هستیم اما حضور آن‌ها جز برای اندکی از کاسبان، سود دیگری برای مردم قم ندارد.
البته تا چند سال قبل، حرم حضرت معصومه (س) نیز نیمه شب بسته می‌شد و صحنه‌های حضور مردم در پشت درهای حرم کریمه اهل بیت (ع) تا هنگام اذان صبح، تکراری شده بود اما پس از سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب اسلامی به قم، درهای بارگاه کریمه اهل بیت (س) دیگر بسته نمی‌شوند.

مشهد، شهری که خواب ندارد
برای پیدا کردن یک نمونه موفق پذیرایی دائمی از زائران و مجاوران اهل بیت (ع)، نیازی به خروج از مرزهای ایران نیست. در شمال شرق ایران، بارگاه امام علی بن موسی الرضا (ع)، برادر بزرگوار حضرت معصومه (س) قرار دارد که هیچ ساعتی از شب، خالی از زوار نیست.

همراه با حضور ۲۴ ساعته زائران در حرم رضوی، در مشهد، چه در اطراف حرم و چه در خیابان‌هایی که زائران در آن تردد دارند، چند سالی است که طرح باز بودن نوبتی مغازه‌ها تا صبح اجرا می‌شود. بدین ترتیب و براساس ضوابط خاصی که تعیین شده است، اصناف مورد نیاز مردم از غذا و پوشاک و مواد غذایی تا حتی کفش و سایر اقلام مورد نیاز به نوبت تا صبح باز هستند.

اجرای این طرح در قم ساده‌تر است زیرا به سبب کم بودن واحدهای صنفی در قم نسبت به مشهد، نیازی به قرعه کشی نیست. البته نباید به واحدهای صنفی اطراف حرم اکتفا کرد بلکه براساس خواست مالکان واحدهای صنفی باید در تمام خیابان‌های اصلی شهر و مسیر حرکت یا اقامت زوار یا اماکن پر تردد شهری که مردم قم در آنجا حضور دارند، واحدهای صنفی‌ای تا صبح باز باشند.

افزایش مدت حضور زائران در قم، از شعار تا عمل
یکی از پاراگراف‌های پایانی یکسان تمامی گزارشهای ستادهای تسهیلات سفر در ده سال اخیر، اقامت کوتاه مدت زائران در قم است. همگان توصیه کرده‌اند که باید این اقامت افزایش یابد و راه کارهایی مانند ایجاد اماکن اقامتی ارزان را پیشنهاد کرده‌اند. اما اقامت تنها یکی از نیازهای زائران است و وجود مراکز خدماتی ۲۴ ساعته، امنیت پایدار و محسوس در تمام ساعات شبانه روز و تعطیل نشدن همه شهر در شب‌ها، از دیگر راهکارهای لازم برای افزایش مدت اقامت در قم است. حال باید دید مسئولان استان قم تنها شعار «افزایش مدت حضور زائران در قم» را می‌دهند یا به عمل کردن به آن نیز، اعتقاد دارند

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcezp8e.jh87ei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما