کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم نیوز بررسی می‌کند

شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم، نمایشی تکراری برای مقامات کشوری!

جلسه این شورا این دفعه با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور اجرا شد

7 آبان 1395 ساعت 18:58

قم نیوز: در حالی که برگزاری جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان تابع دستورالعمل خاصی بوده و خروجی مشخصی هم برای آن تعریف شده است، این شورا در استان قم تبدیل به نمایشی تکراری شده است که هنگام حضور مسئولان کشوری برای آنها اجرا می شود و مدیران باید نقش تکراری خود را در آن ایفا کنند.


قم نیوز: شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم، امروز صبح، جمعه 7 آبان ماه، در سکوت خبری و بدون اطلاع رسانی قبلی با حضور دبیرشورای عالی امنیت ملی کشور، تشکیل جلسه داد.

در این جلسه استاندار قم به بیان کلیاتی درباره قم پرداخته است و از قم به عنوان قطب معنوی و فقاهت در جهان تشیع نام برده است. صادقی همچنین به حضور 50 هزار طلبه خارجی از 130 کشور جهان در قم اشاره کرده و ضرورت توجه بیشتر به توسعه این استان متناسب با ظرفیت‌های بالقوه آن را مورد تاکید قرار داده است.

دراین جلسه برخی از مدیران بخش های مختلف استان قم نیز به ارایه گزارش‌های جداگانه‌ای از روند فعالیت‌های جاری، برنامه‌های آتی و چالش‌های پیش روی در استان قم را تشریح کرده ‌اند.

علی شمخانی نیز که در این جلسه بر خلاف دیگر دیدارهای خود در قم، با لباس نظامی حاضر شده بود، خواستار تبدیل رویکرد مدیریت سنتی به جهاد اقتصادی شده است و ضرورت مفهوم سازی و ترویج مبانی دینی کار و تولید ثروت حلال از سوی مبلغان دینی و علما را مورد تاکید قرار داده است و سخنانی نیز درباره نامگذاری سال جاری بیان کرده است.

شورای اداری استان قم با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شد

آنچه در بالا خواندید گزارشی از یکی از جلسات شورای توسعه اداری و برنامه ریزی استان قم در صبح امروز است که با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور برگزار شده است.

در این جلسات مشابه، استاندار آمار مشابهی به تناسب مسئول شرکت کننده داده است. مثلا اگر رئیس سازمان محیط زیست به قم سفر کرده است، فیلمی درباره مشکلات محیط زیستی پخش شده و سپس چند نفر سخن گفته اند و در نهایت نمایش پایان یافته است، اما آیا وظیفه شورای برنامه ریزی و توسعه استان همین است؟

وظایف شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ چیست؟
در آیین نامه آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی مصوب هیأت وزیران در جلسه مورخ 1384.4.8 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به‌استناد تبصره (1) ماده (70) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌،اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌اسلامی ایران‌، موضوع ماده (83) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ایران ـ مصوب 1383ـ آیین‌نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی را به شرح زیرتصویب شده است و در آن چند وظیفه مهم ذکر شده است و سپس در سال 1391 این آیین نامه اصلاح شده است.

بر این اساس، از جمله وظایف شورا می توان به «بررسی و تأیید برنامه‌های توسعه استان شامل جهت‌گیری‌های توسعه بلندمدت استان، در چارچوب نظام برنامه‌ریزی کشور و در راستای جهت‌گیری‌های آمایش سرزمین، بررسی و تصویب برنامه‌های میان‌مدت توسعه استان و شهرستان شامل هدف ها، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های توسعه استان و نظارت بر آنها، بررسی و تصویب سند توسعه اشتغال استان و شهرستان، پیشنهاد برنامه‌های توسعه مشارکت زنان و جوانان به ویژه بسیجیان درفعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان به مراجع ذی‌ربط و تنظیم سیاست های اجرایی مربوطه، تهیه، تدوین و نظارت بر برنامه عملیاتی پنجساله استان و شهرستان، تصویب طرح های توسعه و عمران و سلسله مراتب خدمات شهری و روستایی در قالب برنامه‌های توسعه استان، با رعایت سیاست‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اشاره کرد.

همچنین، اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت در استان و پیشنهاد کسب منابع جدید درآمدی جهت درج در لوایح بودجه سنواتی، بررسی و تأیید بودجه پیشنهادی سالانه استان، در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل های تهیه و تنظیم بودجه کل کشور و ارائه به معاونت، بررسی و توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان به تفکیک شهرستان براساس پیشنهاد دبیر شورا، بررسی، تصویب و ابلاغ ضوابط توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرستان، بررسی و توزیع سر جمع تملک دارایی های سرمایه ای استان به تفکیک شهرستان بر اساس پیشنهاد دبیر شورا از دیگر وظایف این شوراست.»

براساس این وظایف، ارائه گزارش به مقامات عالی کشوری از سوی استانداران و مدیران اداری استان، در این بندها دیده نمی‌شود و مشخص نیست چرا با سفر هر مقام عالی رتبه کشوری با صرف هزینه سنگین، چنین نمایشی برای وی اجرا می‌شود؟

از سوی دیگر این شورا هشت کارگروه تخصصی دارد و اصولا مصوبات و نتایج بررسی این کارگروه‌ها باید در این جلسات مطرح شوند نه اینکه تعدادی از مدیران اداری استان قم گزارش ارائه کنند! برگزاری این جلسات نباید ناگهانی باشد بلکه نیازمند بررسی دقیق، دستور جلسات کامل و برنامه ریزی گسترده است اما استانداری قم با برگزاری ناگهانی این جلسه، فرصت این کارها را سوزانده است.

رسانه‌ها از استانداری قم حساب بکشند!
به نظر می رسد انجام چنین کارهای بی فایده و نمایشی توسط استانداری قم تنها با حساب کشی رسانه‌ای از مصوبات و مسائل مطرح شده و مشکلات حل شده در جلسات این چنینی شورا پایان می‌یابد. اگر رسانه‌ها با دقت بر مصوبات و دستور جلسه‌های این شورا و شوراهای مشابه نظارت کنند، دیگر بنا بر نظر شخصی استاندار و برای ارائه گزارشات نمایشی به مقامات کشوری، وقت  مدیران در تنها روزی که امکان استراحت دارند و پول بیت المال هدر نمی‌شود و به جای جمع کردن عده و ارائه نمایش، همان استاندار و معاونانش به مسئول کشوری گزارش می‌دهند و قضیه را تمام می‌کنند.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 43018

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/43018/شورای-برنامه-ریزی-توسعه-استان-قم-نمایشی-تکراری-مقامات-کشوری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir