کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژوهشگران و اساتید فریب سایت ها و مجلات ISI جعلی را نخورند

سید روح الله حمزه زاده موسوی

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 4 آذر 1395 ساعت 15:01

قم نیوز: در حالی که شور و شوق علمی خوبی در کشور وجود دارد، برخی از سایت‌ها و مجلات جعلی ISI برای فریب اساتید و دانشجویان تلاش می‌کنند که باید در مقابل آنها با هوشیاری عمل کرد.


سرویس علم و اندیشه قم نیوز: قال رسول الله (صلی الله علیه و اله وسلم): لوكانَ العِلمُ مُعَلَّقا بالثُّرَيّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناءِ فارِسَ.
كنز العمّال: ج12 ص 91 ح 34130 عن ابن مسعود

مقام معظم رهبری همواره بر تولید علم و پیشرفت علمی کشور عزیزمان تاکید دارند. در سخنرانی های گوناگون، ایشان تصریح فرموده اند که مشکلات کشور فقط در سایه علم و پژوهش قابل حل است و توقع ایشان از اهل علم برپایی نهضت نرم افزاری و تولید علم می‌باشد. ایشان فرموده اند که فضاي عمومي کشور بايستي فضاي ترويج، توليد، گسترش و تحقيق علم و پرورش عالم و محقق باشد. متاسفانه یکی از دغدغه های اخیر ایشان کاهش رتبه علمی کشور در سال های اخیر می باشد.

آمارهای معتبر جهانی نشان می دهد که در سه سال گذشته رتبه علمی و پژوهشی کشور در بین کشورهای جهان چند پله کاهش یافته است و این نشان می دهد که پژوهشگران ما در سال های اخیر یا ضعیف عمل نموده و یا عواملی در رشد و پیشرفت آن ها تاثیر منفی داشته اند. در این یادداشت به بررسی یکی از مهمترین این عوامل می پردازیم.

ابتدا باید خاطرنشان شود که ایران دارای بیشترین مراکز آموزش عالی می باشد. به طوری که تعداد دانشگاه های میهن عزیزمان از کشور هند و یا حتی چین هم بیشتر است. در سال های اخیر تعداد بسیار زیادی از مردان و زنان کشورمان به بالاترین درجات علمی در رشته های خود دست یافته اند که این بسیار امیدوار کننده می باشد. البته اگر زیاد خوشبین نباشیم باید این نکته را هم در نظر بگیریم که بسیاری از دارندگان مدارک عالی در آینده نزدیک با مشکل اشتغال مواجه خواهند بود که باعث سرخوردگی این عزیزان و در نتیجه پدیده شوم فرار مغزها و یا به عبارت بهتر فرار سرمایه ها خواهد شد. البته همه باید به طور جدی به فکر راه حلی برای این معضل باشیم. با این وجود در حال حاضر شور و نشاط زیادی در بین دانشگاهیان و پژوهشگران ما برای تولید علم وجود دارد و همه سعی دارند تا مقالات علمی که گزارشی از تولید علم می باشد را در نشریات معتبر علمی پژوهشی به چاپ برسانند.

افراد فرصت طلب و سودجو که می خواهند یک شبه ره صد ساله بروند حتی به پژوهشگران و دانشمندان هم رحم نمی کنند. اخیرا برخی از این افراد با دایر نمودن سایت ها و موسساتی جعلی و غیر معتبر بسیاری از پژوهشگران عزیز را گمراه نموده و با دریافت مبالغی سنگین اقدام به چاپ مقالات آن ها در نشریات غیر معتبر نموده اند، به طوری که حتی از برخی اساتید شنیده می شود که وقتی مقاله خود را برای دریافت امتیاز به دانشگاه ارایه نموده اند تازه متوجه شده اند که آن نشریه فاقد اعتبار می باشد.

قبل از توضیح بیشتر بهتر است در مورد ISI توضیح دهیم. موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) یا به اختصار ISI بخشی از شرکت Thomson Reuters می باشد که بر علم سنجی و انتشارات علمی تمرکز داشته و  خدمات مربوط به پایگاه های داده ی فهرست کتاب ها و مقالات را ارایه می نماید. این خدمات شامل نگهداری داده های نقل قول مقالات هزاران نشریه دانشگاهی می باشد. پایگاه داده این موسسه به پژوهشگران امکان می دهد که بدانند کدام مقاله ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته وچه مقالاتی از این مقاله نقل قول گرفته اند. همچنین این موسسه هر سال ضریب تاثیرگذاری مجلات را منتشر می نماید که یک شاخص کمی برای اعتبار علمی مجلات علمی پژوهشی محسوب می شود.

حاصل تحقیقات به صورت مقاله چاپ می شود و ملاک ارزشیابی پژوهش ها، مقاله های ارایه شده می باشد و از طرفی مجله ای که آن را چاپ می کند در میزان ارزشیابی بسیار تاثیرگذارتر از خود مقاله است. در نتیجه پژوهشگران علاقه دارند که عنوان ISI, ISC, SCOPUS,… به مقاله ایشان اطلاق شود. دانشگاه ها نیز در ارزشیابی اساتید امتیاز زیادی به این گونه مقالات اختصاص می دهند. حتی از نظر دانشجویان استادی که تعداد مقالات ISI و ... بیشتری داشته باشد اعتبار بیشتری دارد.

شیادان معمولا با روش های مختلف دامنه ای با نام نشریات علمی فاقد پایگاه در اینترنت ثبت می نمایند. پژوهشگرانی که آشنایی چندانی با نحوه شناسایی این پایگاه های جعلی ندارند به آن ها اعتماد نموده و هزینه های گزافی برای درج مقاله خود در نشریات جعلی آن ها پرداخت می نمایند. غافل از اینکه این پایگاه ها با هیچ موسسه ی علمی ارتباط ندارند و مقالات ارایه شده به آن ها در هیچ نشریه معتبری چاپ نخواهد شد. این سایت ها معمولا به تازگی ثبت شده، قالب و ظاهری ساده دارند و آرشیو مقالاتشان کامل نیست. با مراجعه به سایت http://whois.com می توان نام مالک دامنه، زمان خرید دامنه و طراح آن را شناسایی نمود.

در پیروی از منویات مقام معظم رهبری و در ادامه خدمات علمی پژوهشی خود و با هدف آگاه سازی فرهیختگان عزیز، مجتمع علمی- آموزشی زبانکده عرفان در نظر دارد همزمان با هفته پژوهش، همایشی برگزار نماید. این همایش با حضور جناب آقای دکتر حسن سلیمانی و با همکاری یکی از مراکز آموزش عالی معتبر دولتی در اواخر آذر ماه برگزار خواهد شد. دکتر سلیمانی سوابق علمی پژوهشی درخشانی در کارنامه خود ثبت نموده اند. ایشان علاوه بر سالیان متمادی تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه، خود دارای حدود 50 مقاله علمی پژوهشی  ISI ، ISC ، Scopus و بین المللی و  هفت کتاب تالیفی و ترجمه می باشند. مدیریت گروه زبان انگلیسی، ریاست بخش ادبیات و زبانهای خارجی، معاونت پژوهشی و ریاست دانشگاه پیام نور قسمتی از فعالیت های اجرایی ایشان می باشد. همچنین ایشان در برگزاری همایش های علمی با زبانکده عرفان همکاری داشته اند.

در این همایش رایگان پژوهشگران و اساتید محترم با روش های شناسایی پایگاه ها و نشریات معتبر از نامعتبر آشنا می شوند. این برنامه با حضور اساتید هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگران محترم روز جمعه 26 آذر ماه 1395 در محل ساختمان شهید آوینی  اداره ارشاد اسلامی قم در بلوار جمهوری اسلامی برگزار می گردد.

سید روح الله حمزه زاده موسوی
موسس و مدیر عامل مجتمع علمی آموزشی عرفان

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 43927

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/43927/پژوهشگران-اساتید-فریب-مجلات-isi-جعلی-نخورند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir