يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 48136
منبع : The Iran Project
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، همچنان غیر قابل پیش بینی است

قم نيوز : قم نیوز: دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از انقلاب اسلامی تا چند روز دیگر برگزار می‌شود و سکان دار دولت بعدی مشخص می شود. پیش بینی نتایج این انتخابات همانند انتخابات گذشته در ایران، تا اندازه زیادی غیر ممکن است. پیش بینی رای مردم ایران ممکن نیست ایران کشور شگفتی هاست. در سال ...
انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، همچنان غیر قابل پیش بینی است
انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، همچنان غیر قابل پیش بینی است
به گزارش قم نیوز، دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از انقلاب اسلامی تا چند روز دیگر برگزار می‌شود و سکان دار دولت بعدی مشخص می شود. پیش بینی نتایج این انتخابات همانند انتخابات گذشته در ایران، تا اندازه زیادی غیر ممکن است.

پیش بینی رای مردم ایران ممکن نیست
ایران کشور شگفتی هاست. در سال ۱۳۷۶ به نظر می‌رسید که حاکمیت از علی اکبر ناطق نوری حمایت می کند، اما رای مردم به سید محمد خاتمی بود و به رئیس جمهور شد.
هشت سال بعد کمتر کسی پیش بینی می کرد که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شود. شخصیت ناشناخته ای که در سپهر سیاسی ایران کمتر کسی روی وی سرمایه‌گذاری می‌کرد اما برای ۸ سال رئیس جمهور ایران شد.
سال ۱۳۹۲ نیز اتفاق مشابهی برای حسن روحانی افتاد. اگرچه با وی با اکثریت کمی حائز نصف بیشتر آراء انتخابات شد اما کسی باور نداشت که وی بتواند در مرحله نخست بر دیگر رقبا غلبه کند.

نظرسنجی‌های غیر استاندارد
نظرسنجی های انتخاباتی در ایران همواره با مشکل اعتبار روبرو بوده‌اند. در گذشته بیشتر نظرسنجی ها بر اساس میل دستگاه سفارش دهنده تنظیم می شده است و استاندارد نبودن نظرسنجی، سبب ایجاد خروجی نادرست شده است. به همین دلیل کسی نتوانست پیروزی محمود احمدی نژاد را در انتخابات سال ۸۴ پیش‌بینی کند. پیروزی روحانی در سال ۱۳۹۲ پیش بینی نشد اگرچه برخی نظرسنجی‌های غیر ایرانی گرفتن اقبال به سمت وی را به درستی پیش بینی کرده بودند

روحانی نخستین رییس جمهور ۴ ساله می‌شود؟
ریاست جمهوری در ایران دوره‌ای هشت ساله به نظر می‌رسد و تا کنون همه روسایذجمهور در دور دوم نیز انتخاب شده اند، اگرچه برخی مانند هاشمی رفسنجانی یا محمود احمدی نژاد در دور دوم انتخاب خود به نوعی دچار مشکل بوده اند. هاشمی با ریزش شدید رای روبرو شد و محمود احمدی نژاد دوره دوم ناآرامی داشت. به نظر می‌رسد حسن روحانی نیز برای باقی ماندن به عنوان رئیس جمهور ایران تا سال ۱۴۰۰ با دشواری‌های زیادی روبه رو است.
تا چند ماه قبل گفته می شد رئیس جمهور روحانی این انتخابات را بدون مشکل خاصی خواهد برد زیرا رقیب جدی برای وی وجود ندارد اما با آغاز رقابت‌های انتخاباتی و حضور دو کاندیدای اصولگرا محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، نشانه هایی از نگرانی در اردوگاه روحانی دیده شد.

اقتصاد، چالش اصلی انتخابات
نقطه نقطه ضعف دولت یازدهم از سویی رقبا اقتصاد تشخیص داده شده است و به همین سبب نوک پیکان حملات انتخاباتی به روحانی به رکود اقتصادی، عدم رونق تولید و باقی ماندن تحریم ها اختصاص دارد.
رقبای روحانی نیز نقاط ضعفی دارند، آنها تاکنون یک برنامه مدون در حوزه اقتصاد ارائه نکرده اند بلکه تنها به نقد فعالیت‌های دولت پرداخته اند

دو مرحله‌ای یا تک مرحله‌ای؟
نمی‌توان به طور قطعی سیر تغییر نظر مردم را پیگیری کرد اما به نظر می رسد روحانی کار سختی برای پیروزی در دور اول پیش رو دارد. رقبای روحانی با درک این مسئله، توان تمام توان خود را برای دو مرحله ای شدن انتخابات و رقابت اصلی در مرحله دوم متمرکز کرده‌اند.

اگر رئیس جمهور فعلی موفق به کسب اکثریت لازم برای انتخاب مجدد در دوره اول نشود مدت کوتاهی بعد از دو بعد از برگزاری دوره اول انتخابات باید با یکی از نامزدهای رقیب یعنی قالیباف یا رئیسی رقابت کند و نتیجه چنین رقابتی نامشخص است.

انتهای پیام /  137
https://qomnews.ir/vdcb08ba.rhbwfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما