چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۱
کد مطلب : 51756
منبع : پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز

به نام خانه مطبوعات، به کام روزنامه سراسری 19 دی

قم نيوز : قم نیوز: در حالی که به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات قم، این تشکل صنفی هیچ گونه مصوبه‌ای در اعزام مرتضی داستانی، رئیس هیئت مدیره به عراق نداشته است، خبر و عکس امضای تفاهم نامه همکاری روزنامه 19 دی و خانه مطبوعات قم با اتحادیه روزنامه نگاران عراق در فضای مجازی پخش شده است.
تصویر امضا تفاهم نامه مرتضی داستانی، مدیر مسئول روزنامه 19 دی با اتحادیه روزنامه نگاران عراق به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات قم
تصویر امضا تفاهم نامه مرتضی داستانی، مدیر مسئول روزنامه 19 دی با اتحادیه روزنامه نگاران عراق به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات قم
به گزارش قم نیوز، پس از چندین سال بلاتکلیفی، بالاخره با مساعی معاونت محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد، خانه مطبوعات استان قم در حال سر و سامان رفتن است و در انتخاباتی الکترونیک، با رأی نزدیک به 90 درصد از اعضای خانه، هیئت مدیره جدید انتخاب شدند.

نفس این رویداد شایان توجه است زیرا این تشکل صنفی، می‌تواند مشکلات زیاد اصحاب مطبوعات و رسانه را برطرف کند. اما به نظر می‌رسد آنچه در این تشکل صنفی هم اکنون در حال جریان است، بیشتر نفع شخصی یکی از اعضای هیئت مدیره را به دنبال دارد نه نفع اصحاب مطبوعات و رسانه‌های قم را.

تصویر امضا تفاهم نامه مرتضی داستانی، مدیر مسئول روزنامه 19 دی با اتحادیه روزنامه نگاران عراق به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات قمروز خبرنگار و رئیس هیئت مدیره‌ای که در سفر است!
در ایامی که به روز خبرنگار، 17 مرداد، منتهی می‌شود و رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات برای رأی زنی با مقامات مسئول و حمایت کنندگان باید در قم حضور داشته باشد، شاهد حضور آقای مرتضی داستانی در سفر عراق هستیم. سفری که به گفته منشی هیئت مدیره خانه مطبوعات، هیچ مصوبه‌ای در مورد آن در هیئت مدیره درباره آن وجود ندارد و شخص آقای داستانی توسط وزارت ارشاد شخصاً معرفی شده است.

حتی این سفر شامل همه مدیران خانه‌های مطبوعات کشور نیز نشده است و مشخص نیست به چه دلیل این فرد به این سفر اعزام شده است و مکانیزم انتخاب وی مشخص نیست. در حالی که برخی از افراد معلوم الحال نیز در این سفر حضور دارند و همین مکانیزم انتخاب را بیشتر زیر سوال می برد!

تخلف از اختیارات، به نام خانه مطبوعات، به کام 19 دی!
از سوی دیگر در کمال تعجب شاهد انعقاد تفاهم نامه همکاری میان «خانه مطبوعات قم و روزنامه 19 دی» با اتحادیه روزنامه نگاران عراق توسط آقای داستانی بودیم، این در حالی است که امضای تفاهم نامه بدون اطلاع هیئت مدیره و حتی اعلام نمایندگی از سوی این خانه در حالی که هیچ مصوبه‌ای در اعزام وی به این سفر وجود ندارد، از نظر حقوقی صحیح نیست و عمل فراتر از اختیارات به حساب می‌آید.

به نظر می‌رسد آنچه اکنون در خانه مطبوعات جاری است، بیشتر به نفع روزنامه 19 دی است. روزنامه‌ای که براساس مجوز خود رسانه‌ای است اما آیا این روزنامه واقعاً سراسری است؟ این در حالی است که اگر یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره که روزنامه سراسری شاخه سبز را منتشر کرده و در بیش از 25 استان کشور توزیع می‌شود، به عنوان نماینده خانه مطبوعات به این سفر اعزام می‌شد، قطعاً دستاورد بیشتری برای رسانه‌های قم به دنبال داشت. یا اگر مدیرمسئول یکی از رسانه‌هایی که به زبان عربی در قم منتشر می‌شود، مانند ابنا، رسانیوز، خبرگزاری حوزه یا رهپویان قم به این سفر می‌رفت، حداقل امکان برقراری ارتباط کلامی با خبرنگاران و اصحاب رسانه عراق را داشت و تصویر بهتری از رسانه‌های قم در ذهن عراقی‌ها نقش می‌بست.

نظارت بر تیراز و گستره توزیع روزنامه‌ها ضروری است
شاید رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات به دنبال این است که بر همان منوال که روزنامه خود را سراسری کرده است، آن را بین المللی هم کند و از یارانه نشریات بین المللی برخوردار شود. این جاست که باید گفت نبود نظارت دقیق بر تیراژ و گسترده توزیع روزنامه‌ها، نوعی شهرت کاذب برای برخی از رسانه‌ها ایجاد کرده است و در پرتو یارانه‌های دولتی که باید بین رسانه‌های سراسری واقعی توزیع شود، نوعی رشد حباب گونه برای اینها ایجاد شده است.

این در حالی است که در فضای امروز، رسانه‌های چاپی عملاً دیگر کارآیی ندارند و اگر چه از یارانه‌های متعدد مانند بیمه و یارانه اشتراک و یارانه‌های دیگر برخوردار هستند، عملاً هدایت جریان افکار عمومی با سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

در نهایت به عنوان عضوی از اعضای خانه مطبوعات و یکی از اهالی رسانه قم، خواستار رسیدگی فوری به روند اعزام رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات به این سفر بوده و درخواست ابطال هر گونه تفاهم نامه‌ای را که وی بدون تصویب هیئت مدیره امضا کرده است، هستم. از سوی دیگر از بازرسان هیئت مدیره خانه مطبوعات انتظار می‌رود به این تخلف از اختیارات، رسیدگی کرده تا شخص دیگری که بتواند میان نفع رسانه خود و نفع اعضای خانه مطبوعات تعادل برقرار کند، به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شود.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcd950k.yt0fk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما