دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : 60083
منبع : خبرگزاری فارس
یادبود بزرگان

آیت‌الله محسنی و حکایت استخاره‌های مشهور

صاحب یزدانی فائز
قم نيوز : آیت‌الله محسنی از صاحبان استخاره‌های مشهور است؛ عالمی که در این راه دُکّان نگشود؛ بلکه همگان را به توکّل به درگاه احدیّت و توسل به حضرات معصومین (ع) تشویق می کرد و استخاره را در صورت نیاز مُبرم انجام می‌داد.
آیت‌الله محسنی و حکایت استخاره‌های مشهور
آیت‌الله محسنی و حکایت استخاره‌های مشهور
به گزارش قم نیوز او یکی از کسانی است که با تقیّد به صفت "ادب"، دانش استخاره‌های معجزه گونه به وی اعطا شد که خود حکایت جالبی دارد:

"محمد باقر، طلبه‌ای نوپا و ساده در مشهد بود که مدرسه اش، در مجاورت مضجع نورانی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرار داشت، مدرسه ای که البته الان وجود خارجی ندارد و در طرح توسعه حرم مطهر، درون یکی از صحن‌های تأسیس شده قرار گرفته است.

او در ایام تحصیل خود در این مدرسه، همیشه ادب می‌کرد و هیچگاه پایش را در حُجره اش، دراز نمی کرد تا مبادا بی احترامی به وجود مبارک حضرت ثامن الحجج (ع) باشد؛ وی حتی شبها را نشسته می‌خوابید تا پای اش دراز نشود.

دو سال از تحصیل وی می‌گذرد و برایش مکاشفه ای پدید می‌آید؛ مکاشفه ای که با زیارت حقیقی حضرت امام هشتم (ع) همراه می‌شود و امام (ع)، نُقلی را در دهان او می‌گذارند.

پس از آن است که محمد باقر متوجه می‌شود استخاره‌هایش به حقیقت می‌پیوندد و ... ."

آیت الله محمدباقر محسنی ملایری متولد سال 1324 هجری قمری در نجف است.

پدرش، آیت الله آقا شیخ ابوالقاسم محسنی، از علمای برجسته روزگار خود و از شاگردان مشهور و بارز آخوند خراسانی بود.

او تحصیلات مقدماتی را نزد پدرش در نجف به پایان بُرد و سپس به ایران آمد و در جوار آستان قدس رضوی سکونت یافت.

او در آن سال‌ها توفیق یافت تا از درس فقه و اصول بزرگانی مانند آیات شیخ حسن بُرسی، میرزا محمد آقازاده کفایی، میرزا مهدی اصفهانی بهره گیرد و همچنین از محضر آیت الله حاج آقا بزرگ حکیم الهی، حکمت و فلسفه بیاموزد.

در عین حال وی موفق شد تا چند سالی هم شاگرد آیت الله قمی در مشهد مقدس باشد.

اکنون نوبت آن است تا وی با آمدن به قم و مجاورت در جوار حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س)، دروس خارج فقه و اصول را آغاز کند.

او در قم در دروس آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی و سید حسین طباطبایی بروجردی شرکت می‌کند و به درجه اجتهاد می‌رسد.

آنگونه که نقل است آیت الله محسنی ملایری از 14 نفر از مراجع تقلید آن روزگار در ایران و عراق، اجازه اجتهاد داشته است.

احداث حوزه علمیه باقریه و تأسیس چند مسجد و حسینیه و مدرسه و کتابخانه، تنها بخشی از خدمات این عالم ربانی است که بسیاری از آنها در منطقه ملایر و اطراف آن اتفاق افتاده است.

وی همچنین موفق شد تا برخی موقوفات متروک را احیا کند تا استفاده از این موقوفات باز هم برای عموم مردم ممکن و میسّر شود.

از این فقیه عالیمقام، تقریرات درس برخی از استادانش و همچنین چند کتاب و رساله و از جمله رساله "تطبیق الأدیان" به یادگار مانده است.

و این روزها، سالروز رحلت این استاد بزرگوار است آنجا که در آخرین روزهای دهه دوم ماه جمادی الاول سال 1416 هجری قمری و در سن 92 سالگی به رحمت حق پیوست و در جوار آستان مقدس فاطمی (س) در قم در خاک آرام گرفت.

آیت الله محمدباقر محسنی ملایری در اواخر عمر چنان استخاره‌های مشهوری داشت که حتی برخی از مسلمانان ساکن در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم برای استخاره با وی تماس می‌گرفتند و درخواست استخاره داشتند؛ درخواست‌های انبوهی که البته سبب نشد تا وی از زی طلبگی و ساده زیستی خارج شود و خدای ناکرده به فکر راه انداختن دُکان باشد.

و البته این سیره وی و بسیاری از بزرگان دینی ماست که در مواجهه با تقاضای استخاره از سوی برخی از مؤمنین، آنان را به تفکر و تعقل تشویق می‌کردند و تنها در صورتی تقاضای استخاره را می‌پذیرفتند که متوجه می‌شدند فرد متقاضی استخاره، واقعا در انتخاب راه برتر، دُچار تردید است و راه چاره دیگری ندارد.

این بزرگان همچنین بر اساس سیره استادان خود و دیگر عارفان جهان اسلام، به شاگردان خود نیز تعلیم می‌دادند تا در راستای بهره مندی از مشورت الهی در استخاره، از یکی از این دو راه استفاده کنند:

1. از آنجا که استخاره در لُغت به معنای طلب خیر است؛ بنابراین وقتی به انجام کاری تصمیم گرفته شد وضو بگیرند و دو رکعت نماز بخوانند و برای انجام آن کار به خداوند تبارک و تعالی توکّل کنند و از حضرات معصومین (ع) مدد بگیرند.

2 . استخاره با تسبیح به این شیوه که پس از وضو و نشستن رو به قبله، سوره حمد بخوانند؛ سه مرتبه صلوات بفرستند و سپس صد مرتبه این ذکر را بگویند:

أستَخیرُ اللهَ بِرَحمَتِهِ خیره فی عافیه؛

سپس یک قبضه از دانه‌های تسبیح را جدا کنند و از دو طرف، دو تا دو تا بشمارند؛

اگر یک دانه باقی ماند؛ پاسخ استخاره بسیار خوب است؛

اگر دو عدد باقی ماند؛ پاسخ استخاره میانه مایل به بد است؛

اگر سه عدد باقی ماند؛ پاسخ این است که زحمت دارد اما عاقبتش خوب است؛

و اگر چهار دانه از تسبیح باقی ماند؛ پاسخ استخاره بسیار بد است.

البته برخی از بزرگان درباره استخاره‌هایی که پاسخش، میانه است توصیه می‌کنند که آن استخاره، دوباره انجام شود.

همچنین در استخاره با تسبیح، راه ساده تری هم هست که پس از جدا کردن قبضه‌ای از دانه‌های تسبیح و یک تا یک تا شمردن از طرفین، اگر یکی باقی ماند پاسخ استخاره خوب است و اگر دوتا باقی ماند، پاسخ بد است.

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcgwz93.ak9z74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما