قم نيوز : قم به سبب موقعیت ممتاز بین المللی خود محل رفت و آمد گروه‌ها و هیات‌های خارجی زیادی است و در این میان پلیس حفاظت از شخصیت‌ها در قم باید به گونه‌ای عمل کند که شان و کرامت مردم قم در مقابل این هیات ها رعایت شود.
پلیس قم و لزوم توجه به کرامت شهروندان ایرانی در مقابل خارجی‌ها
پلیس قم و لزوم توجه به کرامت شهروندان ایرانی در مقابل خارجی‌ها
به گزارش قم نیوز موقعیت ممتاز بین الملل قم بر کسی پوشیده نیست. در ام القرای جهان تشیع، حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید از یک طرف حضور دارند و از سوی دیگر شخصیت‌های بین‌المللی برای زیارت حرم حضرت معصومه (س) یا گفت و گو با مقامات قم و شرکت در همایش‌های بین المللی به قم می‌آیند.

یکی از پروتکل‌های مهم در پذیرایی از شخصیت‌های بین المللی، پروتکل حفاظت است که در اکثر موارد رعایت مساله به عهده پلیس حفاظت از شخصیت‌ها است.

از سوی دیگر پلیس راهور نیز در تسهیل عبور و مرور این شخصیت‌ها نقش مهمی به عهده دارد و با باز کردن معابر، به عبور کاروان‌های حامل این اشخاص کمک می‌کند.

نحوه عمل پلیس در هنگام حضور اشخاص و هیات‌ها در قم، به دقت زیر ذره بین است و در صورت هر گونه برخورد ناگوار، سبب شکایت این افراد به مقامات وزارت خارجه و گله آن‌ها از دست ناجا خواهد شد.

کرامت و شان مردم، حلقه مفقوده
در این بین، نوع دیگری از نظارت نیز بر عملکرد ناجا وجود دارد و آن نظارت مردمی است. مردم انتظار دارند که برخورد پلیس راهنمایی رانندگی و پلیس حفاظت از شخصیت‌ها، کرامت و شان شهروندان ایرانی را نیز در چشم خارجی‌ها بزرگ کند.

نگارنده به سبب همراهی هیات های شخصیت‌های بین المللی مشاهده کرده است که ماموران خدوم ناجا برای سرعت بخشیدن به تردد، در خیابان‌‌های قم از آژیر و در صورت نیاز، دستور دادن با بلندگو استفاده می‌کنند تا در اسرع وقت مسیری را برای عبور کاروان خودرویی باز کنند اما آیا چنین عملی درکشورهای خارجی نیز به این شکل انجام می‌شود؟

از یادمان نرفته است که در سفر نخست رییس جمهور روحانی به ایالات متحده آمریکا، ایشان در بازگشت به فرودگاه در ترافیک معطل شدند به نحوی این معطلی در گفتگوی تلفنی رییس جمهور سابق آمریکا با ایشان انعکاس یافت.

آیا پلیس آمریکا نمی‌توانست با آژیر زدن متعدد و دستور دادن به خودروها، مسیر را برای رییس جمهور ایران باز کند؟ 

پاسخ مثبت است اما در کشورهای دیگر به حقوق شهروندان در تردد احترامی برابر با مهمانان خارجی گذارده می‌شود و پلیس به هر قیمتی، مردم را از مسیر روزانه‌شان دور نمی‌کند!

این عمل در چشم مقامات خارجی نیز بازتاب مهمی دارد و به آن‌ها می فهماند که رعایت حقوق مردم کشور بر خوشایند آن مقامات برتری دارد.

ظاهرا پلیس حفاظت از شخصیت‌ها در قم به باز کردن سریع راه در هر ساعتی برای شخصیت‌های خارجی عادت کرده است، روز گذشته، جمعه 25 اسفند ماه در ساعات خلوتی عصر در خیابان ۴۵ متری صدوقی نگارنده شاهد آژیر زدن‌های متعدد پلیس حفاظت از شخصیت‌های ناجا برای باز کردن راه در خیابانی بود که ترافیکی نداشت و تنها این نکته را به مهمان یا مهمانان خارجی می‌رساند که ما برای حمل و نقل شما سنگ تمام گذاشته‌ایم!

پلیس آن طور که در منشور سازمانی آن آمده است در جمهوری اسلامی وظیفه حفظ کرامت شهروندان را به عهده دارد اما وقتی باز کردن مسیر عبور و مرور شخصیتی که به دلیل طولانی شدن ملاقات قبلی، دیر کرده است، بر حقوق شهروندان ایرانی غلبه می‌کند، دیگر جایی برای رعایت این مساله باقی نمی‌ماند.

از پلیس می‌خواهیم که دستورالعملی که سال‌ها به طور غیر رسمی در دیدارها رعایت کرده است را اصلاح کرده و حفظ کرامت و حقوق مردم را مقدم بر خوشایند مقامات خارجی و هماهنگ کننده‌ها در وزارت امور خارجه قرار دهد. در این صورت است که به خارجی‌ها نشان داده خواهد شد در کشور ما، شهروندان و خارجی‌ها حقوق یکسانی دارند.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcba0b0.rhb8spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما