سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : 62491
منبع : خبرگزاری فارس
«همه با هم» برای «ایران»

حمایت از کالای باکیفیت ایرانی و تداوم اقتصاد مقاومتی

قم نيوز : تحقق اقتصاد مقاومتی باید تا مدت ها در رأس مطالبات ملی باقی بماند که در این مسیر، حمایت از کالای باکیفیت ایرانی بیش از پیش اهمیت دارد.
حمایت از کالای باکیفیت ایرانی و تداوم اقتصاد مقاومتی
حمایت از کالای باکیفیت ایرانی و تداوم اقتصاد مقاومتی
به گزارش قم نیوز « با تعصّب دنبال کالای ایرانی بگردید؛ فروشنده، کالای ایرانی بفروشد؛ خریدار، کالای ایرانی بخرد؛ مسؤولان تولید ایرانی را کمک کنند و حمایت بکنند ... .»

همه چیز در همین چند جمله رهبر انقلاب خلاصه می شود؛ آنجا که پس از اعلام شعار سال جدید در پیام نوروزی خود، این جملات را در حضور مردم و مسؤولان در نخستین روز سال جاری در حرم مطهر رضوی (ع) بیان فرمودند.

باید گفت تحقق شعار امسال در همّت همه جانبه مردم و مسؤولان است؛ نکته ای که حضرت آقا هم به صراحت به آن اشاره کردند تا «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان یکی از محوری ترین شعارهای سال و در ادامه شعارهای با محوریت اقتصاد در سالهای اخیر مطرح باشد.

نامگذاری سال و تعیین شعار برای هر سال جدید، سنّت حسنه ای است که توسط رهبر بصیر انقلاب نهادینه شده است.

مروری بر شعارهای سال‌های گذشته نشان می دهد که معظم له بویژه در 10 سال اخیر، نگاه ویژه ای به مباحث کلان و استراتژیک اقتصادی داشته اند آنجا که شعارهایی مانند «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی»، «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» و همچنین «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» در رأس توجهات قرار گرفت.

نمونه دیگر توجه به شعارهای اقتصادی در سال‌های گذشته، بیان ضرورت «صرفه جویی»، «پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»، «انضباط اقتصادی»، «عدالت اجتماعی»، «کار سازنده» و «اشتغال آفرینی» از زبان حضرت آیت الله خامنه ای در پیام‌های نوروزی است.

البته در این باره لازم به یادآوری است که سه شعار از شعارهای  سال‌های گذشته، مشخصات ویژه تری داشته‌اند که یکی مربوط به سال 1392 و درآمیختن «حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی» است؛ چراکه ایران عزیز در آن سال، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داشت و از این رو حضرت آقا، بحث کلان اقتصادی را با ضرورت حماسه سیاسی در هم آمیختند تا توجه ویژه مردم همیشه در صحنه، به این مهم جلب شود.

مورد دیگر، در سال 1393 اتفاق افتاد که سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شد تا ضرورت همراهی اقتصاد و فرهنگ، بیش از پیش تذکر داده شده باشد.

و اما تردیدی نیست که یکی از نامگذاری‌های ده سال اخیر، یعنی شعار سال 1391 با عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، ارتباط بسیار نزدیک و معناداری با شعار سال جاری دارد که همه اینها، نشاندهنده دغدغه جدی رهبر انقلاب به کلیدواژه اقتصاد و ضرورت توجه ویژه مسؤولان کشور به این مهم است.

اکنون و درباره شعار سال جاری و ضرورت تحقق آن، می توان مواردی را برشمرد:

1 . اگر مسؤولان امر در دو سال گذشته توانسته باشند، بستر و زمینه‌های لازم برای تحقق سیاست و هدف محوری «اقتصاد مقاومتی» را - که به عنوان شعار سال‌های 1395 و 1396 مطرح بود – فراهم کرده باشند، بدیهی است که حمایت از کالای ایرانی در سال جاری نیز، شرایط همواری خواهد داشت اما به نظر می‌رسد که این مهم به طور کامل محقق نشده و از این رو، بر مسؤولان امر است تا ضمن تمرکز دوباره بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، عملا حمایت از کالای ملی را هم در دستور کار قرار دهند.

2 . حمایت از کالای ایرانی، ارتباط بسیار تنگاتنگی با مسئله محوری مبارزه با فساد و همچنین مبارزه با قاچاق دارد.

از این رو تردیدی باقی نمی‌ماند که حمایت از کالای ایرانی وقتی به منصه ظهور خواهد رسید که عزم جدی بر مبارزه با فساد و قاچاق وجود داشته باشد و این امر، نهادینه شود.

3 . حمایت از کالای ایرانی تنها محدود به صدور و ابلاغ بخشنامه نیست؛ بلکه حمایت از کالای ایرانی به معنای ایجاد یک فرآیند به هم پیوسته است تا بر اساس تمرکز بر تولیدات داخلی دارای مزیّت نسبی، به ایجاد بازار بزرگی برای مصرف در داخل و خارج از کشور (بویژه کشورهای منطقه و کشورهای جهان اسلام) منجر شود.

4 . یکی از موانع بسیار مهم در تحقق شعار امسال، مشکلات موجود در سیستم بانکی کشور است؛ مسئله ای که مدت‌هاست فریاد اعتراض مراجع معظم تقلید قم را نیز بلند کرده است.

بدیهی است که برای حل این مشکل، باید به کارآمدسازی سیستم مشاوره فقهی در سیستم بانکی کشور اندیشید تا هدایت نقدینگی جامعه به سمت بهینه سازی فرآیندهای تولید ملی بر اساس تولید رقابتی، واقعا و در عمل انجام پذیرد که خود، از بین برنده بسیاری از مشکلات موجود است.

5 . حمایت از کالای ایرانی، مستلزم توقف یا حداقل، کاهش جدی واردات کالاهای غیر ضروری، تجمّلاتی و تشریفاتی است؛ همچنین برای حمایت از کالای ایرانی، لازم است تا ضمن بروزسازی زیرساخت‌های تولیدی، آموزش تولیدکنندگان ملی نیز پیگیری شود تا نوآوری، خلاقیت، بازاریابی کارآمد، تبلیغ مؤثّر و همچنین برندسازی در برنامه ریزی تولید لحاظ شده باشد.

6. تردیدی نیست که یکی از مهمترین عوامل تحقق شعار امسال، فرهنگسازی حمایت از کالای ایرانی است.

تاریخ نشان می‌دهد که اقتصادهای نسبتا پیشرفته امروزی، سال‌ها قبل به این ذهنیت رسیدند که باید از کالای ملی خود حمایت کنند و از این رو بود که حتی مردم کشور خود را نیز مُجاب کردند تا برای حمایت از اقتصادشان، از خرید کالاهای خارجی خودداری کنند.

از این رو و برای انجام این فرهنگسازی، باید برنامه مدوّنی جهت تبلیغات رسانه ای و تحقق تغییر ذهنیت مردم نسبت به کالاهای باکیفیت ایرانی انجام پذیرد و البته تبلیغ کالاهای خارجی در سطح رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی و معابر خیابانی، متوقف یا به حداقل برسد و یا با افزایش تعرفه‌های تبلیغاتی آنان، شرایط برای تبلیغ رایگان یا با حداکثر تخفیف کالاهای کمتر معرفی شده ایرانی، مهیّا شود.

کوتاه سخن آنکه حمایت از کالای ایرانی، به سال 1397 محدود نخواهد بود، بلکه ضروری است تا برنامه ریزی چند ساله ای برای حمایت و تشویق عملی تولیدکنندگان کالاهای باکیفیت ایرانی و فرهنگسازی تولید و مصرف کالاهای باکیفیت وطنی - البته با حفظ شرایط رقابتی بازار و تلاش برای کاهش قیمت تمام شده – انجام پذیرد؛ ان شاء الله.

انتهای پیام/ 139
https://qomnews.ir/vdcb8ab0.rhb59piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما