شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : 68870
منبع : خبرگزاری ايرنا

سوادآموزی و توسعه مهارتها

قم نيوز : هفده شهریور برابر با 8 سپتامبر، روز جهانی سواد آموزی می باشد و شعار سال 2018-1397 به نام سوادآموزی و توسعه مهارت ها نام گذاری شده است.
سوادآموزی و توسعه مهارتها
سوادآموزی و توسعه مهارتها
به گزارش قم نیوز طبق آمارهای جهانی بی سوادی، یکی از عوامل مهم خسارت برکشورها و ملت ها شناخته شده است.در جهان طبق آمارسازمان یونسکو حدود تعداد 793 میلیون نفر بزرگسال فاقد مهارت های اولیه خواندن و نوشتن هستند و حدود 67 میلیون نفر کودک وارد مدرسه نشده اند و حدود 72میلیون نوجوان در سنین پایین تراز مدارس متوسطه؛ از آموزش محروم هستند! و درجهان از هر3 نفر بی سواد 2نفر را زنان تشکیل می دهند.
آموزش بسترساز شکوفایی اقتصاد ،فرهنگ ،سیاست، تغییر نگرش و رفتار انسان ها با محیط زندگی و پیرامونی خود می باشد. فرصت بهره مندی از زندگی سالم و کسب راه چگونه زیستن و چگونه بهتر زیستن و شناخت وادای حقوق انسان هابا آموزش هاست. آموزش ،دانش و مهارتهای لازم را دراختیار افراد می گذارد و در استقلال ،پویایی وخود اتکایی به آنان کمک می کند. البته آموزش سالمی که در دایره ای به وسعت انسانیت واخلاق رقم خورد.

خداوند متعال در قرآن کریم میان انسان های عالم و غیرعالم را مساوی نمی داند و تعلیم و تزکیه را از رسالت ها و ماموریت های پیامبران می داند.
پیامبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه وآله می فرمایند: جوینده علم باشید حتی اگر در چین باشد و شرط آزادی اسیران را آموزش مهارت خواندن و نوشتن به افراد محروم از سواد تعیین می کنند. امیرمومنان حضرت علی علیه السلام، دارایی عاقل را در علم و عمل او می شمرد. امام صادق علیه السلام خطاب به مردم می فرماید: اگرمی دانستند در یادگیری علم چه ثمراتی است به آموختن و یادگیری آن می شتافتند حتی اگر باید خونشان ریخته شود و به دریاها وارد شوند و در گرداب ها فرو روند. درآموزه های دینی و اسلامی به یادگیری و یاددهی تاکید شده است. از منظر قرآن کریم اولوالباب که دارای عقل و خرد سالم و در صراط مستقیم قرار دارند مهارت های اساسی زندگی سعادت آفرین دنیا و آخرت را کسب نموده و در اختیار خویش قرار داده اند و از تسنیم وحی وچشمه جوشان لایزال الهی بهره مند می شوند.

مهمترین وظیفه ای که بر عهده دولت ها می باشد فراهم کردن امکانات برای برخورداری آحاد مردم ازفرصت های برابر آموزشی و مهارتی و تجهیز افراد جامعه به ابزار و مهارت خواندن و نوشتن می باشد. با این نگاه که آنان را به عنوان بخش موثری از سرمایه های اجتماعی باور داشته باشند. و زمینه دست یابی به حقوقشان را ممکن سازند.

کسب مهارت های فرهنگی،آموزشی، اقتصادی، سیاسی ،اجتماعی با محوریت فضایل اخلاقی و مسئولیت پذیری ؛ همراه با سوادآموزی حاصل می شود.

سواد آموزی و توسعه مهارت ها ،پیشرفت و استقلال فرد و جامعه را موجب می شود وانسان صالح راپرورش می دهد.
اگر چه باید معتقد بود که مهارت سوادآموزی مقدمه کسب مهارت ها درتمام شاخه ها است اما هرمهارتی به سواد و دانش نیاز دارد و هر سواد و دانشی به مهارت.

سواد آموزی و توسعه مهارت آموزی باید باعث شود تا هر فرد نیاز خود را بشناسد و درپی یادگیری آن مهارت باشد.
مهارت های اساسی زندگی و شغلی هرکدام باید برای زندگی جدید فرصت هایی را خلق کنند و فرد را به بازار کار و شغلی نو و متنوع وخودکفا و مفید برای اجتماع و فرد راهنمایی کند.
محور سوادآموزی و توسعه مهارت ها ، فرد می باشد که او باید با احساس نیاز، آگاهانه ،مداوم و مستمر وعلاقه مند باشد. و انگیزش و انگیزه آموزش و یادگیری را برای رسیدن به وضع مطلوب و سعادتمندی زیستن سالم و فردصالح را برای خویش بیندیشد.

سوادآموزی و توسعه مهارت آموزی در توانمند افزایی یادگیرندگان کمک می کند اما باید کیفیت آموزش ها با محتوای غنی و پاسخگو به نیازها همراه باشد.هرزمان سوادآموزی بامهارت آموزی همراه شد توسعه مهارت هارا برای فرد می آورد.
تثبیت و تحکیم خانواده و جامعه در پرتو سواد آموزی و مهارت آموزی می باشد و تقویت و تشویق خانواده ها برای مشارکت و حضور فعال در جامعه را رقم می زند و در پیشگیری از پدیده های نامطلوب و آسیب های فردی و اجتماعی و فرهنگی سهیم می باشد.
مهارت آموزی نتیجه سوادآموزی کاربردی می باشد.و فرد را قدرت می بخشد تا استعدادهایش را بشناسد و به اهداف والای خود دست پیداکند.
در دنیای پرجنب وجوش امروز برای جهش و رسیدن به قلل موفقیت، مهارت ها محدود و محصور نیستند چون جهان دهکده ای ؛ ما را بر تنوع و تعدد مهارت ها، هم پای پیشرفت معنای سواد و دانش، تشویق و سوق می دهد.وبرای بهره مندی از روش های فن آوری اطلاعات وارتباطات هم جهت می کند.

نکته راهبردی که نباید از آن غافل شد اینکه توسعه مهارت ها و سواد آموزی باید در مدارس و خانواده ها به عنوان دوکانون اثرگذار و اثر پذیر محور توجه باشد و مهارت ها باید از زمان کودکی و در مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی به فرزندان آموزش داده شود و در این بین پدران و مادران و مربیان و در مرحله بعد رسانه های دیداری وشنیداری با تاکید بر صدا و سیما و مراکز آموزشی به ویژه آموزش وپرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پررنگ تر از سایرین نقش دارند.

دربرنامه دولت ها ، توجه جدی به وَضعیت باسوادی و دانش آموزی و مهارت آموزی کودکان و نوجوانان و فرزندان ؛ ساکنین حاشیه شهرها و روستاها و دختران باید از مهمترین اولویت ها قرار گیرد تا با اقتضای سن و تمرین آن ها و در بزرگسالی با مهارت های خود در برابر آسیب ها در امنیت باشند. و زمینه حرفه آموزی آن ها فراهم شود. وصیادی را آموزش دهند.

ای کاش در روز جهانی سوادآموزی ، جامعه جهانی و سردمداران آن و مراکز به ظاهر و به اصطلاح مدافع حقوق بشری، همان گونه که آموزش و سوادآموزی و کسب مهارت ها و توسعه آن ها را ضروری و حق همه می دانند و نشان افتخار اهدا می کنند، همت و اراده ای می کردند تا از توطئه ها ،جنگ ها، آدم کشی ،نسل کشی،خون ریزی ،خشونت ها، هجوم و تعرض بر ملت ها و بی سرپرست کردن بچه ها و اطفال و زنان و آوارگی و بی خانمان ساختن انسان ها و محروم کردن مظلومین و ستمدیدگان از آب و غذا دست بر می داشتند.

و مهارت انسانیت را یاد می گرفتند، و متعهد بر توقف آن خیانت ها و جنایات می شدند و فقط به شعار بسنده نمی کردند.
آیا کودکان و نوجوانان، دختران و زنان بی دفاع ،بی پناه و بی گناه حق آسایش ،صلح ،آرامش ،نشاط ،سلامت و بهداشت و امنیت وزندگی ندارند. به انتظارآن روز.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم
انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdciuvaq.t1avy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما