چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 71287
منبع : خبرگزاری فارس
پاسداشت سالروز اعلام انهدام شجره خبیثه داعش

دفاع مقدّس امروز در «کار فرهنگی بصیرت افزا» است

قم نيوز : بازخوانی پیروزی‌های غرورآفرین جبهه حق در برابر جبهه باطل و مرقومه ماندگار رهبر انقلاب در پاسخ به نامه سردار سلیمانی، نشان می دهد که «کار فرهنگی بصیرت افزا» باید همچنان مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد؛ کاری که پایه آن در حوزه‌های فقهی معرفتی و بویژه حوزه علمیه قم طرح ریزی می‌شود.
دفاع مقدّس امروز در «کار فرهنگی بصیرت افزا» است
دفاع مقدّس امروز در «کار فرهنگی بصیرت افزا» است
به گزارش قم نیوز  سالیانی بود که جهان اسلام و بلکه بشریت، با جُرثومه و جاهلیّتی با عنوان جعلی «داعش» و امثال آن دست به گریبان شده بود؛ پدیده ای سفّاک و خشن که تلاش داشت تا چهره نورانی حقیقت و اسلام را، به محاق سایه ببرد.

و اکنون، یک سال است که با مجاهدت شبانه روزی و دفاع جانانه و مقدّس فرزندان نامدار و گمنام جهان اسلام و سربازان حضرت بقیت الله الاعظم (عج) از کشورهای مختلف و با رهبری مرجعیت ایران اسلامی، حضرت آیت الله امام خامنه ای و همچنین همراهی مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی، این توطئه شوم به گِل نشسته و شرّ کلّیّت این فتنه، از کشورهای مختلف پاک شده است.

همین مهم سبب شد تا در مانند چنین روزی از آبان ماه سال گذشته، سردار پُرافتخار لشکر اسلام و مجاهد فی سبیل الله، قاسم سلیمانی، نامه ای به رهبر معظم انقلاب بنویسد و معظم له نیز در پاسخ به آن نامه، مرقومه ای ماندگار بنگارند.

باید گفت که این دو نامه و به ویژه پاسخ رهبر انقلاب اسلامی، سرفصل های بسیار مهمی دارد که شاید مهم ترین آن ها، در باب فرهنگ،  ضرورت جدیت در مبارزه فرهنگی با دشمن و همچنین توجه به میراث فرهنگی و تمدنی بشر است که لازم است تا صاحبنظران و اندیشمندان، بیشتر به محتوای آن ها بپردازند و آن را مورد تفسیر و تحلیل قرار دهند.

 

ضرورت پرداختن به کار فرهنگی بصیرت افزا

رهبر بصیر انقلاب در این نامه و پس از آن که به ضرورت حفظ انگیزه، هوشیاری و وحدت، فرمان می دهند؛ بر لزوم «کار فرهنگی بصیرت افزا» و آمادگی های همه جانبه تأکید دارند.

این مهم، خود بیانگر این است که یکی از راه های مقابله جدّی با توطئه های شوم جهان استکبار در تأسیس جریانات انحرافی، پرداختن به کار فرهنگی، آن هم کار فرهنگی بصیرت افزاست.

شاید مناسب باشد تا در همین بخش، صفت «بصیرت افزا» را به توضیح بنشینیم.

برای این منظور شایسته است تا از بیانات خود حضرت آقا در چند سال اخیر کمک بگیریم که می فرمایند:

«قبل از هرچیز باید معنای بصیرت را فهم کرد؛ بصیرت، نورافکن است؛ بصیرت، قبله ‌نما و قطب‌ نماست ... در یک فضای تاریک، بصیرت، راه را به ما نشان می دهد.

بصیرت عامل جلوگیری از گمراهی است؛ بصیرت یعنی گم نکردن راه، اشتباه نکردن راه، دچار بیراهه ‌ها و کجراهه ‌ها نشدن، تأثیر نپذیرفتن از وسوسه خنّاسان و اشتباه نکردن کار و هدف.»
معظم له در جای دیگر نیز می فرمایند:

«بصیرت در واقع مجموعه ‌ای از شناخت هاست؛ یعنى شناخت زمان، شناخت نیاز، شناخت اولویّت، شناخت دشمن، شناخت دوست، شناخت وسیله ‌اى که در مقابل دشمن باید به کار برد.

نکته مهم اینکه بصیرت در زمینه‌ های گوناگون موضوعیت دارد: بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌ های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرت ها لازم است."

و اما یکی دیگر از بیانات روشنگرانه حضرت آیت الله خامنه ای، پرداختن به این پرسش است که بصیرت برای انسان مسلمان، چه ضرورتی دارد:

«در پاسخ باید گفت عالَم، عرصه‌ درگیری و مبارزه جبهه‌ حق علیه جبهه‌ باطل است. در این صحنه درگیریِ حساس و سرنوشت‌ ساز، انسان بی ‌بصیرت در واقع، کور است. نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، امّا نمی دانید کجا باید بروید.»

نکته بسیار مهم دیگر، راه های دستیابی به بصیرت است که این هم، در رهنمودهای رهبری به چشم می خورد:

«در پاسخ به این پرسش باید در دو سطح، موضوعِ بصیرت را مورد توجه قرار داد. در سطح اصولی باید رسیدن به نگاه توحیدی و تلاش منطبق با این نگاه را در دستور کار قرار دهیم؛ یعنی یک سطح، سطح اصولی و لایه زیرین بصیرت است.

انسان در انتخاب جهان ‌بینی و فهم اساسی مفاهیم توحیدی، با نگاه توحیدی به جهان طبیعت، یک بصیرتی پیدا می کند. فرق بین نگاه توحیدی و نگاه مادی در این است که با نگاه توحیدی، این جهان یک مجموعه‌ نظام ‌مند است، یک مجموعه‌ قانون‌ مدار است ... این، پایه اساسی معرفت و بصیرت است.

علاوه بر این، انسان باید در حوادثی که پیرامون او می گذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبّر کند؛ سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام، «اعتبار» کند؛ فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند؛ یعنی با تدبّر، مسائل را بسنجد و با این سنجش، بصیرت پیدا کند.

حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آن ها تدبّر کردن، در انسان بصیرت ایجاد می کند؛ یعنی بینایی ایجاد می کند و انسان چشمش به حقیقت باز می شود.»

معظم له در ادامه، اخلاص را نیز یکی دیگر از عوامل بصیرت ساز بر می شمارند و می فرمایند:

«هرچه مخلصانه ‌تر عمل کنید، خدای متعال بصیرت شما را بیشتر می کند ... علاوه بر این ها برای دستیابی به بصیرت باید به حوادث و قضایا، «نگاه کلان» داشت؛ باید نگاه کلان و جامع داشته باشیم؛ این نگاه کلان، به ما معرفت و بصیرتى را عطا می کند که اوّلا موقعیت خودمان را، جایگاه خودمان را، ایستگاه خودمان را در وضع کنونى بازیابى کنیم و بفهمیم در چه وضعى قرار داریم؛ بعد هم به ما تعلیم می دهد که براى آینده چه باید بکنیم.
البته در این مسیر می ‌توان از مطالعه آثار خوب و گفتگو با انسان ‌های مورد اعتماد نیز بهره برد؛ بی ‌بصیرتی را بخصوص شما جوان ها با خواندن آثار خوب، با تأمل، با گفتگو با انسان های مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوی تقلیدی -که هر چه گفت، شما قبول کنید - از بین ببرید.»

اینچنین است که «کار فرهنگی بصیرت افزا» را می توان از منظر ولی امر مسلمین، کاری اولویت دار دانست که انجام دهندگان آن ضمن مطالعه و مشورت کافی و فهم اساسی جهان بینی توحیدی، باید هم در داشتن اخلاص و هم در تمرینِ کلان نگری وقایع و تدبر در حوادث بکوشند و روز به روز، بر معرفت و حکمت خود بیفزایند.

 

لزوم دقت در مفهوم همیشگی «دفاع مقدس»

رهبر انقلاب در پاسخ به نامه سردار سلیمانی و پس از آن که شجره خبیثه داعش را، شجره ای معرفی می کنند که به دست طواغیت جهان غرس شده است؛ هشدار می دهند که نباید از کید دشمن غفلت شود؛ بلکه لازم است تا با حفظ انگیزه و هوشیاری و وحدت، تمام امکانات برای مقابله با جریانات مسموم و انحرافی احتمالی دیگر بسیج شوند.

ناگفته پیدا بوده و هست که توطئه های دشمن، پس از آن شکست مفتضحانه، تمام نخواهد شد و نگرش داعش – که  مبتنی بر نفرت از تمدن بشری، خشونت گرایی و پلید خواندنِ همه چیز، غیر از خود است – به شکل و نام دیگری، از جایی سر بر خواهد آورد تا ملت هایی را در آتش احتمالی خود بسوزاند. این نکته البته در بیان سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز مورد تأکید قرار گرفت؛ آن جا که وی چنین گفت:

«آنچه که دارد اعلام می ‌شود، نابودی کامل و صددرصدی داعش  نیست؛ بلکه نابودی حاکمیت داعش است.»

بدیهی است که برای مقابله با این نگرش جاهلی، مهمترین و البته کارسازترین راه، همان مبارزه و کار فرهنگی است که خود، دفاعی مقدّس از اسلام ناب است.

 

ضرورت توجه به مرمت و بازسازی میراث فرهنگی تخریب شده

یکی از نکات مورد اشاره در نامه سردار سلیمانی به رهبر انقلاب، خسارات های فراوانی انهدام و تخریب اماکن تاریخی و میراث فرهنگی بود که همچنان می طلبد تا با مشارکت جمعی مردم، دولت ها و همچنین همت نهادها و سازمان های بین المللی، برای بازسازی و احیای آنها، تدابیری اندیشیده شود.

اکنون شایسته است تا در پایان این گفتار و در ایام عظیم هفته وحدت – که یادگار امام راحل عظیم الشأن (ره) است - ، ضمن گرامیداشت صبوری، مقاومت و پایداری خانواده های معظّم مدافعان حرم، بویژه پدران، مادران، همسران و فرزندان شهدای مدافع حرم، به روح تمام شهیدان از اهل سنّت و شیعه، که با نثار جان خویش، در تحقق این پیروزی بزرگ و تاریخی سهیم بودند؛ درود فرستاد و از خداوند متعال برای جانبازان و مجروحان مدافع حرم نیز، آرزوی بهروزی و سلامتی کرد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcefw8f.jh8zvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما