کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفافیت عملکرد و مالی، عنصر مفقوده در خانه مطبوعات قم

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 3 دی 1397 ساعت 19:15

در حالی که هیات مدیره خانه مطبوعات به پایان دوران فعالیت خود نزدیک می‌شود، خبری از شفافیت عملکرد در آن نیست و اقدامات اخیر هیات مدیره نیز بر سوالات اعضا دامن می‌زند.


به گزارش قم نیوز خانه مطبوعات در قم طلسم شده است و قرار نیست عملکرد آن هیچ گاه در شأن واقعی خانه مطبوعات به عنوان تشکل صنفی فراگیر اهالی مطبوعات و رسانه‌های قم باشد.

تشکلی صنفی که باید حامی همه اصحاب رسانه در استان و پیگیر مطالبات خبرنگاران و عکاسان و مدیران رسانه‌ها از مجاری مختلف باشد، در قم به تاریکخانه‌ای شبیه شده است که در راس آن مدیر خانه مطبوعات، بنا بر میل و سلیقه، عمل می‌کند و از پاسخ گویی به اعضای خانه مطبوعات نیز خودداری می‌کند.

مصوبات هیات مدیره خانه مطبوعات چیست؟
یکی از نخستین حقوق زیر پا گذاشته شده اعضای خانه مطبوعات در قم، اطلاع از مصوبات هیات مدیره است. این در حالی است که علی رغم مطالبه اعضا، تا به حال صورت جلسه‌ها و مصوبات خانه مطبوعات در اختیار اعضا قرار نگرفته است.

آیا طراحی یک سایت ساده یا استفاده از امکانات در اختیار گذاشته شده وزارت ارشاد برای انتشار مرتب صورت جلسات و مصوبات هیات مدیره خانه مطبوعات، ممکن نبود؟ اعضای خانه حق دارند که از تصمیمات کسانی که با رای آن ها در هیات مدیره عضو شده‌اند، با خبر باشند اما این اطلاع رسانی ساده دریغ شده است و تنها به ذکر آمار کلی بسنده می‌شود و تنها ۳ خبر روی سایت کشوری خانه مطبوعات از قم قرار دارد.

البته شاید برای مدیر خانه مطبوعات سخت باشد به  ۱۰۰ و اندی عضو خانه مطبوعات پاسخگو باشد اما براساس قانون و عرف، باید تمامی تصمیمات به اطلاع اعضا برسد و ایجاد یک سایت راهی مناسب بود.

گزارش عملکرد مدیرعامل خانه مطبوعات کجاست؟
پر واضح است که عنوان حقوقی مدیر خانه مطبوعات استان قم تکالیف،‌ حقوق و مزایایی برای شخص مدیر، هر کسی که باشد،‌ ایجاد می‌کند. اگر مدیر خانه مطبوعات به عنوان مدیر این خانه به دیدار، جلسه، نشست یا سفر داخلی و خارجی‌ای می‌رود، باید گزارش عملکرد خود را به اعضا ارائه کند. این در حالی است که تا به حال یک خط گزارش عملکرد مدیر خانه مطبوعات یا گزارش جلساتی که وی به عنوان مدیر خانه مطبوعات در آن شرکت کرده است، به اعضا داده نشده است. همچنین اگر مدیر عامل خانه مطبوعات حق الزحمه یا حقوقی دریافت می‌کند، باید مشخص شود که چه مبلغی را دریافت کرده و در مقابل آن چه کاری انجام داده است؟

آيا صحیح است که وی به عنوان مدیر یک تشکل صنفی، وقتی از بردن اهالی رسانه قم به مشهد ناتوان است، در جذب کمک‌های مالی توسط انجمن صنفی رسانه‌های قم اشکال تراشی کرده است و اجازه بهره مندی اهالی رسانه از کمک ها را منوط به کمک به خانه مطبوعات کرده است؟

سایر اعضای هیات مدیره نیز باید چنین گزارشاتی را ارائه کنند تا میزان فعالیت آنها مشخص شود.

کمک‌ مالی از سوی متهم به فساد اقتصادی
یکی دیگر از نقاط ابهام در عملکرد خانه مطبوعات قم، دریافت ۷۰ میلیون ریالی از شرکت شهرک‌های صنعتی قم است که اخیرا مدیر آن به جرم فساد مالی بازداشت و در زندان به سر می‌برد. باید مشخص شود که در مقابل دریافت این کمک مالی از این شرکت، خانه مطبوعات چه فعالیتی را برای آن انجام داده است؟ 

امید می رود دادستان قم و مدیرکل ارشاد در این فقره وارد شوند تا هر گونه رابطه میان مدیر سابق شرکت شهرک‌های صنعتی قم و خانه مطبوعات مشخص شود. از سوی دیگر چنین فعالیت‌هایی ناشی از سیستم نا به سامان گزارش دهی در خانه مطبوعات است که اعضا از عملکرد خانه خبر ندارند و مشخص نیست که نهادهای کمک کننده مانند شرکت شهرک‌های صنعتی چه خدماتی را از خانه مطبوعات طلب کرده‌اند؟

پرداخت هدیه ارشاد به شکل کارت هدیه، محلی برای تشکیک آتی
یکی دیگر از مواردی که به عدم شفافیت مالی عملکرد مدیر خانه مطبوعات اضافه می شود، پرداخت هدیه وزارت ارشاد به خبرنگارن به شکل کارت هدیه است. همگان می دانند که شیوه پرداخت با کارت هدیه، راهی برای دوری از شفافیت است و شفاف ترین راه، پرداخت کمک‌ها به حساب مالی افراد است. برای ذی حساب و مدیران مالی وزارت ارشاد نیز هیچ چیز شفاف تر از صورت واریز به حساب افراد نیست و هم اکنون تمامی اعضای خانه مطبوعات دارای حداقل یک حساب بانکی هستند.

اینکه مدیر خانه مطبوعات تصمیم به پرداخت این کمک هزینه با کارت هدیه گرفته است، سبب ایجاد ابهاماتی در پرداخت درست به اعضا می شود و اینجا نیز شفافیت مالی دچار خدشه خواهد شد.

گفتنی‌ها درباره خانه مطبوعات استان قم بسیار است. قبلا نیز از تخلفات مدیر خانه مطبوعات نوشته‌ایم اما در این مجال همین نکات کافی است و امیدواریم مدیر خانه با رعایت موارد بالا، به ویژه ارائه گزارش عملکرد شخص خود و صورت جلسات فعالیت و مصوبات خانه، کمکی به شفافیت عملکرد خانه مطبوعات کند.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 72499

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/72499/شفافیت-عملکرد-مالی-عنصر-مفقوده-خانه-مطبوعات-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir