کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علی منتظرالمهدی

مروری بر مواجهه‌ی حوزویان با آراء و افکار سید کمال حیدری

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 21 آبان 1399 ساعت 17:23

چندی قبل سید کمال حیدری، یکی از اساتید حوزه‌های علمیه اظهار نظری درباره تکفیر از دید شیعه انجام داد که با واکنش‌های زیادی در بین علما و روحانیون قم روبرو شد.


سرویس حوزه‌های علمیه قم نیوز: حجت الاسلام علی منتظر المهدی، در کانال مناهج در ایتا، یادداشتی درباره واکنش‌های صورت گرفته به اظهارات سید کمال حیدری نوشته است که در ادامه می‌آید:

چندین سال بعد از گادامر یا نصر حامد ابوزید و حتی مترجمانِ پر ادّعای اندیشه‌های آنها مانند عبدالکریم سروش، آقای سید کمال حیدری به عنوان یک فاضل حوزوی با برداشتن عَلَم اصلاح دینی، اقدام به بازتولید آراء نواندیشان با ادبیات نسبتا غلیظ فقهی و فلسفی می‌کند.

بلافاصله فضلایی از حوزه در گعده‌هایی غیر رسمی به بحث‌های جدی با این فاضل محترم می‌پردازند، حتی از او خواهش می‌کنند تا قبل از طرح اندیشه‌ها در محافل علمی، اقدام به بیان رسانه‌ای آنها نکند. امری که مقبول می‌افتد اما اجرایی نمی‌شود چون نظریه‌پرداز مزبور حتی تمایلی به مباحثه در مورد تفکراتش ندارد!

رسانه رسمی جمهوری اسلامی که اصلی‌ترین تریبون این فاضل است، بعد از تأثیرات بد سخنان ایشان بر هویت اعتقادی شیعیان عرب‌زبان و سوء‌استفاده‌های مکرّر شبکه‌های وهابی-سعودی، اقدام به توقف پخش برنامه‌های وی می‌کند. از سوی دیگر برخی از مراجع محترم تقلید با توجه به جایگاه حسنه فرد مزبور میان شیعیان غیر ایرانی که برآمده از سابقه هماوردی رسانه‌ای چندساله وی با وهابیت است، مستقیم و مکرر به رایزنی خصوصی با او می‌پردازند، اما همچنان تأثیری در روند این استاد حوزه علمیه ندارد! تا اینکه دو تن از مراجع تقلید مجبور به موضع‌گیری علنی بر ضد وی می‌شوند، مدتی بعد هم عده‌ای از اساتید مطرح و منتسب به طیف سنتی حوزه در اعلامیه‌ای جداگانه از نظر این دو مرجع بزرگوار تقلید، اعلام حمایت می‌کنند.

اظهار نظری که مستعد به راه انداخت جنگ فرقه‌ای است
در ادامه بیش از یک سال بعد و در زمانی که جلسات متعدد فضلا و حتی برخی نهادها با ایشان نتیجه‌ای نداشته و دعوت‌ها از ایشان برای مناظره هم علنی شده است و به سطح فضلای شناخنه شده‌ای مانند استاد علیدوست رسیده است، وی در آستانه هفته وحدت با انتساب رأیی عجیب به تمام فقهاء شیعه، سایر مسلمین را کافر می‌خواند! امری که به شدت مستعد آتش‌افروزی و برانگیختن جنگ فرقه‌ای میان شیعه و سنی است. از طرف دیگر یکی دیگر از فضلای حوزوی که شناخت عمیقی از مناسبات و مقتضیات مذاهب اسلامی دارد با نیت جلوگیری از تنش، اقدام به صدور بیانیه‌ای تند و خارج از عرف جاری در حوزه علمیه می‌کند و به دنبال آن، جامعه محترم مدرسین بعد از مدت‌ها رایزنی علمی و غیر علمی با فرد مزبور، وقتی اصرار بر استنکاف از مناظره و آثار سوء اقدامات ایشان در جهان اسلام را می‌بیند، در بیانیه‌ای به اعلام موضع و شرح اجمالی ما وقع می‌پردازد.

سیره امام خمینی(ره) اولویت داشتن مواجهه با شبهات
اما در تمام این مدت چند ساله، بسیاری از حوزویانی که نقد این فاضل حوزوی در حیطه تخصص علمی آنها است مانند آقایان پارسانیا، میلانی، نبویان، لاریجانی، رحیم‌پور ازغدی و مؤسسات پرتعدادی که استعداد انسانی هماوردی با ایشان را داشتند مانند مؤسسه اسراء یا مؤسسه امام صادق و حتی بعضی تحول‌خواهان حوزوی ترجیح می‌دهند سکوت پیشه کنند و دست به اقدامی منسجم در حمایت از کیان اعتقادی تشیع نزنند! درحالی‌که سیره حضرت امام خمینی(ره) مواجه شدن با شبهات و اولویت دادن به پاسخ‌گویی به ابهامات بوده است؛ تا آنجا که ایشان در برخورد با محتوای انحرافی و شبهات کتاب اسرار هزار ساله، کلاس درس خویش را تعطیل نموده و کتاب کشف الأسرار را به تحریر درآورد. هرچند احتمالاً این اساتید بزرگوار من‌باب «الباطل یموت بترک ذکره» سکوت پیشه کرده‌اند.

اما این تمام ماجرا نیست، بعد از بیانیه جامعه مدرسین، ناگهان صحنه می‌چرخد! استاد عزیزی این اقدامات را بی‌فایده می‌خواند و بیان می‌دارد: حتی اگر فرد مورد نظر حاضر به مناظره نباشد، شما بنیشیند و نقدش کنید! طلبه‌ی محترمی هم می‌گوید حوزه علمیه، تحمل نظر مخالف یعنی همان زیر سؤال‌بردن تمام معارف تشیع، را ندارد پس حق ندارد حرف از آزاداندیشی بزند! 

إرجاء یا اجزاء؛ مسئله کدام است!
در نهایت و با شرح اتفاقات رخ داده، معلوم نیست این دسته از حوزویان که ناخواسته به دفاع از شبهات ایجاد شده پرداخته‌اند، در مسئله دفاع از دین قائل به «إرجاء» هستند یعنی همه‌چیز را به قیامت حواله می‌دهند و هیچ وظیفه‌ای در این دنیا برای خودشان تعریف نمی‌کنند؛ یا معتقد به «اجزاء» هستند و عقیده دارند میان دو خطا (بر فرض خطابودن اقدام جامعه مدرسین) صرف محکوم کردن خطایی که به مراتب بسیار کم اهمیت‌تر است، کفایت می‌کند و لازم نیست در مقابل خاطیِ اصلی، حتی کلمه‌ای گفت یا خطی نوشت؟!

*علی منتظرالمهدی*

*بازنشر مطالب به ویژه مطالب شبکه‌های اجتماعی، به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از مباحث مطرح شده، منتشر می‌شود.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 92503

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/92503/مروری-مواجهه-ی-حوزویان-آراء-افکار-سید-کمال-حیدری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir