سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 11669
هنری که از یادها می‌رود

صدای تق تق مسگرها دیگر در قم شنیده نمی‌شود

قم نيوز : قم نیوز: 15 سال پیش صدای تق تق در بازار مسگرهای قم پیچیده بود اما امروز در کل شهر قم 2 نفر مصنوعات مسی را سفید می‌کنند و تنها یک نفر می‌سازد.
صدای تق تق مسگرها دیگر در قم شنیده نمی‌شود
به گزارش قم نیوز، کاربرد مصنوعات مسی و گسترش و احیای این رشته منسوخ شده به عنوان یک هنر اصیل صنایع دستی از سه جهت اهمیت دارد. یکی کمک به تولید ملی، دوم استفاده از مس به منظور خاصیت بخشی و سوم از جنبه هنری که می‌توان به اشتغال زایی و ارزآوری در این زمینه اشاره کرد.

این هنر در زمره صنایع دستی منسوخ شده است و اگر هنرهای اصیل ما به این سمت روند کشوری کاملا مصرف کننده می‌شویم.

قاسم تومش، در سه راه بازار، کوچه وحدت قم یکی از ۲ نفری است که در قم مس‌های ساخته شده را سفید می‌کند.

وی می‌گوید: از وقتی ۹ ساله بودم در این مغازه شغل پدر را ادامه دادم. اداره کل صنایع دستی هیچ کمکی به ما نمی‌کند من یک دسته بزرگ برگه معافی از مالیات دارم زیرا ما از زمان فتحعلی شاه معاف از پرداخت مالیات بودیم اما دو سال هست که دارایی برایمان مالیات هم می‌آورد.

وی اظهار داشت: این شغل سبب اشتغالزایی برای جوانان است زیرا سرمایه آنچنانی نمی‌خواهد و اگر مکان آن باشد با ۴۰۰ هزار تومان می‌شود این کار را انجام داد.

تومش گفت: در گذشته به دلیل استفاده از مس این همه بیماری از قبیل انواع سرطان‌ها، کم خونی و ناراحتی‌های عصبی، روحی و روانی نبود.

ظروف سرطان زایی که همگانی شده‌اند
وی ادامه داد: استفاده از ظروف روحی و تفلون سرطان آور است اما با رفتن مس همگانی شده است.

وی افزود: من می‌خواستم این کار را جمع کنم اما دو سه سالی است که مردم به سمت استفاده از مس روی آوردند و استقبال از آن دوباره خوب شده است، اگر ما هم جمع کنیم مردم چکار کنند؟

تومش اظهار داشت: تا ۱۷ سال پیش بازار استفاده از مس در قم رونق داشت، آن زمان حدود ۱۸ مس‌گر در قم فعالیت می‌کردند اما هم اکنون دو نفر در قم مس سفید می‌کنند و یک نفر در تمام استان قم برخی مصنوعات مسی را می‌سازد.

روحی که در مس گراهای قم دمیده شد
وی گفت: با فوت مس‌گرهای قدیم قم، این رشته هم منسوخ شد و ادامه نیافت و مس‌گرهای قم هم اکنون جای خود را به روحی فروش‌ها داده‌اند.

در این راستا با معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم به گفتگو نشستیم.

مهدی نصر اصفهانی در پاسخ به اینکه چرا آموزش در خصوص رشته‌های در حال منسوخ شدن، داده نمی‌شود؟ گفت: زیرا آموزش این رشته‌ها گران قیمت و هزینه بر است و الان مصرف ندارد.

وی در پاسخ به اینکه مس‌گری، الان هم می‌تواند کاربرد داشته باشد زیرا تقاضا دارد، به روز است و مردم استفاده می‌کنند
اظهار داشت: باید کارگاه‌ها را تقویت کنیم و در این خصوص به هیئت امنای بازارکهنه اطلاع رسانی کردیم که هرکس این رشته‌ها را در آن مکان کار کند، می‌تواند از خدمات این اداره کل استفاده کند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در ادامه گفت: همه رشته‌های هنری و حتی عطاری‌ها حمایت می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه برای آوردن صنایع دستی در زندگی مردم از جمله کالاهای مسی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ و اینکه اواخر سال ۸۸ مدیر کل سابق میراث فرهنگی قم خبر از نخستین همایش نقش و کاربرد صنایع دستی در صنعت ساختمان داد تا صنایع دستی اعم از ظروف مسی و سفالی وارد زندگی مردم شود و به مرور فرهنگ مردم را در نوع ساختمان و خرید وسایل زندگی عوض کند چرا اجرا نشد؟ گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برپایی این همایش بسیار تلاش کرد تا صنایع چوب، سرامیک، شیشه، رنگ، سفال و هر چه مربوط به صنایع دستی است در صنعت ساختمان به کار برده شود.

نصر اصفهانی اظهار داشت: ۱۲۰ صفحه مطلب نوشته شد تا اصناف، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های خصوصی مرتبط را نیز وارد کار کنیم اما عدم اعتبار سبب ناتمام ماندن این اقدام شد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: این حرکت پویا و مثمر ثمر است که هنرمندان زیادی را درگیر می‌کند و موج بزرگی راه می‌اندازد.

علیرضا ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در پاسخ به این سئوال که آیا همه برنامه ریزی‌ها باید با تغییر مدیریت به فراموشی سپرده شود؟ محقق نشدن این امر را در این سال‌ها صرفا کمبود اعتبار دانست و گفت اگر اعتبار اختصاص پیدا کند برگزار می‌شود.

جای پرسش است که این اداره کل در این دو سال اعتباری برای برگزاری یک همایش نداشته است؟

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdccoeqs.2bqse8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما