شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 12838
منبع : قم نیوز
شهرداری قم در تدارک امکانات برای اسکان مسافران نوروزی؛

آرامش مسافران نوروزی در بوستان‌های قم

قم نيوز : قم نیوز: شهرداری کلان‌شهر قم تمام بوستان‌ها از جمله 10 بوستان شاخص را به منظور اسکان موقت زائران و نصب چادرهای مسافرتی تجهیز کرده است.
آرامش مسافران نوروزی در بوستان‌های قم
به گزارش قم نیوز، بسیاری از ایرانیان نوروز را یکی از فرصت‌های مسافرت و صله رحم با اقوام و آشنایانی می‌دانند که در شهرهای دور و نزدیک زندگی می‌کنند و همچنین می‌توان در این ایام به مناطقی رفت که در روزهای عادی فرصت سر زدن به آنها یافت نمی‌شود؛ شهرهایی را می‌توان دید که پیش از آن فقط تصاویرشان را در فیلم‌ها و مجلات دیده‌ایم و خلاصه اینکه نوروز یعنی نو شدن روزها و کارها و سفرها و چه زیباست وقتی این مسافرت‌ها رنگ و بوی مذهبی هم به خود بگیرند و مقصد یا یکی از مقاصد، شهری باشد که بارگاه نورانی امام و امامزاده‌ای در آن هست و آنگاه این مسافران را زائران نوروزی می‌نامند.

قم از جمله شهرهایی است که تنها در نوروز پذیرای میلیون‌ها مسافر و زائری است که به شوق زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) وارد آن می‌شوند و بسیاری از آنها هم چند روزی یا حتی چند ساعتی را در قم می‌گذرانند؛ اگر قوم و خویشی داشته باشند به خانه آنها می‌روند و اگر نه، هتل‌ها، میهمان‌پذیرها و در نهایت پارک‌ها و بوستان‌هایی که بهترین اماکن برای نصب چادر هستند می‌شوند اقامت‌گاه آنها به همین دلیل مسئولان شهری به خصوص شهرداری از مدت‌ها قبل به فکر این روزها هستند و هر گاه صدای گام‌های بهار می‌آید دست به کار می‌شوند تا بوستان‌ها را تجهیز کنند و آماده‌شان سازند برای استقبال از بهار و مسافران بهاری.

اوایل اسفندماه سال ۹۱ بود که مدیران و پرسنل شهرداری کلان‌شهر قم دست به کار شدند برای یک اقدام نو در نوروز ۹۲ و اینگونه بود که ستاد استقبال از نوروز شکل گرفت با ۱۰ کمیته که یکی از کارهایش تجهیز و آماده‌سازی بوستان‌ها بود تا مسافران و زائرانی که از چند ساعت تا چند روز قصد اقامت در قم را دارند و دوست دارند در فضای آزاد این شب‌ها و ساعات را بگذرانند مکانی امن به همراه امکانات لازم برای نصب چادر داشته باشند؛ ن)، غدیر (روبه‌روی شهرک پردیسان)، هاشمی (ابتدای عمار یاسر)، بنیادی (بلوار امام موسی صدر)، شهید رجایی (بلوار امام موسی صدر)، علوی (بلوار الغدیر)، امام رضا(ع) (بلوار امام رضا(ع))، مهدی (ابتدای بلوار فرهنگیان)، آخوندی (جنب پل شهید مصطفی خمینی) و ریحانه (میدان شهید نواب) ۱۰مکانی هستند که شهرداری قم برای نصب چادر اقدام به تجهیز و سامان‌دهی آنها کرده است.

شهرداری قم در نخستین گام اقدام به اموری چون تعمیر و افزایش چشمه‌های دستشویی و روشویی، نورپردازی و تامین روشنایی لازم، نظافت و آماده‌سازی نمازخانه‌ها، نصب قبله‌نما در قسمت‌های مختلف پارک‌ها و نصب ایستگاه‌های شارژ گوشی همراه کرد تا زائران و گردشگران نوروزی مشکلی از بابت تامین نیازهای اولیه در این مکان‌های موقت اقامتی نداشته باشند.


بوستان بنیادی اقامت گاه شبانه هزاران مسافر نوروزی
بوستان شهید بنیادی از جمله اماکنی است که به علت قرار گرفتن در خیابان امام موسی صدر و مسیر تردد بسیاری از مسافرانی که قصد عبور از قم را دارند به محلی برای نصب چادرهای مسافرتی تبدیل می‌شود به گونه‌ای که تنها در شب نخست فروردین‌ماه سال جاری تعداد ۸۰۰ چادر در آن نصب شده بود.

در این بوستان انواع وسایل ورزشی، مبلمان شهری، آب‌نما با طرح‌های گوناگون، فضای بازی کودکان، نمازخانه، کباب‌پز و سایر امکانات مورد نیاز توسط شهرداری نصب شده که در آستانه نوروز تعمیر اقلام فرسوده و افزایش آنها در دستور کار قرار گرفت تا خیل عظیم زائران مشکلی برای استفاده از آنها نداشته باشند.

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کلان‌شهر قم هم بیکار ننشسته و نمایشگاهی با چهار غرفه در قسمت میانی بوستان برپا کرده است؛ در این نمایشگاه که شامل غرفه‌هایی چون ورزش و تفریحات سالم، کودک و نوجوان، فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی است انواع خدمات فرهنگی، تفریحی، ورزشی و فروش محصولات ارائه می‌شوند و استقبال از آن به خصوص از سوی کودکان و نوجوان خوب بوده است.

در بازدیدی که از این بوستان صورت گرفت با برخی از مسافران به گفت‌و‌گو نشستیم؛ «احمد نوربخش» یکی از مسافرانی بود که به همراه همسرش در این بوستان چادری را برپا کرده بودند. احمد مشهدی است اما در شیراز زندگی می‌کند و می‌خواهد نوروز را در مشهد باشد اما در مسیر نتوانسته از زیارت مرقد مطهر فاطمه معصومه(س) چشم‌پوشی کند به همین دلیل از صبح که به قم رسیده و زیارت و اعمال دیگر را بجا آورده تا الان که غروب است هنوز مهیای رفتن نشده و تصمیم گرفته است تا پاسی از شب در بوستان شهید بنیادی اقامت کند و پس از آن به سمت مشهد حرکت کند.

از او درباره قم، تصورش از یک شهر مذهبی و امکاناتی که در اینجا می‌بیند پرسیدیم و احمد هم در جواب گفت: «راستش را بخواهید شیراز شهر بزرگ‌تر، توریستی‌تر و بالطبع دارای امکانات بیشتری است اما واقعا باید بگویم قم هم پیشرفت خوبی داشته و به نسبت که سه سال پیش سفری به قم داشتم از نظر امکانات توسعه یافته تر شده است، امکاناتی هم که در این پارک فراهم شده در سطح قابل قبولی هستند به خصوص اینکه نمازخانه پارک خیلی تمیز و مرتب بود که این مسئله در بسیاری از شهرهای دیگر دیده نمی‌شود».

از احمد و همسرش که خداحافظی می‌کنیم به سمت بوستان مهدی(عج) می‌رویم؛ مکانی که در حاشیه کمربندی قم به سمت کاشان واقع شده و به همین دلیل افراد زیادی از مسافران نوروزی حتی آنهایی که قصد ورود به داخل شهر را هم ندارند چند ساعتی را در بوستان مهدی(عج) می‌گذرانند.


بوستان مهدی(عج) نمایشگاهی از گل های بهاری
به محض ورود به این بوستان یک ویژگی توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و آن نوع گلکاری‌ها و تزیین طبیعی بخش‌های مختلف است؛ هرچند شهرداری قم امسال گل کاشته و با کاشت میلیون‌ها بوته گل‌های بهاری طراوت و شادابی را به شهر هدیه داده اما این بوستان جلوه دیگری دارد و بیشتر به نمایشگاهی از گل‌های رنگارنگ شبیه است تا یک پارک در حاشیه شهر.

در بوستان مهدی(عج) هم مانند سایر پارک‌های قم انواع وسایل بازی و ورزشی، کباب‌پز، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، شیرهای آب برای شستشو و آب شرب تدارک دیده شده و مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرد.

در این بوستان با زن سالخورده‌ای که به همراه حدود ۱۵ نفر دیگر کنار سه چادر مسافرتی نشسته‌اند صحبتی می‌کنیم و معلوم می‌شود خانم میرزایی اراکی است و قرار است به همراه دو پسر و نوه‌هایش به شمال بروند اما نخواسته‌اند سفرشان فقط تفریحی باشد، زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(ع) هم از همان ابتدا جزو سفرشان بوده و اولین جایی هم که آمده‌اند قم است.

خانم میرزایی می‌گوید: «من هر سال به قم می‌آیم، چه با فرزندانم چه بدون آنها، گاهی هم به همراه کاروان‌های زیارتی می‌آیم».

از او در خصوص امکانات قم و اینکه چقدر رضایت از وضع موجود رضایت دارد می‌پرسیم و مادربزرگ هم در جوابمان می‌گوید: «نمره‌ای که به شهر شما می‌دهم ۱۸ است، آن دو نمره را هم به زودی کسب می‌کنید چون هر سال که به قم می‌آیم امکانات بیشتر شده‌اند، این را نمی‌شود انکار کرد. همین بوستان قبلا نبود، بعد که احداث شد امکاناتی نداشت اما الان همه چیز دارد. بر عکس خیلی از بوستان‌هایی که در حاشیه راه‌ها هستند سرویس‌های بهداشتی‌اش هم تمیز است هم تعدادشان کافی است فقط کمی مشکل تامین آب شرب داشتیم که البته مغازه این اطراف هست و آن هم برطرف شد. آن دو نمره‌ای را که گفتم اگر همین طور ادامه دهید کسب می‌کنید».

شهرداری قم در نوروز امسال به دنبال کسب رضایت‌مندی عمومی است حتی اگر آن دو نمره را امسال هم کسب نکند اما امیدوار است در سال‌های آینده نمره ۲۰ را در میان همه شهرهایی داشته باشد که مقصد مسافرت‌های نوروزی هستند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcbwwb8.rhb5fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما