کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مونوریل، طرحی که قم خدمات آن را به عنوان نخستین شهر تجربه می کند

خبرگزاری ايرنا , 23 فروردين 1392 ساعت 15:49

قم نیوز: نخستین طرح احداث مونوریل در کشورمان که از سوی دولت در قالب طرح های مهر ماندگار از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود در شهر مقدس قم آغاز شده در حقیقت نخستین تجربه بهره گیری از خدمات این شیوه حمل و نقل شهری است.


به گزارش قم نیوز، مرحله نخست این طرح به طول ۸/۶ کیلومتر از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.

این طرح بزرگ به منظور خدمت رسانی به زایران و مجاوران بارگاه  ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و کاهش ترافیک شهری احداث می شود.

طراحی هشت ایستگاه در مرحله اول
در طول ۸/۶ کلیومتری فاز نخست طرح مونوریل قم ، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است .

اکنون در قطعه یک فاز نخست، چهار ایستگاه آن مراحل نهایی ساخت را طی می کنند که از پارک سوار شمالی تا میدان مطهری ، کار بتون ریزی و احداث ۲۵۵ ستون مونوریل قم به اتمام رسیده که با نصب تیرهای بتونی بر اساس زمان بندی در نظر گرفته شده پیش می رود.

نصب تیرهای بتنی طرح مونوریل قم در مراسمی با حضور شهردار، معاونین استاندار و رییس سازمان قطار شهری قم در اوایل آذر ماه سال گذشته شروع شد و تاکنون بر اساس برنامه پیش بینی شده بیش از ۱۰۰ عدد تیر نصب شده است.



با نصب این تیرها، دو ایستگاه فرهنگیان و امام موسی صدر به هم وصل شده و نصب باقی مانده تیرها نیز بر اساس جدول برنامه زمانی ادامه دارد.

ویژگی مونوریل قم ، طراحی بومی است
تمامی فناوری ساخت و کلیه قطعات و زیرساخت های مونوریل قم توسط کارشناسان و محققان داخلی صورت می گیرد.

دو شرکت ایرانی به طور مشترک و در قالب یک کنسرسیوم به عنوان پیمانکار این طرح در حال فعالیت هستند و کار تولید و نصب تیرهای مونوریل را بر عهده دارد.

اجرای طرح مونوریل در قم کاری منحصر بفرد در کشور است که متخصصان و کارشناسان خبره داخلی با وارد کردن فناوری مونوریل به ایران گام بلندی در خودکفایی و پیشرفت کشور برداشته و توانسته اند تمام مراحل اجرایی را بدون وارد کردن قطعه ای از کشورهای دیگر انجام دهند.



در کارگاه ساخت این طرح روزانه سه تیربتونی تولید می شود که هریک از این تیرها به طور تقریبی دارای ۱۸ متر طول و وزن ۶۰ تن است که نصب تیرها مهمترین بخش های اجرایی عملیات فاز نخست این طرح محسوب می شود.

مقاومت ، شاخصی منحصر بفرد برای مونوریل
محمد معین، مدیر کنترل و تضمین کیفیت این طرح، درباره ویژگی های منحصر به فرد مونوریل نسبت به سایر سیستم های حمل و نقل شهری، گفت: سازه های طرح قابلیت تحمل زلزله هشت ریشتری را دارد و در صورت بروز سیل در رودخانه شهر قم، به هیچ عنوان دچار آسیب و صدمه نخواهد شد.

وی همچنین درباره سیستم حمل و نقل و قابلیت جابجایی مونوریل افزود: واگن های منوریل قم از کشور ایتالیا خریداری شده که بزودی وارد کشور می شود.

پیش بینی جابجایی ۱۹ هزار مسافر در ساعت

بر اساس ارزیابی های صورت گرفته مونوریل قم توان جابجایی ۱۹ هزار مسافر در ساعت را دارد که جابجایی این حجم از مسافر مزیت بزرگی برای حمل و نقل درون شهری قم به شمار می رود.

البته با افزایش تعداد واگن ها می توان مسافر بیشتری جابجا کرد که در استان قم به خاطر حضور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زایر، توجه به حمل و نقل درون شهری امری ضرورتی است .

طرح منوریل می تواند علاوه بر جابجایی مسافران و زایران، در کاهش ترافیک شوارع شهر قم نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

این طرح به عنوان تامین کننده بخش مهمی از نیازهای حمل و نقل شهری، یک امتیاز ویژه برای استان قم محسوب شده و اجرای آن برای سرویس دهی به زوار و مجاورین و روان سازی ترافیک شهر، ضروری به نظر می رسد.

کمک ۴۰ میلیون دلاری دولت به طرح مونوریل قم
اجرای چنین طرح های بزرگی نیازمند صرف هزینه های عمرانی کلان است تا با تامین منابع با سرعت قابل توجهی به پیش رود که در رابطه با هزینه های طرح منوریل محمد دلبری شهردار قم گفت: فاز نخست این طرح با ۱۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به اجرا درآمده است.

همچنین کرمرضا پیریایی، استاندار قم از کمک ۴۰ میلیون دلاری دولت به طرح مونوریل قم و خرید ناوگان و تجهیزات این طرح خبر داد و افزود: این مبلغ از محل منابع صندوق توسعه ملی و به منظور تسریع و کمک در تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید ناوگان و تجهیزات خط مونوریل قم در نظر گرفته شده است.



بایدها و نباید های اجرای طرح مونوریل قم
در ابتدای کار مطالعاتی و اجرای طرح مونوریل اظهار نظر و مخالفت هایی از سوی مسوولان و شخصیت های استانی با عملیاتی شدن این طرح به واسطه اینکه مونوریل از مقابل حرم حضرت معصومه (س) عبور می کند و در فضای معنوی آن خدشه وارد می کند، صورت گرفت که باعث شد تا سرعت عملیاتی و عمرانی این طرح در مقاطع زمانی، گاهی به کندی روبرو شود و حتی گاه متوقف شود.

مخالفان طرح مونوریل بر این امر تاکید کردند که عبور منوریل از حریم حرم مطهر حضرت معصومه (س) با فرهنگ دینی و مذهبی مردم قم مغایر و فضای معنوی را تحت شعاع قرار می دهد.

در مقابل موافقان اجرایی شدن طرح مونوریل انتقادات وارد شده به طرح مونوریل را کارشناسی ندانستند و خواستار سرعت بخشیدن به اجرای این طرح عمرانی شدند.

مدیر کنترل و تضمین کیفیت مونوریل قم در این خصوص گفت: برای عبور مونوریل از جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) طرح های متعددی از سوی نهادهای مربوط مطرح شده است و تاکنون طرحی پیرامون کوتاه شدن پایه های این قطار شهری در جوار حرم مطهر مورد پذیرش واقع شده، اگرچه ممکن است تا عملیاتی شدن قطعی این بخش از طرح، پیشنهادهای بهتری نیز مطرح شود.

معین نتیجه این اقدامات را تغییر نگاه مسوولان شهری و استانی نسبت به طرح مونوریل دانست و گفت: اکنون نه تنها آن مخالفت ها تبدیل به موافقت شده است بلکه در حال حاضر شاهد همکاری های قابل تقدیری از سوی ارگان ها و نهادهای استان در رابطه با پیشبرد هرچه سریعتر و بهتر این طرح هستیم.

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی قم در مورد اجرای طرح مونوریل گفت: منوریل یکی از سیستم های حمل و نقل رایج در دنیا است و مسوولان استان از مجموعه شورای اسلامی شهر قم تا استاندار و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی با اجرای این طرح در قم موافق هستند.

حسن بختیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این خصوص گفت: برخی به جای اینکه موانع و مشکلات این طرح را رفع کنند تا به شکل بهتری اجرایی شود، به دنبال بحث هایی هستند که به قم آسیب می زند.

بهره برداری از مونوریل قم
حسن بختیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، از بهره برداری قطعه اول فاز نخست مونوریل قم در اوایل سال جاری خبر داد و گفت: این طرح از نظر تامین مالی مشکلی ندارد و در صورتی که با همین پیشرفت فیزیکی پیش برود بزودی شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.

وی افزود: علی اکبر محرابیان دستیار ویژه رییس جمهوری در سفر اخیرش به استان قم ۲۰ میلیارد تومان به طرح منوریل قم اختصاص داد.

همچنین جواد دلاوری معاون امور عمرانی استاندار قم از طرح مونوریل قم به عنوان یکی از طرح های مهم مناطق شهری نام برد و گفت: فاز نخست مونوریل قم از پایانه شمالی تا میدان مطهری به طول ۴.۷ کیلومتر در حال اجراست و نسبت به زمانبندی طرح مقداری عقب هستیم اما با تاکیدات استاندار مقرر شد برنامه جبرانی گذاشته شود تا این طرح در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

مطالعات فاز دوم مونوریل قم
محمد دلبری شهردار قم نیز درباره مطالعات فاز دوم منوریل گفت: این طرح به طول ۱۳ کیلومتر در حال انجام است و برنده مناقصه آن نیز تعیین شده است که در صورت به نتیجه رسیدن با هزینه ای ۴۰۰ میلیارد تومان از مصلای قدس تا منطقه مسکونی پردیسان انجام خواهد شد.

این طرح شامل احداث خط، سوزن های تعویض خط، تقاطع ها، راه های دسترسی و تمام ابنیه فنی مورد نیاز در طول مسیر، تامین و تهیه تجهیزات لازم، اجرای سیستم های علایم و ارتباطات، مخابرات، برق رسانی، اطلاع رسانی مسافری، فروش اتوماتیک بلیت، کنترل مرکزی، دپو و پارکینگ سازگار با سیستم های موجود است.

بدون شک راه اندازی مونوریل در قم می تواند ماندگاری خدمتی زیر بنایی را در سطح کشور به یادگار بگذارد و از هم اکنون همه دست اندرکاران اجرای این طرح می توانند به اهمیت خدمتگزاری خود ببالند.

انتهای پیام/۱۱۶/


کد مطلب: 13334

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/13334/مونوریل-طرحی-قم-خدمات-عنوان-نخستین-شهر-تجربه-می-کند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir