سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : 14846
فصل تابستان:

شروع دردسرهای والدین برای ثبت نام در مدارس

قم نيوز : قم نیوز: آغاز فصل تابستان مقارن است با آغاز دغدغه‌های والدین در ارتباط با اوقات فراغت دانش‌آموزان و ثبت نام آنها در مدارس.
شروع دردسرهای والدین برای ثبت نام در مدارس
 به گزارش قم نیوز، انتخاب مدرسه مناسب گاهی برای دانش‌آموزان و والدین آنها بسیار مشکل می‌شود. کیفیت آموزش، فاصله تا منزل، جمعیت دانش‌آموزان و ترکیب کادر مدرسه از جمله مسائلی است که والدین در نظر می‌گیرند تا بهترین مدرسه را برای فرزندانشان انتخاب کنند.
 
اداره آموزش و پرورش نیز این روزها ساعات شلوغی را می‌گذارند. ثبت نام، جابه جایی، سنجش سلامت و هزار یک گرفتاری دیگر که موجب شده گاهی نارضایتی‌هایی نسبت به عملکرد آنها به وجود بیاید.
 
بهترین مدرسه؛ نزدیک‌ترین مدرسه
 
آنچه در سال‌های اخیر دیده می‌شود این است که آموزش و پرورش آزادی عمل کافی برای انتخاب مدرسه را در اختیار خانواده‌ها قرار نمی‌دهد.
 
محمد زیبایی یک پسر 15 ساله دارد که سال اول دبیرستان را با افت چشمگیر تحصیلی گذرانده است. او معتقد است معلمان پسرش در سال گذشته تلاش کافی برای ارتقای معلومات او نکرده‌اند و حالا که می‌خواهد پسرش را در دبیرستان دیگری ثبت نام کند که با مقاومت اداره آموزش و پرورش رو به رو شده است.
 
سارا عبداللهی نیز مادر یکی از دانش‌آموزان پایه اول دبستان است که مدرسه خاصی را برای تحصیل فرزندش در نظر گرفته است. او تاکید دارد دانش‌آموز اول دبستان در مدرسه‌ای که تراکم دانش‌آموزانش زیاد است، بسیار آسیب می‌بیند به همین خاطر می‌خواهد فرزندش را در مدرسه‌ای که فاصله بیشتری تا خانه‌اش دارد، ثبت نام کند.
 
مسئول ستاد ثبت نام آموزش و پرورش استان قم اما بهترین مدرسه را نزدیک‌ترین مدرسه به محل زندگی دانش‌آموز می‌داند.
 
مجید محمدپور در گفتگو با مهر می‌گوید: والدین باید هزینه‌ رفت و آمد فرزندانشان و آسیب‌هایی که آنان در مسیر رفت و آمد با آن روبه‌رو می‌شوند را در نظر بگیرند.
 
وی با اشاره به زمانی که در مسیر خانه تا مدرسه از دست می‌رود، ابراز کرد: اگر این زمان برای ارتقای معلومات و مهارت‌های دانش‌آموزان به کار رود، پیشرفت درسی دانش‌آموز پر رنگ‌تر خواهد شد. او که هر سال با حجم بسیاری از درخواست‌ها برای تغییر مدرسه روبه‌رو می‌شود، می‌گوید: هر دانش‌آموز سهمیه‌ای در نزدیک‌ترین مدرسه به محل زندگی خود دارد که برنامه‌ریزی‌ها برای دانش‌آموزان با توجه به این سهمیه صورت می‌گیرد.
 
به گفته محمدپور اگر دانش‌آموز دلیل موجهی برای تغییر مدرسه خود داشته باشد، باید به یکی از ستادهای ثبت نام در سطح شهر مراجعه کرده و مشکل خود را با مسئولان ستاد مطرح کند که پس از بررسی اگر لازم باشد، مجوز این تغییر به دانش‌آموز داده می‌شود.
 
اما و اگرهای مدیران
 
مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند از ثبت نام دانش آموزی که در سهمیه‌اش قرار داده شده امتناع کند اما در عمل برخی از والدین وقتی برای ثبت نام فرزندانشان مراجعه می‌کنند، با مقاومت مدیر یا معاونان مدرسه روبه‌رو می‌شوند. این مقاومت گاهی به دلیل شرط معدلی است که برخی مدارس دارند و گاهی نیز بهانه‌های انضباطی دارد.
 
محمدپور می‌گوید اگر مشکل حادی در رفتار دانش‌آموز وجود داشته باشد، تنها با مجوز کمیته انضباطی اداره‌کل آموزش و پرورش می‌توان دانش‌آموز را برای ثبت نام به مدرسه دیگری معرفی کرد و بدون این مجوز هیچ مدیری نمی‌تواند از ثبت نام دانش‌آموز امتناع کند.
 
ساماندهی 7 ستاد ثبت نام
 
اداره کل آموزش و پرورش استان قم 15 خرداد تا 15 مرداد را برای ثبت نام دانش‌آموزان مقرر کرده است. مسئول ستاد ثبت نام مدارس استان قم با اشاره به ضرورت مراجعه دانش‌آموزان و والدین آنها در این مهلت اظهار کرد: اگر این ثبت نام‌ها در مهلت داده شده انجام شود، اداره آموزش و پرورش می‌تواند برای دانش آموزان برنامه ریزی خوبی داشته باشد.
 
به گفته محمدپور امسال تمام ثبت نام‌ها که در مدارس صورت می‌گیرد، در سامانه کشوری ثبت نام ثبت خواهد شد و آمار دانش آموزان به صورت لحظه‌ای قابل دسترسی است.
 
وی ادامه داد: در مورد میان پایه‌ها نیازی به حضور والدین دانش‌آموزان در زمان ثبت نام نیست اما برای ثبت نام در پایه اول در هر مقطعی پدر یا مادر دانش‌آموز باید حضور داشته و از نزدیک با مسئولان مدرسه صحبت کنند.
 
وی با اشاره به ساماندهی 7 ستاد ثبت نام در استان قم افزود: 4 ستاد از این تعداد در مناطق آموزش و پرورش در شهر قم مستقر هستند و 3 ستاد دیگر در بخش‌ها کهک، جعفریه و قنوات به شکایات والدین دانش‌آموزان در هنگام ثبت نام رسیدگی می‌کنند.
 
ممنوعیت دریافت اجباری کمک به مدرسه
 
یکی از مسائلی که پای ثابت دردسرهای والدین هنگام ثبت نام فرزندانشان در مدارس است، دریافت مبالغی به عنوان کمک به مدرسه است.
 
محمدپور می‌گوید هیچ مدرسه‌ای حق ندارد مبلغی را به صورت اجباری به عنوان کمک به مدرسه از دانش‌آموزان دریافت کند. در واقع تنها مبلغی که از تمام دانش آموزان در هنگام ثبت نام دریافت می‌شود، 3 هزار تومان به عنوان حق بیمه و هزینه خرید کتاب برای دانش‌آموزان ابتدایی و هنرستان است.
 
وی با تاکید بر اینکه مدیران مدارس باید در این فصل تکریم ارباب رجوع را در اولویت کاری خود قرار دهند، افزود: والدین و دانش‌آموزان در صورت هر نوع نارضایتی نسبت به فرایند ثبت نام می‌توانند به ستادهای ثبت نام در سطح استان مراجعه کنند.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcce4qs.2bq008laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

شاهد
آموزش و پرورش این قوانین را برای مردم عادی اجرا می کنند . شما اگر کارمند آموزش و پرورش باشید از کلیه این قوانین و مقررات آزاد هستید و می توانید هر کجا که دوست دارید فرزند خود را ثبت نام کنید . ضمنا معلمان دارای رتبه پایین را هم به مناطق دور از شهر مانند پردیسان و ... می فرستند که کیفیت این مدارس افتضاحه . لطفا از کیفیت آموزشی مدارس پردیسان گزارش تهیه کنید.