يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : 29382
قم نیوز به مناسبت روز جهانی زن گزارش می‌دهد:

نگاه به زنان باید یک نگاه فرا جنسیتی باشد

قم نيوز : قم نیوز: در آموزه‌های دینی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و در انسانیت موجود زن با مرد خداوند هیچ تفاوتی قائل نیست.
نگاه به زنان باید یک نگاه فرا جنسیتی باشد
به گزارش قم نیوز، اگر زن نبود نوابغ جهان را چه کسی پرورش می‌داد؟ این را ناپلئون بناپارت یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان نظامی تاریخ و امپراتور فرانسه در مورد مقام زن گفته است.

روز جهانی زنان که در گذشته روز جهانی زنان کارگر نامیده می‌شد بزرگداشتی است که هر ساله در روز ۸ مارس برگزار می‌شود.

این روز، روز بزرگِ برپایی جشن‌هایی برای زنان در کل جهان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز جشن روی بزرگداشت، قدردانی، ارائهٔ عشق به زن و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است.

این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی در بین احزاب سوسیال آمریکا٬ آلمان و اروپای
شرقی آغاز شد، اما بعد‌ها در فرهنگ بسیاری از کشور‌ها آمیخته شد.

روز جهانی زنان در برخی از مناطق رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند و آمیزه‌ای از روز مادر و روز ولنتاین شده است.

با این حال در مناطقی دیگر، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهی سیاسی و اجتماعیِ امیدوار کننده‌ای از مبارزات زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.

سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد.

گیاه حساس (یا حساسه یا درخت گل ابریشم)، نمادی از جشن روز زن در کشورهای ایتالیا و روسیه است.

حقوق زن در اسلام و غرب
امام صادق (ع) می‌فرماید: «بیشترین خیر و برکت در زنان است.»

مقلدین غربی بر این باورند که اسلام فقط برای مردان است وزنان مسلمان را تمام عیار نمی‌داند
چون اگر این طور بود تعدد زوجات نبود، حق طلاق و حق سرپرستی خانواده را به مرد نمی‌داد، ارث زن از مرد کمتر نبود، به نام مهریه برای زن قیمت قائل نمی‌شدند، به زن استقلال اقتصادی واجتماعی می‌دادند و او را جیره خوار و نفقه بگیر مرد قرار نمی‌دادند. پس اسلام برای مردان امتیاز وحقوقی قائل شده واصل مساوات را رعایت نکرده است.

اما استاد مطهری در پاسخ به این تفکر در مورد زنان گفته‌اند: لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی داشتن حقوقی مساوی است و هیچ ترجیح حقوقی نباید در کار باشد ولی لازمه تساوی حقوق تشابه حقوق نیست، تساوی جدا از تشابه است. منظور استاد این است که زنان ومردان بنابر نیاز‌هایشان حق وحقوقی مساوی دارند ولی نه مشابه.

یکسانی گوهر زن و مرد در آفرینش
در دیدگاه اسلامی زن و مرد هر دو انسان، مخلوق و بنده خداوند سبحان می‌باشند و از لحاظ خلقت دارای گوهر واحد انسانی هستند که از نفس واحده آفریده شده‌اند و مبدأ خلقت هر دو یک چیز می‌باشد.

در این میان با زینب طالبی مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه
خواهران قم در مورد مبانی حقوق زن و جایگاه و خلقت زن در نظام آفرینش به عنوان یک انسان گفت‌و‌گو کردیم.

وی بابیان اینکه زن به عنوان یک موجود انسانی درعالم وجود دارد، می‌گوید: باید نگاه به زنان یک نگاه فرا جنسیتی باشد و به زن به عنوان یک موجود انسانی نگاه شود.

طالبی معتقد است: خداوند درخلقت اولیه زن تفاوتی با مرد قائل نشده است و ما اگر این موضوع را بپذیریم هرحقی که برای انسان مد نظر است برای زن هم وجود دارد.

مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم بابیان اینکه در نگاه دینی و اسلامی و خدایی زن یک انسان است، عنوان می‌کند: در آموزه‌های دینی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و در انسانیت موجود زن خداوند هیچ تفاوتی قائل نیست.

وی ادامه می‌دهد: دین برای زن هیچ تفاوتی در مسائل اساسی و مبنایی دینی قائل نیست و به زن و مرد به عنوان انسان نگاه می‌کند.

طالبی بابیان اینکه تفاوت در زن و مرد در اقتضاعات است، می‌گوید: زن و مرد هر دو خطاب قرآن و آیات و روایات هستند وخداوند نگاهش به انسان نگاه ارزشی است در این نگاه ارزشی به انسان، زن هم به عنوان انسان دیده می‌شود و چنان چه قرآن می‌فرماید «در تمام خلقت عالم، آسمان، زمین و... انسان اشرف مخلوقات است و موجود زن و مرد با هم فرقی ندارد.»

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcdxs0x.yt0nj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

الهام
احسنت احسنت احسنت یک نگاه انسانی به زن دیگر حرفی برای گفتن حق و حقوق و حضور در اجتماع و...نمی گذارد و واقعا اگر این جایگاه انسانی زن در نظام آفرینش جا بیفتند مشکل حله.