کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم نیوز از کتاب گنجینه ملی تغذیه ایران گزارش می‌دهد:

چاپ کتاب خوراکی‌های بومی ایران تا پایان سال ۹۳

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 18 اسفند 1393 ساعت 13:57

گزارشگر :

قم نیوز:علی اکبر حق ویسی کار‌شناس مسئول تغذیه و نوسنده اصلی کتاب خوراکی‌های بومی ایران از چاپ سه هزار نسخه از کتاب خوراکی‌های بومی ایران تا پایان سال ۹۳ خبر داد.


به گزارش قم نیوز،«نگرانی ما این بود که فرهنگ غذایی کشورمان داشت گم می‌شد» این را علی اکبر حق ویسی کار‌شناس مسئول تغذیه و نوسنده اصلی کتاب خوراکی‌های بومی ایران می‌گوید و ادامه می‌دهد: در سطح جهان بیش از صد سال پیش ۳ کشور روم، چین و ایران به عنوان مکتب مادر آشپزی جهان مطرح بودند که رفته رفته با گذشت زمان کشور روم و چین برنامه غذایی خودشان را ترویج و گسترش داده‌اند اما متاسفانه کشور ما که سه کشور هندوستان، ترک‌ها و عربستان از فرهنگ غذایی ایران استفاده می‌کردند رفته رفته به نابودی و نیستی رفته و فرهنگ غذایی ایرانی گم شده است و جایش را به فرهنگ غذایی غربی داده است.

بررسی غذاهای بومی و قدیمی به صورت علمی

به همین دلیل ما از سال ۹۱ تصمیم گرفتیم ازغذاهای اصیل و قدیمی شهرمان با اطلاع شویم در همین راستا از روستاهای استان قم شروع کردیم به پرس و جو کردن از غذاهای اصیل و قدیمی که استفاده می‌کردند و از افرادی که ۸۰یا ۹۰ سال عمر کرده بودند پرسیدیم چه مواد غذایی مصرف می‌کردید که طول عمر شما زیاد شده و در قدیم غذای اصلی شما چه بوده، از چه موادی تشکیل شده، ترکیبات و روش بخت و اسم غذا چیست. که تا این مرحله از اطلاعات به برنامه آشپزی بر می‌گردد، آمدیم این غذا‌ها را به صورت علمی بررسی کردیم، که در این بررسی توصیه‌های بهداشتی و دستور پخت بعضی از غذا‌ها را تغییر دادیم.

وی ادامه می‌دهد: ترکیبات این غذا‌ها را وارد نرم افزار مواد غذایی که برای کشور آمریکا بود قراردادیم و آن نرم افزار مشخص کرد چه میزان این غذا‌ها با این نوع ترکیبات انرژی دارد و با این وعده غذایی چند درصد مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

تفاوت کتاب خوراکی‌های بومی ایران
حق ویسی تفاوت این کتاب را با دیگر کتاب‌های تغذیه این دانست که نظر متخصصان تغذیه در مورد غذا‌ها مورد نظر آمده است و آن‌ها بر اساس رده‌های سنی و گروه‌های مختلف، وضعیت افراد را تعیین کرده‌اند. مثلا گفته‌اند اگر افراد اضافه وزن، دیابت یا چربی دارند این غذا را مصرف نکنند. و در کل هم خوبی‌ها هم بدی‌های غذا‌ها در این کتاب آمده است.

این کار‌شناس تغذیه می‌گوید: بعد از اتمام کار این کتاب را به دفتر بهبود تغذیه جامعه بردیم که بعد از مشورت با گروه علمی گفتند این کتاب را کشوری بنوسید. که در این دو سال از همه استان‌ها غذاهای اصیل و قدیمی را جمع آروی کردیم و دو نسخه از این کتاب را تهیه کردیم که با توجه به شعار سال ۹۳ «ا قتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» فرهنگ صحیح غذا و تغذیه را در مقابل فست فود‌ها و غذاهای غربی تهیه کردیم.

کتاب خوراکی‌های بومی ایران؛ گنجینه ملی تغذیه ایران
وی می‌گوید: معاون بهداشتی وزیر بهداشت کشور دکتر سیاری وقتی کتاب خوراکی‌های بومی ایران را مطالعه کردند در باره این کتاب گفتند «این کتاب گنجینه ملی تغذیه ایران است»

حق ویسی یادآوری می‌کند: همیشه با وضو شروع به نوشتن این کتاب کردم و من به عنوان یک کار‌شناس مسئول تغذیه بسیجی، بسیجی وار این کتاب را نوشتم.

اهداف تهیه کتاب خوراکی‌های بومی ایران

وی بااشاره به هدف تهیه کتاب خوراکی‌های بومی ایران می‌گوید: هدف ما از تهیه این کتاب این بوده است که غذاهای سنتی را در کشور پیدا و اصلاح کنیم و رستوران‌های غذاهای سنتی ایجاد شود و ترویج پیدا کند و اگر خدایی نکرده در یکی از شهرهای کشورمان مشکلی پیش آمد (مثل زلزله) با فرهنگ غذایی آنجامعه آشنا باشیم و در حج هم می‌توانیم با استفاده از این کتاب و آشنایی با فرهنگ غذایی هر شهر، عذای مورد نیاز زائران هر شهر را تهیه کنیم.

این کار‌شناس تغذیه در پایان می‌گوید: در مرحله اول که تا پایان سال ۹۳ است قصد داریم ۳ هزار نسخه از این کتاب چاب شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 29384

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/29384/چاپ-کتاب-خوراکی-های-بومی-ایران-پایان-سال-۹۳

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir