سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : 29459
قم نیوز گزارش می‌دهد:

حفظ حرمت ایام فاطمیه در استقبال از بهار

قم نيوز : قم نیوز: امسال ایام فاطمیه مصادف شده است با عید نوروز البته در این روز‌ها می‌توان با دید وبازدید و صله رحم، تکریم بستگان سالمند، کنار گذاشتن کدورت‌ها و پرهیز از اسراف و تجمل، ضمن استقبال از بهار، حرمت ایام فاطمیه را نیز به شایستگی حفظ کرد.
حفظ حرمت ایام فاطمیه در استقبال از بهار
به گزارش قم نیوز، معلَّی می‌گوید: در صبحگاه نوروز خدمت امام صادق (ع) رسیدم
امام برمن فرمودند: معلی! آیا می‌دانی امروز چه روزی‌ست؟!
عرض کردم: نخیر، ولی همین‌قدر می‌دانم روزی‌ست که ایرانیان آن را روز بزرگی می‌دانند و گرامی‌اش داشته و در آن روز بر هم تبریک می‌گویند.
امام فرمودند: قسم به خانه خدا که این روز برای امر بزرگی است که آن را برایت شرح می‌دهم تا بدانی.
امام ادامه دادند: معلی! نوروز روزی‌ست که خداوند در آن از انسان پیمان گرفت که او را بپرستند و برایش شریک قائل نشوند
و به دین فرستادگانش گروند.
نوروز روزی‌ است که خورشید برای اولین بار طلوع کرد و بادهای بارور ساز وزید و گلهای زمین آفریده شد.
و امام صادق (ع) نوروز را برای معلی معنا کردند پس از این روایت در می‌یابیم که نوروز مورد تایید ائمه (ع) قرار گرفته است.

تقارن جشن ملی نوروز با ایام فاطمیه
نوروز در بین ایرانیان با رسم و رسومات خاصی برگزار می‌شود رسومی همچون خانه تکانی، خرید و دید و بازدید‌های خانوادگی، رفع کینه و کدورت که همه توآم با شادی و تازگی برای همه است.

نام نوروز همواره تداعی گر جشن و شادمانی، چیدن هفت سین و عیدی دادن و عیدی گرفتن است.

اما گاهی تقارن یک رویداد و جشن ملی با مناسبتی مذهبی ما را بر آن می‌دارد تا ضمن پایبندی به آداب و سنن زیبا و دیرینهٔ خود، التزام به شعائر و ارزش‌های
مذهبی را از یاد نبریم.و امسال ضمن حفظ شعونات اخلاقی یک نوروز فاطمی در پیش رو خواهیم داشت.

ازآنجایی که دربارهٔ تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات گوناگونی به دست ما رسیده است که از چهل روز تا شش ماه پس از رحلت پیامبر (ص) ذکر شده دو تاریخ مورد پذیرش و اجماع دانشمندان شیعه قرار گرفته است؛ یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر و دیگری نودو پنج روز پس از آن.

به دههٔ دوم جمادی الاول دههٔ فاطمیهٔ اول و به دههٔ اول جمادی الثانی فاطمیهٔ دوم گفته می‌شود.

الگو گیری از حضرت فاطمه زهرا (س)
که امسال ایام فاطمیه مصادف شده است با عید نوروز البته در این روز‌ها می‌توان با دید وبازدید و صلهٔ رحم، تکریم بستگان سالمند، کنار گذاشتن کدورت‌ها و پرهیز از اسراف و تجمل، ضمن استقبال از بهار، حرمت ایام فاطمیه را نیز به شایستگی حفظ کرد.

در روایتی از پیامبر (ص) آمده است که درود فرستادن بر فاطمه زهرا (س) آثــار معنوی بالایی دارد و در قیامت شایستگی الحــاق به پیامبر اکرم (ص) را برای انسان فراهم می‌‏کند.
پیامبر اکـرم (ص) فرمود:‌«ای فــاطـمـه! هــر کس بــر تو صلوات بفرستد خداوند
او را می‌‏ آمرزد و در هر جای بهشت که باشم وی را به مــن ملحق سازد.»

حضرت زهرا (س) برای همه ما اسوه است پس جا دارد همانند آن حضرت حرکت کنیم البته او در حد آفتاب و ما در حد شمع او فضای کل جهان را روشن می‌کند منتها ما در زندگی خاص خودمان مثل شمع نور می‌دهیم و فضای زندگی خود را روشن کنیم.

پس حرکت به سمت زندگی بر مبنا و مدار فاطمه زهرا (س)، عمل کردن به راه و رسم آن حضرت و تلاش برای پیروی از سیرهٔ او در سال جدید بهترین شیوه ایست که با تمسک به آن می‌توان به حفظ حرمت این ایام ویژه اهتمام ورزید.

تعطیلات سال نو فرصت مغتنمی است تا با مطالعه برای دریافت آگاهی از حقایق زندگی پربرکت این بزرگوار به شناخت و الگو برداری از سیرهٔ بانوی دو عالم بپردازیم.

بهار بهترین بهانه برای آغاز است و چه آغازی بهتر ازتمسک به سیرهٔ حضرت فاطمه (س) می‌توان یافت؟

صله رحم از سیره‌های عملی حضرت فاطمه زهرا (س) بوده است
در
این میان با مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم زینب طالبی درباره اینکه چگونه امسال با حقظ شعونات اخلاقی نوروزی فاطمی داشته باشیم. که به گفته وی اگر ما اعتقاد به شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) داشته باشیم و ادعای دوست داشتن ایشان را داشته باشیم باید در قلبمان احساس غم و اندوه کنیم.

به گفته مدیر تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران قم ما گاهی به عنوان الگو هستیم به همین خاطر باید در این ایام ظاهر خود را هم عزا دار نشان دهیم و حفظ کنیم و با این کار به دیگران درس عملی دینداری می‌دهیم.

طالبی در ادامه یادآوری می‌کند: البته آموزه‌های دینی با ریا رد است اما اگر به عنوان الگوگیری باشد مشکلی ندارد.

وی بابیان اینکه صله رحم از سیره‌های عملی حضرت فاطمه زهرا (س) بوده است، می‌گوید: انجام فرضیه صله رحم نوروز و غیر نوروز ندارد و دید و بازدید و جویا شدن از احوال اقوام و دوستان ثواب هم دارد و تمام اعمال ما بستگی به نیتمان دارد اگر نیتمان در نوروز درست باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

انتهای پیام/
گزارشگر :
https://qomnews.ir/vdci35ar.t1a3w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما