سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : 29887
قم نیوز گزارش می‌دهد

در شورای شهر قم چه می‌گذرد؟!

قم نيوز : قم نیوز: اعضای شورای شهر قم را می‌توان به چند دسته مختلف تقسیم کرد که دانستن این دسته بندی برای تعیین احتمال انتخاب شهرداری در خور شان قم خالی از لطف نیست.
در شورای شهر قم چه می‌گذرد؟!
به گزارش قم نیوز، شورای اسلامی شهر قم با حضور ۲۱ عضو خود این روز‌ها در تکاپوی انتخاب شهردار به قول رئیس شورا در شان شهر قم است.

اواخر سال گذشته بود که جلسه علنی شورای شهر قم از خبرساز‌ترین جلسات شد و دلبری شهردار سابق قم از سمت خود استعفا داد. استعفایی که هنوز هم در مورد آن سوالاتی وجود دارد که بدون پاسخ مانده است.

دلبری به دلیل بیماری قلبی از شهرداری قم استعفا داد، استعفایی که تصویب آن تنها چند دقیقه طول کشید و با یک خداحافظی ساده و چند جمله تشکر لفظی اعضا شورا به اتمام رسید.

بد نیست در این روزهای پرکار شورای شهر نگاهی به مجموعه ۲۱ نفره آن داشته باشیم تا شاید بتوانیم گمانه زنی‌هایی در مورد انتخاب شهردار به دست آوریم که به همین دلیل اعضای شورای شهر قم را به چند دسته تقسیم و به ترتیب اولویت معرفی می‌کنیم:

مدیران دیروز

دسته اول اعضا کسانی هستند که سابقه مدیریتی در کارنامه خود دارند. گرفته از مدیریت بر شهرداری قم تا دوره شش ساله مدیریت بر سکان شورای شهر؛ این افراد گاهی البته تاکید می‌شود «گاهی» معتقدند نظرات و اقداماتشان بیش از بقیه دارای اهمیت است و اگر به طورمثال یک از این افراد برای شهرداری قم کاندید می‌شوند باید مورد تایید همه باشند و امکان رد شدن کاندیداتوری او وجود ندارد در حالی که این افراد خود در دوره مدیریتی خود سابقه طولانی از استعفا از سمت خود داشته‌اند.

از طرفی دیگر شاهد نمونه مدیریتی فردی هستیم که نمونه‌هایی از کار غیر قانونی مانند غیر علنی کردن جلسات شورای شهر و عدم اجازه حضور خبرنگاران در این جلسات را در کارنامه خود دارد.

مدیران امروز

دسته دوم مدیران حال حاضر شورا هستند. این افراد سعی در حفظ مدیریت و وجه مدیریتی خود دارند و جز سخنگو‌ها و کسانی هستند که گاهی حرفشان در جلسات شو. را می‌تواند نتیجه مصوبات را به کلی تغییر دهد. این افراد حتی اگر خودشان هم ندانند جز موثر‌ترین نفرات شورای شهر هستند.

ساکتان شورا

این دسته افراد خود به چند گروه دیگر تقسیم می‌شوند: آن‌ها که همیشه خوابند و در حین خواب نه گوششان می‌شنود و نه چیزی را احساس می‌کنند؛ آن‌ها که در حین خواب گوششان می‌شنود اما واکنشی نسبت به اطراف ندارند و در آخر گروهی که هم گوششان می‌شنود و هم توان واکنش نشان دادن دارند اما احتمالا جلسه را در حد خود نمی‌دانند تا اظهار نظری داشته باشند.

خانم‌ها در شورا
شورای شهر قم متشکل از ۲۱ عضو است که از این تعداد دو نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. گذشته از تقسیم نابرابر کرسی‌های شورای شهر قم نمی‌توان از سکوت همیشه گی این دو عضو چشم پوشی کرد و شاید تنها چیزی که بتواند اندکی آن‌ها را به سخن آورد برخی بحث‌های فرهنگی خاص باشد که با واکنش حدودا دو دقیقه‌ای این دو عضو همراه می‌شود البته ممکن است در هر ده جلسه شورا یک بار شاهد این اتفاق باشیم.

شهرداری در شورا

از شهرداری می‌توان به عنوان یکی از مظلوم‌ترین ارگان‌ها در شورای شهر نام برد. شهرداری همیشه در جلسات شورا نمایندگانی شامل معاون‌های شهردار، شخص شهردار یا قائم مقام او را به نمایندگی دارد. این افراد کسانی هستند که همیشه در جلسات در انتهای سالن نشسته و شاهد آنچه که برایشان تصمیم گیری می‌شود هستند.

البته ناگفته نماند نامه نگاری آن هم به روش «کبوتر نامه رسان» و کاملا سنتی در میان این افراد بسیار رایج است. به این ترتیب که ابتدا در کاغذ‌های کوچک در مواقع حساس و ضروری مطالبی را یادداشت می‌کنند و سپس آن‌ها را به دست فردی خاص که می‌توان اینجا او را نامه رسان خواند می‌سپارند تا به دست شخص مورد نظر برسد. شخص مورد نظر می‌تواند یکی از‌‌ همان مدیرهای سابق شورا باشد که اتفاقا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم هست.

حامیان شهرداری در شورا

این دسته افراد که با برخی گروه‌های دسته بندی شده در بالا هم پوشانی قابل توجهی دارند کسانی هستند که در نود درصد مواقع در شورا ساکت هستند و تنها بر سر مسائلی که با منافع خاص شهرداری در ارتباط است به سخن می‌آیند. این دسته را می‌توان به عنوان حامیان شهرداری معرفی کرد که البته تعداد اندکی از افراد را تشکیل می‌دهند اما حمایت آن‌ها در حدی واضح است که نمی‌توان از کنارش به آسانی گذشت.

مسافران در شورا

مسافران در شورا کسانی هستند که دائما برایشان دعوت نامه برای شرکت در مراسم بین المللی می‌رسد و این افراد هم تمایل بسیاری برای شرکت در این جلسات دارند. اما از جایی که امکان تور مسافرتی ۲۱ نفره برای رفتن به این نوع سفر‌ها نیست به تازگی همه دعوت نامه‌های بین المللی رد شده و کسی به این مسافرت‌ها نمی‌رود.

هرچند نمونه‌ای از این سفر‌ها در گذشته نچندان دور اتفاق افتاده است که شخص مسافر در این سفر در جهت ترویج فرهنگ شهری و نمادهای مدیریت شهری در کشور مربوطه اقدام به تهیه تعداد زیادی عکس از این سفر کرده و در گزارشی که همزمان با خوردن صبحانه در جلسه علنی شورای شهر در حال اکران بود موجبات فرح و شادی را در جلسه فراهم کرد که به عنوان نمونه می‌توان از ضروریات شهری بلاد خارجه که مورد تاکید این مسافر بزرگوار بود به manhole یا‌‌ همان راه فاضلابرو اشاره کرد!

شعر در شورا

در شورای شهر قم افرادی حضور دارند طبع شعری خوبی دارند و البته در ادب پارسی هم دستی بر آتش. این افراد معمولا ادب پارسی را در کلام خود جاری می‌کنند و اگر احیانا خبرنگاری در گیرودار خبر کلمه‌ای را جابجا نوشته باشد باید منتظر شود تا صبح روز بعد تماسی از روابط عمومی مربوطه با وی برقرار و در جهت رفع این مشکل گام بردارد.

شورای شهر قم در دوره چهارم خود با همه دسته بندی و گروه‌ها و جناح‌های خود که گاهی در نتایج مصوبات بی‌اثر هم نیستند این روز‌ها در حال تصمیم گیری در مورد یکی از مهم‌ترین مناصب شهر قم یعنی شهردای است که با توجه به شرح ماوقعی که در بالا خواندید باید منتظر اعلام نتیجه در خور در این زمینه بمانیم.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcd5j0x.yt0nj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

علی
کبوتر نامه رسان! جالب است، به نوعی همان لابی محسوب می شود