چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : 29976
منبع : خبرگزاری دانشجو

۴ مصداق بارز ردّ پای دولتی‌ها در انتخابات

قم نيوز : قم نیوز: در حالیکه بیش از ۱۰ ماه تا انتخابات زمان مانده است اما برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی برای ورود زود‌هنگام در انتخابات آماده می‌شوند و در این میان به نظر می‌رسد که دولتی‌ها نمی‌خواهند از این عرصه رقابت عقب بمانند.
۴ مصداق بارز ردّ پای دولتی‌ها در انتخابات
به گزارش قم نیوز، کشور ایران تقریبا هر ۲ سال یکبار میزبان یک انتخابات است و در ۷ اسفندماه سال ۹۴ همزمان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود اما در حالیکه بیش از ۱۰ ماه تا انتخابات زمان مانده است اما برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی برای ورود زود‌هنگام در انتخابات آماده می‌شوند و در این میان به نظر می‌رسد که دولتی‌ها نمی‌خواهند از این عرصه رقابت عقب بمانند.

شبهه ورود دولت به انتخابات مجلس از اواسط سال گذشته آغاز شد و سخنان برخی دولتمردان روحانی، این نگرانی را ایجاد کرده بود.

یونسی: ستادهای انتخاباتی روحانی باید از هم‌اکنون برای انتخابات مجلس فعالیت خود را آغاز کنند
علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور نخستین کسی بود که رسماً از تلاش‌های دولت برای کسب کرسی‌های مجلس دهم پرده برداشت.

وی در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته بود که: «ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده است و این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه ‌تن‌ها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.»
مرعشی: نوبخت اخیراً ستادهای انتخاباتی روحانی را فعال کرده است.

چندی بعد اظهارات حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی سخنگوی دولت باعث شد که کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی وارد شود و از نوبخت دعوت کند تا با حضور در کمیسیون به ارائه توضیحات خود بپردازد.

عضو حزب کارگزاران سازندگی طی مصاحبه‌ای در مورد فعالیت دولت برای انتخابات مجلس نیز گفت: قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند.

پس از اظهارات حسین مرعشی بود که محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور به خبر ورود دولت به انتخابات واکنش نشان داد و این‌گونه خبر‌ها را سناریوی عملیات روانی علیه دولت دانست و گفت: بنده مطلع شدم که مطرح کردن این موضوع و پیگیری رسانه‌ای آن در ادامه، براساس یک سناریوی عملیات روانی است که اهداف مختلفی را تعقیب می‌کند؛ از جمله اینکه یا کارگزاران دولت را به واکنش و اظهار نظر وادار کنند و از میان اظهار نظرهای آنان با استفاده از روش‌های تقطیع، برجسته‌سازی خاص و... مقاصد خود را دنبال کنند یا سکوت کارگزاران دولت را حمل بر نتیجه‌گیری‌های خود کنند.

نوبخت: ما گرفتار‌تر از این هستیم که به انتخابات مجلس فکر کنیم
اواخر بهمن ماه، همایش سراسری جوانان عضو و هواداران حزب اعتدال و توسعه در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

همایش سراسری حزب اعتدال و توسعه صبح روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۳ با حضور محمد‌باقر نوبخت دبیرکل این حزب، محمود واعظی وزیر ارتباطات و عضو شورای مرکزی حزب، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب برگزار شد.

چندی بعد در نشست سخنگوی دولت با خبرنگاران نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره ورود زودهنگام دولت به انتخابات یادآور شد: نمی‌دانم چه اقدامی موجب شد که چنین بحثی پیش بیاید. در گردهمایی شاخه جوانان حزب و اعتدال توسعه آن‌ها از من دعوت کردند و من با توجه به حجم کاری آخرین سخنران بودم و حدود نیم ساعت راجع به مسائل کشور صحبت کنم.

وی افزود: ‌ ممکن است برخی بخواهند در انتخابات مجلس شرکت کنند اما دولت مشغول‌تر از این است که به فکر انتخابات مجلس باشد. این موضوع برای نمایندگان، مردم و دولت مهم است اما ما خیلی گرفتاریم و موضوعاتی همچون تأمین حقوق، طرح‌های عمرانی، افت قیمت نفت وجود دارد و ما گرفتار‌تر از این هستیم که به انتخابات مجلس فکر کنیم.

نوبخت همچنین اضافه کرد: من دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هستم اما مشغله‌ام بسیار است ولی کانون جوانان آماده هستند و در چارچوب قانون و مقررات کار می‌کند و به نظرم این مشکلی ندارد.

سخنگوی دولت همچنین گفت که ممکن است به برخی از نمایندگان گفته شود که آقای نوبخت که رئیس سازمان برنامه و بودجه است در حزب اعتدال و توسعه سخنرانی کرده است و آن نماینده هم موضع‌گیری کند اما آن‌ها نیز باید خلاف قانون صحبت نکنند چرا که عواقب قانونی خواهد داشت. البته بنده منظورم تهدید کردن نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که اولین بار آقای مرعشی این موضوع و حضور انتخاباتی شما را مطرح کرده مرعشی اطلاعات نادرستی را به این ترتیب مطرح کرد. سخنگوی حزب فرد دیگری است.

روحانی: دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است
و حتی در میان این اظهارات رنگ و بو دار انتخاباتی رئیس جمهور نیز از این لیست خارج نیست و وی در پیامش به مناسبت آغاز سال ۹۴ می‌گوید که «دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.»

جهانگیری: اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود
پس از آن جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و رئیس شورای مرکزی حزب در ۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه غلامحسین کرباسچی گزارشی از عملکرد یک سال گذشته حزب کارگزاران سازندگی ارایه کرد و پس از او اسحاق جهانگیری به اهمیت انتخابات سال جاری اشاره و یادآور شد که در سال انتخابات مخالفان دولت درصدد ناامیدی مردم برآمده‌اند.

رئیس شورای مرکزی حزب در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه کارگزاران دارای دو ویژگی مثبت است، افزود: اولین ویژگی آن کار حزبی قوی است. این حزب در این امر تجربیات خوبی دارد. دومین ویژگی هم ارتباط و نزدیکی آن به دولت است. کارگزاران تا پیش از این تلاش می‌کرد که نقش می‌انجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می‌رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود.

البته همه این سخنان این درحالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور مکرر به «برگزاری انتخابات سالم با اجرای صحبح قانون اشاره و بی‌طرفی مجریان و ناظران انتخابات» تاکید کرده است.

شاید بهتر باشد دولت در انتخابات بی‌طرف باشد تا برای رقبایی که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، این بی‌طرفی اطمینان‌آور باشد و بر اساس قانون، مصداق ورود دولت به انتخابات تخلف محسوب می‌شود و شاید آسیب این مهم بالا‌ترین ضرر را برای خود دولت داشته باشد چراکه ورود دولت به رقابت‌های انتخاباتی این آسیب را برای دولت دارد که دستگاه‌های اجرایی گرفتار مسائل انتخابات شده و از وظایف ذاتی خودشان دور ‌شوند، لذا باید دولت بین فعالیت سیاسی خودش در انتخابات آینده و کارهای اجرایی یک تفکیکی قائل شود تا در خدمات‌رسانی مردم در این چندماه باقی مانده به انتخابات تغییر یا تعللی صورت نگیرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcceoqi.2bqom8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما