دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : 30318
قم‌نیوزگزارش می دهد:

مسجد جمکران؛ مکانی ازحال و هوای دلتنگی خورشید پشت ابر

قم نيوز : قم‌نیوز: نزدیک بلوار انتظار که می شوی گنبد فیروزه ای دلت را می برد، نزدیک و نزدیکتر، همه در امتداد بلوار انتظار با پای پیاده به راه افتاده اند در دل شب، پیرو جوان، همه عاشق همه از عشق می گویند و روزی که می آیی
مسجد جمکران؛ مکانی ازحال و هوای دلتنگی خورشید پشت ابر
به گزارش قم‌نیوز، نزدیک بلوار انتظار که می شوی گنبد فیروزه ای دلت را می برد، نزدیک و نزدیکتر، همه در امتداد بلوار انتظار با پای پیاده به راه افتاده اند در دل شب

پیرو جوان، همه عاشق همه از عشق می گویند و روزی که می آیی، سه شنبه، وعده گاه عاشقان، مسجد مقدس جمکران.

ای سحر خیز مدینه، اگر جمکران را نداشتیم دل بیقرارمان کجا ماوا می گرفت.

زمنت قطعه ای از خاک بهشت است و میعادگاه عاشقان دل سوخته البته میدانم که مهمان نوازی و پذیرایی ازصدها هزارمهمان ناخوانده یا نه بهتر است بگویم خوانده کار آسانی نیست چون به قول قدیمی ها آدم از روی باز صاحب خانه وارد خانه اش می شود نه از در باز.

اما تو با همه فرق داری تو امام شیعیان منتظر هستی انتظاری که از بچگی وعده آمدن را پدر بزرگان خدا بیامورزمان می دادند که پدرانشان مژده آمدنت را داده بودند پس این انتظار کی به پایان می رسد ما که صبرایوب و پاکی یوسف نداریم و با این ضعف ایمان بند را به آب می دهیم.

و به قول مرحوم آغوسی به خوبات سر می زنی مگه ما بدا دل نداریم رویی نشامان بده البته می دانیم پشت ابرهای سیاه گناه ما پنهان شده ای و فقط مسجد و نگاه به گنبدت آرامش بخش تر از هر چیز بی نهایتی در این دنیای فانی است.

مسجد جمکران واقع شده در ۶ کیلومتری شهر قم به طرف جادهٔ کاشان در نزدیکی روستای جمکران است با قدمتی هزار ساله به فرمان خود حضرت در بیداری از سال 273 هجری ساخته شده است و تاکنون بیش از ۱۱۶۰ سال از تأسیس این مسجد مقدس می‌گذرد، اصل ماجرای تأسیس مسجد به حسن بن مثله جمکرانی بر می‌گردد که از سوی امام زمان (عج) مأمور به ساخت این مسجد شده است.

ساخت این مسجد بنا به نقل عالم معاصرمحدث نوری به فردی به نام شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط می‌شود، به گفته او که در بیداری با امام دوازدهم شیعیان، مهدی دیدار کرده است و حجت بن حسن دستور ساخت مسجد را به وی داده است.

البته باید در نظر داشت که بر اساس نظر اکثر علما به‌ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی ماجرای دستور ساخت مسجد مقدس جمکران در بیداری اتفاق افتاده است و همچنین حسن بن مثله جمکرانی فرد عادی و معمولی نبوده است، بلکه در روایات از او به عنوان مردی صالح، باتقوا و شناخته شده یاد می‌شود، تنها نیمی از این ماجرا مربوط به حسن بن مثله است و مابقی آن توسط فرد دیگری با نام سید ابوالحسن مورد تصدیق واقع می‌شود.

کتاب نجم الثاقب از تألیفات عالم فرزانه میرزا حسین نوری یکی از معتبرترین
سندهایی است که بر شیوه ساخت مسجد مقدس جمکران صحه می‌گذارد.

شیخ فاضل، حسن بن محمد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، در کتاب تاریخ قم از کتاب مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین ـ از تألیفات شیخ صدوق ـ بناى مسجد جمکران را به این عبارت نقل کرده است: شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانی می‌گوید: شب سه‌شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری، در منزل خود خواب بودم که افرادی به خانه من آمدند، نیمی از شب گذشته بود که مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمد مهدى صاحب الزمان، صلوات الله علیه را اجابت کن که ترا می‌خواند».

حسن بن مثله می‌گوید: «من، برخاستم و آماده شدم» چون به در سراى رسیدم، جماعتى از بزرگان را دیدم. سلام کردم. جواب دادند و خوش آمد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (مقدس جمکران) است، آوردند».

چون نیک نگاه کردم، دیدم تختى نهاده و فرشى نیکو بر آن تخت گسترده و بالش‌های نیکو نهاده و جوانى سى ساله، بر روى تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیر مردى در مقابل او نشسته، کتابى در دست گرفته، بر آن جوان می‌خواند.

بیش از شصت مرد که برخى جامه سفید و برخى جامه سبز بر تن داشتند، برگرد او روى زمین نماز می‌خواندند.

آن پیرمرد که حضرت خضر (ع) بود، مرا نشاند و حضرت امام (عج) مرا به اسم خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: «تو، چند سال است که این زمین را عمارت می‌کنی و ما خراب می‌کنیم. پنج سال زراعت کردى و امسال دیگر باره شروع کردی، عمارت می‌کنی، رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هرچه از این زمین منفعت برده‌ای، برگردانی تا در این موضع مسجد بنا کنند»

به حسن بن مسلم بگو: «اینجا، زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین‌های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‌ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبّه نشده‌ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه‌ای که گمان نمی‌بری بر تو فرو می‌ریزد».

درباره ساخت مسجد مقدس جمکران نیز ‌در کتاب‌ «خلاصة‌ البلدان»‌ از کتاب‌ مونس‌ الحزین‌ ـ از تصنیفات‌ شیخ‌ صدوق‌ که از سندهای صحیح‌ و معتبر است، از امیر مؤمنان‌ (ع) روایت‌ شده است که‌ خطاب‌ به‌ حذیفه‌ فرمود: «ای‌ پسر یمانی‌! در اول‌ ظهور، خروج‌ نماید قائم‌ آل‌ محمد (عج) از شهری که‌ آن‌ را قم‌ گویند و مردم‌ را دعوت‌ به‌ حق‌ می‌کند، همه خلائق‌ از شرق‌ و غرب‌، به‌ آن‌ شهر روی‌ آورند و اسلام‌، تازه‌ شود... ای‌ پسر یمانی‌! این‌ زمین‌ مقدس‌ است‌، از همه لوث‌ها، پاک‌ است‌... عمارت‌ آن‌، هفت‌ فرسنگ‌ در هشت‌ فرسنگ‌ باشد. رایت‌ وی‌ بر این‌ کوه‌ سفید بزنند، به‌ نزد دهی‌ کهن‌، که‌ در جنب‌ مسجد است‌، و قصری‌ کهن‌ که‌ قصر مجوس‌ است‌ و آن‌ را «جمکران‌» خوانند. از زیر
یک‌ مناره‌ آن‌ مسجد بیرون‌ آید، نزدیک‌ آنجا که‌ آتشخانه گبران‌ بوده‌...».

البته از این‌ حدیث‌ شریف‌، این‌گونه برداشت می‌شود که‌ «مسجد سهله»‌ در دوران‌ ظهور حضرت‌ مهدی (عج) پایگاه‌ آن‌ حضرت‌ است و مسجد مقدس‌ جمکران‌ نیز در عصر ظهور، جایگاه‌ خاصی‌ دارد و پایگاه‌ دیگری‌ برای‌ امام زمان (عج) محسوب می‌شود.

بسیاری از شیعیان شب چهارشنبه از روزهای هفته و شب نیمه شعبان – تولد حضرت مهدی (عج) به جمکران بیشتر مراجعه می کنند.

در اين مسجد چهار ركعت نماز بگزارند: دو ركعت تحيّت مسجد، در هر ركعتى يكبار الحمد و هفت بار قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَد، و تسبيح ركوع و سجود هفت بار بگويند؛ و دو ركعت نماز امام صاحب الزّمان عليه السّلام بگزارند بر اين نَسَق: چون فاتحه خواند به إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ رسد، صد بار بگويد، و بعد از آن فاتحه را تا آخر بخواند و در ركعت دوّم نيز به همين طريق بگزارد، و تسبيح در ركوع و سجود هفت بار بگويد، و چون نماز تمام كرده باشد تهليل بگويد و تسبيح فاطمة زهراء عليها السّلام، و چون از تسبيح فارغ شود سر به سجده نهد و صد بار صلوات بر پيغمبر و آلش صلواتُ اللهِ علَيهم بفرستد. و اين نقل از لفظ مبارك امام عليه السّلام است كه: فَمَنْ صَلاّهُمَا فَكَأنَّما صَلَّى فى الْبَيْتِ الْعَتيقِ. يعنى «هر كه اين دو ركعت نماز را بگزارد، همچنين باشد كه دو ركعت نماز در كعبه گزارده باشد.»

 شعبان شب بیدار باش همه انسان ها

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا ضمیزی بابیان اینکه شب نیمه شعبان از شب های بزرگی است، اظهارکرد: این شب احتمال شب قدر و شب نزول قرآن داده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم افزود: دعای کمیل، ندبه، عهد و روح همه عبادات در نبمه شعبان به رخصاره عالم ترسیم شده است.

وی با اشاره به اینکه شب نیمه شعبان ، شب نظاره اعمال است، عنوان کرد: شادی و سرور ما باید در این شب به گونه ای باشد که از جهل و نادانی خارج شویم.

ضمیری شب نیمه شعبان را شب کرامت انسانی، دانست و گفت: شب نیمه شعبان شب بیدار باش همه انسان ها و مقدمه ی بیداری انسان در طول سال است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم خاطرنشان کرد: انسان بیدار یعنی شخصیتی که درک بالایی دارد و به غیر از پذیرش و دیدار امام حی و زنده خود، دنبال روی احدی دیگری نیست.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcevx8x.jh87zi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما