چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : 30626
قم نیوز گزارش می‌دهد

از جامعه پویای مهدویت تا جشنی که باید جهانی شود

قم نيوز : قم نیوز: مهدویت جزوی مهم و غیرقابل انکار از هویت دینی شیعه است که کمتر این بُعد مورد دقت نظر قرار گرفته است؛ همین مسئله حتی باعث شده در مواردی مهدویت به وسیله برخی عامدانه یا جاهلانه آمیخته به خرافات شود.
از جامعه پویای مهدویت تا جشنی که باید جهانی شود
به گزارش قم نیوز، مهدی جان سلام، آمدی در شبی از شعبان، آمدی در شبی که همچون شب قدر فضیلت دارد، آمدی مهدی جان ببین که دست‌‌ها برای فرجت رو به آسمان است و اشک‌ها از سر شوق برگونه جاری، مهدی جان قدمت مبارک است برای شیعیانی که تو را معبد عشق می‌دانند و تو هستی امید عشق‌های لایزالی، تویی امید قلب‌های گره خورده، تویی آرزوی دل‌های مانده در حسرت دیدار، مهدی جان بر ما کرم نما و نگاهی انداز بر نگاه‌های خیره مانده بر نامت، دیگر صبری نمانده؛ کجایی...چشم انتظار ظهورت هستیم...

هر سال نیمه شعبان که می‌رسد شهر قم میزبان زائرانی است که از گوشه و کنار کشور برای عرض ارادت به منجی عالم بشریت رهسپار این شهر مقدس می‌شود. جمعیتی که یا به صورت خانوادگی و یا در قالب کاروان مشتاقانه حضور به هم می‌رسانند تا در این جشن بزرگ معنوی شرکت کرده و لطف و اشتیاق خود را نثار امام عصر (عج) کنند.

در احادیث بیان شده که شب نیمه شعبان فضیلتی همچون شب قدر دارد و در این شب می‌توان همچون شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان از خیرات و برکات بهره برد و به کسب فیض پرداخت.

در این شب خداوند فضلش را بر بندگان خود جاری کرده و گناهان آنان را مورد بخشش قرار می‌دهد.
در وسایل الشیعه، مصباح المتهجد و بحارالانوار درباره فضیلت ماه شعبان بیان شده است: خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است که هر کس را در این ماه به او پناه برده و از او درخواست کند، از رحمت خود محروم نکند.

براساس آماری که وجود دارد هر سال در شب نیمه شعبان قریب به ۲.۵ میلیون نفر زائر به مسجد مقدس جمکران سفر می‌کنند. جشن نیمه شعبان جشنی است که تبلوری از ارزش‌های مهدوی را به نمایش می‌گذارد.

* مهدویت نیاز امروز جامعه بشری
فلسفه مهدویت اگر چه در مذهب شیعه تجلی و بروز خاصی دارد اما این مفهوم صرفا متعلق به شیعیان نیست بلکه تقریبا تمام ادیان ابراهیمی و حتی بودایی‌ها نیز به موضوع ظهور منجی ایمان و اعتقاد دارند. نیاز به حضور یک انسان کامل که در پایان تاریخ ریشه ظلم و ستم را بخشکاند و صلح و صفا را برای تحقق اوج کمال بشری فراهم آورد.

بر مبنای این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید ناطقی‌پور کارشناس مسایل مهدویت با بیان اینکه افتخار تشیع گذشته سرخ حسینی و آینده سبز مهدوی است خاطرنشان کرد: حقیقت مهدویت یک انتظار فعال و پویا برای بهبود وضعیت جامعه انسانی و حرکت رو به کمال است.

ناطقی‌پور با بیان اینکه متأسفانه در برخی از مقاطع زمانی استنباط‌های غلطی از مهدویت و اعتقاد به ظهور صورت گرفته است، افزود: مهدویت کاملاً مخالف جمود و کاهلی است اما برخی از فرقه‌ها ترجمانی از مهدویت داشتند که عملا به فقدان تحرک اجتماعی و بی‌قیدی نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی منتج می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه مهدویت اعتقاد به غایت مندی تاریخ است افزود: از نگاه مهدویت انسان در پایان تاریخ به اوج کمال و عقلانیت دست پیدا خواهد کرد و آن زمان است که شرایط برای ظهور انسان کامل فراهم می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه بزرگداشت مهدویت بزرگداشت کامل‌ترین اعتقاد دینی و انسانی است، ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی جهت معرفی موضوع مهدویت سامان گرفته و نگاه‌های جهانی به مسجد جمکران به تدریج در حال تکوین است.

وی با بیان اینکه برخی از اجتماعات و آئین‌های دینی شیعیان امروز به الگوهای موفق و چشمگیر جهانی تبدیل شده‌اند ادامه داد: راهپیمایی میلیونی شیعیان در اربعین حسینی در عراق یکی از نمودهاست که توانسته پیام شیعه و اتحاد اسلامی را به گوش جهانیان برساند.

ناطقی‌پور با تاکید بر اینکه عید نیمه شعبان آن هم در کنار مسجد مقدس جمکران قابلیت تبدیل شدن به یک رویداد دینی و آئینی با شعاع و برد جهانی را داراست، ادامه داد: امروز برگزاری جشن نیمه شعبان تنها یک سرور دینی نیست بلکه تبدیل به یک رسانه برای انتقال پیام شیعیان به تمام دنیا شده است.

وی با بیان اینکه دنیای رسانه‌ای غرب به شدت در صدد است اسلام را دینی خرافه‌گرا و غیر عقلانی عنوان کند، یادآور شد: بدون شک در چنین فضایی که برخی نااهلان به نام اسلام اقدام به فجیع‌ترین جنایت‌های انسانی می‌کنند وظیفه هر مسلمان دفاع از وجه عقلانی دین و انتقال پیام صلح طلبی مسلمانان است.

این کارشناس مسایل دینی در پایان قم را ام‌القرای تشیع خواند و افزود: امیدواریم جشن نیمه شعبان در شهر قم در آینده‌ای نزدیک به یک جشن جهانی با حضور تمام مردم جهان تبدیل شود.

* قم و رسالت برگزاری مطلوب بزرگترین جشن مهدوی
بر اساس این گزارش، با این حال باید گفت یک واقعیت درباره مسجد مقدس جمکران ناآشنایی برخی از کشورهای مسلمان و حتی شیعیان با ظرفیت‌ها و اهمیت این مسجد مقدس است. اما به نظر می رسد در صورت برنامه‌ریزی صحیح و دقیق می‌توان با برگزاری مطلوب جشن نیمه شعبان در این مسجد مقدس راه را برای آشنایی جهان اسلام با ظرفیت‌ها و اهمیت جمکران آشنا کرد.

مهدویت جزوی مهم و غیرقابل انکار از هویت دینی شیعه است که کمتر این بعد مورد دقت نظر قرار گرفته است و همین مسئله حتی باعث شده در مواردی مهدویت به وسیله برخی عامدانه و یا جاهلانه آمیخته به خرافات شود. اکنون فرصتی مهیا شده است تا با برنامه‌ریزی جامع بزرگترین جشن مهدوی ایران در قم برگزار شود. خوشبختانه طی سالیان گذشته چنین مراسم‌های آئینی با حضور گسترده‌ای از مشتاقان آل الله از کشورهای مختلف برگزار شده است.

یکی از مراسم‌هایی که اوج یکدلی و پیوستگی شیعیان را برای جهانیان آشکار می‌سازد، پیاده‌روی در مراسم اربعین حسینی در عراق است. بدون شک مراسم جشن نیمه شعبان در قم نیز می‌تواند به چنین سطحی برسد و امید است این مهم در سال‌های آینده محقق شود.

سخن آخر
در پایان باید خاطرنشان کرد که مهدویت جزئی غیرقابل انکار و اساسی در فلسفه و جهان بینی شیعی است. متأسفانه در قرون گذشته برخی جاهلانه و گاهی هم عامدانه سعی در تخریب این بنیه اعتقادی تشیع داشته‌اند. به عنوان مثال جریان بابیت و بهائیت دو فرقه ضاله دست پرورده انگلیس است که تمام تلاش خود را در تحریف و تخریب بنیادهای آخرالزمانی شیعیان متمرکز کرده است.

با این حال در شرایط فعلی ضرورت دارد با بنیادهای عقلی مهدویت بیش از گذشته برای نسل جوان و همچنین مخاطبان جهانی بیان شود. مقاطع زمانی مانند عید نیمه شعبان فرصت بسیار مناسبی است تا به بهترین شکل ممکن پیام مهدویت به گوش تمام جهانیان عرضه شود. بدون شک امروز حضور در این جشن از سوی هر شیعه دارای یک پیام با برد جهانی است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcg339w.ak9zx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما