يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : 30698
منبع : ای بی سی نیوز

ارتقای رآکتور هسته ای سیدنی برای افزایش صادرات داروهای هسته ای

قم نيوز : قم نییوز: رآکتور هسته ای «لوکاس هِیتس» که در جنوب سیدنی واقع شده با هدف تامین نیاز یک چهارم بازارهای جهانی، تولید داروهای هسته ای را افزایش می دهد.
ارتقای رآکتور هسته ای سیدنی برای افزایش صادرات داروهای هسته ای
به گزارش قم نیوز، رآکتور هسته ای «لوکاس هِیتس» که در جنوب سیدنی واقع شده با هدف تامین نیاز یک چهارم بازارهای جهانی، تولید داروهای هسته ای را افزایش می دهد.

از حدود هشت سال پیش تاکنون، رآکتور هسته ای «لوکاس هِیتس» با مدیریت سازمان استرالیایی علوم و فناوری های هسته ای (ANSTO) چهار میلیون دوز از داروهای هسته ای را تولید و روانه بازار نموده است. این رآکتور که تنها رآکتور ملی استرالیا است روزانه ۱۰ هزار دوز از داروهای هسته ای را برای ۲۵۰ بیمارستان کشور تولید و ارسال می کند.

به جهت آن که داروهای هسته ای کاربرد مناسبی در تشخیص، درمان و تخمین شدت آسیب ها در بیماری ها دارند از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردارند و در تشخیص و درمان برخی از بیماری های صعب العلاج به ویژه انواع سرطان، بیماری های قلبی، دستگاه گوارش، غدد درون ریز، اختلالات عصبی و سایر ناهنجاری ها به کار می روند.

همین امر سبب شده تا سازمان استرالیایی علوم و فناوری های هسته ای برای صادرات داروهای هسته ای در سطح بین المللی میزان تولید رآکتور سیدنی را به ۱۳ میلیون دوز در سال برساند.

مدیر این سازمان در توضیح این طرح اذعان نمود: «اغلب رآکتورها در سطح جهانی قدمتی نزدیک به ۶۰ سال دارند و قابلیت تولید داروهای هسته ای در مقیاس وسیع را ندارند. در حالی که رآکتور لوکاس هیتس قابلیت چنین تولیدی را دارد و می تواند ۲۵ درصد از نیازهای جهانی را تامین نماید.»

هسته ای شدن استرالیا به سال ۱۹۵۸ میلادی همزمان با تاسیس رآکتور «لوکاس هیتس» باز می گردد. هشت سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۷ میلادی این رآکتور با تنها رآکتور ملی استرالیا یعنی «اوپال» جایگزین شده که استفاده از اورانیوم ضعیف شده را در دستور کار خود دارد.

حقوق هسته ای به ویژه استفاده صلح آمیز این انرژی در مصارف پزشکی و صنعتی جزو اولویت های اولیه کشورهای پیشرفته برای کاهش هزینه ها، جایگزین نمودن انرژی های تجدید پذیر و ارتقای سطح کیفی حیات و سلامت شهروندان آن ها است. به همین منظور کشورهای پیشرفته صنعتی رقابت تنگاتنگی برای تسخیر بازارهای جهانی و توسعه حقوق هسته ای خود دارند. این در حالی است که دستیابی به این منبع انرژی و استفاده صلح آمیز از آن برای کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران با سنگ اندازی های دول توسعه یافته مواجه می شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfcvdm.w6dx1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما