شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : 31367
قم نیوز از قم گزارش می‌دهد

بازار مسکن کلانشهرها همچنان بی‌تاب / رکود معاملات و تاخت و تاز اجاره بها

قم نيوز : قم نیوز: با وجود آنکه گاه گفته می‌شود وضعیت مسکن راکد و نرخ‌ها ثابت مانده است و حتی بانک مرکزی هم اعلام کرده است که قیمت‌ها در این بازار در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته اما وقتی در عمل وارد بازار مسکن اجاره‌ای می‌شویم باز هم افزایش قیمت را نظاره گریم.
بازار مسکن کلانشهرها همچنان بی‌تاب / رکود معاملات و تاخت و تاز اجاره بها
به گزارش قم نیوز، هنوز هم خانه به دوش است، با اینکه سالیانی چند از عمرش می‌گذرد هنوز هم حسرت داشتن یک سرپناه امن و بدون دغدغه ذهنش را رها نمی‌کند. هنوز نگذشته زمانی که پای تمدید اجاره را مهر کوبید و در دل امید داشت سال بعد سند خانه خود را مهر زند اما باز هم زمان گذشت و در آرزوی داشتن خانه با گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌‌کند. روزها می‌گذرد و دیدن اسباب و وسایل جمع شده در کارتن‌ها در میان خانه، او را زجر می‌دهد. تمام املاکی‌های محل و خیابان‌های اطراف را سر زده است اما دیگر توانی برایش نمانده، هرجا می‌رود قیمت‌ها عذابش می‌دهد، برخی می‌گویند چند وقت دیگر ارزان می‌شود دست نگه دار و برخی می‌گویند گرانتر می‌شود هرچه زودتر تکلیف خود را روشن کن!

تابستان فصل خانه به دوشی مستاجران!
هر سال به خرداد و تیر که می‌رسیم فصل نقل و انتقال مسکن آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور ماه ادامه می‌یابد، زمانی که بازار مسکن در فراز و نشیب قیمت‌ها و سکوت مستاجران قد علم کرده است و مستاجران در پی جست و جوی یک منزل مناسب که با دخلشان هماهنگ باشد، روز و شب می‌گردند.

با وجود آنکه گاه گفته می‌شود وضعیت مسکن همچنان راکد و نرخ‌ها بدون تغییر و ثابت مانده است و حتی بانک مرکزی هم اعلام کرده است که قیمت‌ها در این بازار در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است اما وقتی در عمل وارد بازار مسکن می‌شویم و قیمت‌ها را جویا می‌گردیم باز هم افزایش قیمت را نظاره گریم و دیده می‌شود که هر ساله مالکان واحدهای مسکونی بر نرخ اجاره بها بیش از مقدار معین می‌افزایند.

امسال در فروردین ماه میزان اجاره بها نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است و در این میان صاحبخانه‌ها هم به هیچ عنوان قبول نمی‌کنند که واحدهای خود را همچون قبل اجاره دهند و علت این امر را تورم‌های موجود در بازار کالا می‌دانند که برای رفع این گرفتاری اقدام به افزایش اجاره بهای خود می‌کنند.

شهر مقدس قم نیز از جمله کلانشهرهایی است که با این امر سر در گریبان است و تورم و گرانی کالاها و سایر اجناس ممکن است بر این مسئله دامن زند.

در این شهر نیز همچون دیگر شهرهای بزرگ مشکل مسکن دغدغه بسیاری از خانواده‌ها شده است و کاهش درآمدها و افزایش مخارج و هزینه‌های زندگی و تورم بر این چالش افزوده است.

با وجود آنکه دولت گذشته در شهر قم نیز همچون سایر شهرها شروع به ساخت مسکن‌های مهر کرد و حتی ساخت‌ شهرک‌های جدید همچون پردیسان انجام گرفت اما باز هم مشکل مسکن در این شهر حل نشده است.

بازار مسکن در انتظار رویدادهای وین!
در این خصوص احمد تولا کارشناس مسکن می‌گوید: احتمال می‌رود در سال آینده نیز میزان تقاضا در بازار مسکن افزایش یابد و این افزایش تقاضا در صورت پاسخ مناسب می‌تواند سبب کنترل قیمت شود و الا منجر به جهش قیمت می‌شود.

وی مسائل داخلی و بین المللی را بر اقتصاد تاثیرگذار دانست و گفت: هر چند سال یک بار شاهد رکود و گاه رونق بازار مسکن هستیم اما آنچه این موضوع را پیچیده تر کرده است مسائل اقتصادی در داخل کشور و سطح بین الملل است.

تولا مسکن مهر را دارای نقاط مثبت و منفی دانست و گفت: این عمل را نمی توان به طور کامل منفی تلقی کرد اما مشکل اصلی آن اختصاص دادن سرمایه زیاد برای این کار و در مقابل پایین بودن سطح کیفیت، قرار داشتن این ساختمان‌ها در محل‌های نامناسب و دور از شهر، عدم وجود زیرساخت‌های لازم همچون مراکز درمانی، تحصیلی، اشتغال و ... بوده است. همچنین سپردن ساخت این مسکن‌ها به افراد غیرمتخصص عدم موفقیت این امر را منجر شد.

وی وابستگی به اقتصاد نفتی را عامل دیگر رکود و تورم در بخش‌های مختلف از جمله مسکن ذکر کرد و افزود: تا زمانی که کشور متکی بر اقتصاد نفتی است مشکل رکود و تورم همچنان ادامه دارد که معمولا دولت هنگام تورم برای رهایی از این مشکل رکود را پیش می‌گیرد و بازار دچار تنگی نقدینگی شده و گفته می‌شود که تورم مهار شده است در حالیکه اکنون دچار رکود شده و باز ناچارند تزریق سرمایه و نقدینگی را داشته باشند.

وی راه حل این مسئله را توجه بر افزایش تولیدات داخلی دانست و گفت: رونق کشاورزی ، صنعت و دیگر بخش‌ها می‌تواند سبب درآمدزایی و افزایش ثروت شود که اگر این عمل انجام گیرد نقدینگی به شکل پایدار صورت می‌گیرد و می‌تواند سبب رونق در بخش مسکن شود.

همچنین محمد ایرانمنش از فعالان بازار مسکن که در یکی از بنگاه‌های خرید و فروش ملک در خیابان انقلاب قم فعال است،گفت: هم‌اکنون در بازار مسکن قیمت‌ها بالاست و کمبود نقدینگی سبب شده مردم توان خرید مسکن نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مالکان عادت کرده‌اند هرساله خود قیمت اجاره بها را بالا ببرند، ادامه داد: این در حالی صورت می‌گیرد که قیمت خرید خانه در این مدت افزایش پیدا نکرده است.

ایران منش از عدم نظارت و عدم وجود برنامه برای بهبود بازار مسکن انتقاد کرد و گفت: در سالیان اخیر میزان معاملات مسکن به شدت کاهش یافته و افراد تمایل به خرید مسکن ندارند و همین امر سبب شده که در این بازار رکود همچنان ادامه داشته باشد.

عباس عبدالوند از دیگر کارشناسان مسکن گفت: در بازار مسکن همچنان رکود وجود دارد و عواملی چون پیوند خورد اقتصاد به مذاکرات هسته‌ای، کاهش قدرت خرید مردم و عدم ارائه وام‌های مسکن به طور گسترده در این مسئله دخیل است.

وی بیان کرد: اگر وام‌های مسکن به مردم ارائه شود بار دیگر رونق را در این بازار شاهد خواهیم بود.

وی بیان داشت: طبق بررسی‌های انجام شده، در شش ماهه دوم سال افزایش فروش را خواهیم داشت و بازار مسکن از رکود خارج خواهد شد.

این کارشناس مسکن اظهار می‌کند: البته در بخش اجاره‌ بها، بی حد و حصر شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و هیچ اهرم نظارتی هم در این بخش وجود ندارد. نرخ اجاره بها را انصاف مالک تعیین می‌کند نه شرایط روز. در سال جدید با وجود اینکه در بازار قیمت مسکن تغییری صورت نگرفته ولی در بخش اجاره بها گاهی شاهد هستیم مالکان تا ۵۰ درصد بر نرخ افزوده‌اند و هیچ نهادی هم ناظر بر این آشفته بازار نیست.

مسکن مهر را دریابیم
به طور کلی باید گفت مسکن مهمترین دغدغه امروز خانوارهای ایرانی است. در حالی که بسیاری از خانواده‌های چندین ساله ایرانی هنوز نتوانسته اند سرپناهی برای خود تهیه کنند هرساله تعداد زیادی زوج‌های جوان نیز وارد بازار مسکن می‌شوند و به دلیل آنکه اغلب این افراد نیز توانایی مالی برای خرید مسکن را ندارد رو به سوی بازار اجاره می‌آورند و همین مساله موجب شده تا بازار اجاره رشد قیمت بیشتری را تجربه کند.

اما به نظر می‌رسد راهکار اصلی برای بهبود وضعیت مسکن در کلانشهر‌هایی همچون قم در ابتدا تعیین تکلیف موضوع مسکن مهر است. به هر تقدیر درست یا نادرست بخش عمده‌ای از سرمایه‌های ملی برای تاسیس شهرهای جدید هزینه شده است و اگر قرار باشد این شهرها نیمه‌ساز رها شوند عملا میلیاردها تومان سرمایه از بین می‌رود و از سوی دیگر بازار مسکن نیز همچنان برای خانوارهای کم درآمد بد از بدتر خواهد شد.

از سوی دیگر دولت باید در ارائه وام‌های بلند مدت خرید مسکن تسهیل کند. اگرچه چندی پیش شورای پول و اعتبار وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن برای کلانشهرها را تصویب کرد اما اخبار و اطلاعات حاکی از آن است که برخی از بانک‌ها عزمی برای پرداخت این وام‌ها ندارند و از سوی دیگر باید دقت نظر داشته باشیم با ۸۰ میلیون تومان نیز امروز نمی‌توان در کلانشهرها یک آپارتمان ۴۰ متری هم تهیه کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjatet.uqevmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما