> حجاب؛ میوه عفاف خنکای امنیت زیر سایه حجاب | قم نیوز
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : 31421
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

حجاب؛ میوه عفاف/ خنکای امنیت زیر سایه حجاب

قم نيوز : قم نیوز: گرما هوا آزارش می دهد و نفس کشیدن را برایش سخت می کند، باران سر تاپای وجودش را خیس می کند، باد و طوفان راه رفتن را برایش سخت می کند، برایش تردد در مسیر شهر سخت می شود، اما چادر از سرش نمی افتد، بانوی مسلمان ایرانی...
حجاب؛ میوه عفاف/ خنکای امنیت زیر سایه حجاب
به گزارش قم نیوز، گرما هوا آزارش می دهد و نفس کشیدن را برایش سخت می کند، باران سر تاپای وجودش را خیس می کند، باد و طوفان راه رفتن را برایش سخت می کند، برایش تردد در مسیر شهر سخت می شود، اما چادر از سرش نمی افتد، بانوی مسلمان ایرانی...

سرگرم عشق بازی که باشی و در اشتیاق خاکستر شدن گرما که شوخی کوچکی بیش نیست... بیش از این ها را هم به جان می خرد... چادر تمام معادلات عادلانه را بهم می زند چون در تار و پودش عشق و عشق... حکایت چادر حکایت عقل و منطق نیست حکایت دل و فرمان برداری...فرمانبرداری و اطلاعت محض عاشق در برابر معشوق...
"ای پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر بپوشند؛ این مناسب تر است تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده و مهربان است" خدایش که فرمان داده باشد خنکای امنیت چادر گرمای هوا را مغلوب می کند...

۲۱ تیرماه هر سال به نام روز حجاب وعفاف نام گذاری شده است، مسئله ای که یک روز و یک هفته و یک ماه هم برای نام گذاری آن کم است وقتی که در زمینه احیای آن گام هایی اساسی برداشته نشود؛ حجاب در لغت به معناي مانع، پرده و پوشش آمده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي‎دهد كه پرده، وسيله‎ي پوشش است، ولي هر پوششي حجاب نيست؛ بلكه آن پوششي حجاب ناميده مي‎شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گيرد.

گستردگی مقوله حجاب
اگر به معناي عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب مي‎تواند اقسام و انواع متفاوتي داشته باشد. يك نوع آن حجاب ذهني، فكري و روحي است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامي، مانند توحيد و نبوت، از مصاديق حجاب ذهني، فكري و روحي است.

نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب گفتاري زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن نگوييد؛ مبادا آن كه دلش بيمار است به طمع افتد.

نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب رفتاري زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎اي راه نروند كه با نشان دادن زينت‎هاي خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:
وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ؛ و آن طور پاي به زمين نزنند كه خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود.

حجاب مانع فعالیت های سیاسی و فرهنگی نیست
هدف از حجاب اسلامي، پوشش و حريم قايل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحاي مختلف رفتار، مثل نحوه‌ي پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.

شهید مطهری می گوید: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد، این که زن باشی و زیبا اما برای نشان دادن آن تلاش نکنی، اینکه با پوشش و صدا و حرکاتت نوازشی برای دیگری نباشی ... اینکه امر معبود را به زیبایی و جلوه گری مرجح بدانی ... اینکه فرمانبردارمحض باشی دلی می خواهد به وسعت دریا که تو داری...

حجابت را حفظ می کنی اما خانه نشین نمی شوی، درس می خوانی، کار می کنی، استاد دانشگاه می شوی، در المپیادهای علمی و ورزشی شرکت می کنی تا اثبات مکنی که حجاب مصونیت است نه محدودیت و تو در رقابت با هیچ کس پا پس نمی کشی.

آیت الله سید محمد واعظ موسوی با اشاره به اینکه یکی از ایرادات حقوقی غربی‌ها نسبت به حقوق زنان مسلمان این است که حجاب مانعی برای دستیابی به حقوق سیاسی و اجتماعی و علمی زن مسلمان است، گفت: اگر آنان حجاب را مانعی برای فعالیت‌های اجتماعی قلمداد می‌کردند امروز وجود زنان محجبه در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تولیدی به خوبی نشان داده است که حجاب نه تنها مانعی در برابر پیشرفت زن نیست بلکه مصونیت برای زن ایجاد می‌کند و گوهر ناب او را از آسیب‌ها مصون و زمینه را برای فعالیت او فراهم می‌سازد.

عفاف، ریشه حجاب

حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها به نکته قابل توجهی می‌رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. حجاب مانع رسیدن می شود اما عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست با اشاره به اینکه مقوله های عفاف و حجاب متفاوت است چون ممکن است حجاب رعایت شود اما عفاف نه اظهارداشت: خلاف این امکان نیز وجود دارد که زن و مرد حریم ها را رعایت کنند اما حجاب رعایت نشود.

وقتی که دیگر جنگ سخت پاسخگوی اهداف دشمن نیست و وقتی که ازاین حربه ناامید می شودند، دست به دامن جنگ نرم می شوند و رو می آورند به تهاجم فرهنگی و قشری را مورد هدف می گیرند نسل جدید را تربیت خواهند کرد و با یک برنامه ی بلند مدت بتوانند افسار جوانان نسل بعد را به دست گرفته و آن ها را به هر سویی که می خواهند بکشند.

حجت‌الاسلام علیدوست با اشاره به اینکه که حوزه های علمیه، مجامع فرهنگی، متدینان، مساجد و مردم تلاش هایی را برای تحقق فرهنگ عفاف و حجاب در طول تاریخ داشته اند، گفت: حاکمیت در طول سه دهه از انقلاب اسلامی گذشته است اقدامانت مثبتی در زمینه حفظ و تاکید بر فرهنگ عفاف و حجاب انجام داده است، اما این اقدامان با کمی و کاستی هایی نیز مواجهه بوده است، حاکمیت عوامل زیر سوال رفتن فرهنگ عفاف و حجاب را آسیب شناسی نکرده است و همچنین اتخاذ برخی تصمیم های سطحی، متناقض و فراز و نشیب دار از مهم ترین مسائلی است که پس از پیروزی انقلاب در خصوص مسئله عفاف و حجاب شاهد آن بوده ایم.

حجاب، عامل تزکیه و تهذیب نفس
اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند. حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند. حجاب، دورى ازخودنمايى است، زیرا خودنمایی مختص افراد و جوامع عقب مانده و دوران جاهلیت است.

حجت‌الاسلام علیدوست با اشاره به اینکه متاسفانه يکی از عوامل بی حجابی اين است که عده ای معتقدند بی حجابی تمدن٬پيشرفت و تفاخر است و آقايان و خانم ها گاه برای اينکه انگ تحجر و عقب ماندگی نخورند حجاب مطلوب را کنار گذاشته وبه بدحجابی گرايش پيدا میکنند، افزود: امواج حضور زنان در ماهواره، اینترنت و رسانه ها، بیکاری، گرانی، اختلاط زن و مرد، افزایش سن ازدواج و باورزدایی نسبت به نهادهای دینی از مهم ترین عواملی است که موجب کم رنگ شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه شده است.

سلامت و سعادت هر جامعه در گرو رفتار فرد فرد افراد آن جامعه است، هر عملی که افراد انجام می دهند در نگاه کلان اثر مستقیم دراجتماع دارند، زیرا خانواده از افراد و جامعه از خانواده که نهاد کوچکی است تشکیل می شود، همان‌گونه که رفتار فرد در جامعه موثر است، اشخاص نیز از اجتماع و قوانین آن تاثیر می‌پذیرند.

حجاب؛ محیط آرام و امن برای همه جوانان

حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است. جامعه‌ای که در آن بانوان باحفظ حدود وحقوق دیگران ظاهر می‌شوند و موجب تخریب روح و جسم همنوعان خود نشده و محیط آرام وامنی را برای جوانان فراهم سازند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت.

امام خمینی (ره) می فرمایند: «فعالیت اجتماعی، سیاسی کنید ولی حدود شرعی از جمله رضایت همسر را رعایت کنید.» حجاب به معنی منزوی کردن زن نیست. حجاب به هیچ‌وجه مزاحم و مانع فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی وعلمی نیست و تنها می خواهد از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه جلوگیری کند؛ اختلاطی که قطعا به ضرر جامعه و به خصوص به ضرر زنان جامعه خواهد بود.

آنچه مسلم است این است که حجاب و عفاف مختص یک شخص، یک جنس و یا پوشش ظاهری نیست، حجاب و عفاف هم برای آقایان و هم بانوان درنظر گرفته شده است گرچه گاهی در پیچ و خم قوانین، واژه حجاب برای آقایان کمرنگ می‌شود و گاهی آن را مختص زنان این سرزمین می‌کند و بار آن را بر دوش زنان می‌گذارد، اگر چه تاكيد اسلام بر نوع پوشش بانوان به دليل ساختار خاص جسماني‌شان است اما برای هدایت جامعه به سمت سعادت و رشد معنوی جامعه و فرد فرد اعضای جامعه باید عفاف در رفتار و عمل تمامی افراد جامعه جلوه گر باشد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdca6yne.49n6u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما