يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 31623
قم نیوز گزارش می دهد

آمریکا در خصوص سطح همکاری های ایران و عراق حق اظهار نظر ندارد

قم نيوز : قم نیوز: اظهارات وزیر امور خارجه امریکا درخصوص حضور ایران در عراق برای حل مسائل و مشکلات این کشور موضوعی است که سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا آن را خارج از اختیارات و اداعاهای امریکا عنوان کرد.
آمریکا در خصوص سطح همکاری های ایران و عراق حق اظهار نظر ندارد
به گزارش قم نیوز، اخیرا جان کری وزير خارجه آمريكا در اظهاراتی در خصوص نقش ایران در عراق گفته: «معتقد نیستیم که ایرانی ها باید در خاک عراق حضور داشته باشند مگر در صورتی که دولت عراق از آنها بخواهد. این مسئله به دولت عراق مربوط می‌شود. ما ایرانی ها را دعوت نکردیم و با آنها همکاری نمی‌کنیم.» بیان چنین ادعایی از سوی دولت آمریکا جوابی مشخص و روشن از سوی جمهوری اسلامی دارد و آن این است که ايران هرگز با آمريكايي هایی كه مانع عمليات عراق عليه تروريست‌ها مي شود همكاري نمي‌كند و اگر دعوت عراقي‌ها از ايران براي مشاركت در مبارزه با تروريسم باشد تنها در قالب مستشاري است.

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در این باره می گوید: آمریکا در عراق حقی ندارد که بخواهد کشور دیگری را به هر دلیل و عنوانی به آن دعوت کند، ضمن اینکه بر فرض که آمریکا ایران را دعوت کند جمهوری اسلامی ایران به دعوت آمریکا وقعی نمی نهد و با آن همکاری نمی کند.

کارشناسی عالی امور استراتژیک در بیان دلیل پاسخ رد جمهوری اسلامی به درخواست آمریکا برای همکاری در عراق تصریح می کند: آمریکا خود داعش را در منطقه ایجاد کرد و هم اکنون نیزآن را عملا مورد حمایت قرار داده است.

به اعتقاد این استراتژیست، آمریکا به دنبال تجزیه عراق است و این در حالی است که ایران از تمامیت ارضی عراق دفاع و با تروریست ها مقابله می کند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فقط به درخواست دولت عراق حاضر به حضور در این کشور است، تاکید می کند: این حضور ایران در عراق هم نمها برا ی مقابله با تروریست است از همین رو در راستای همکاری ملت ایران با ملت عراق، دفاع از حق حاکمیت مردم عراق، استقلال و تمامیت ارضی این کشور حاضر به همکاری با دولت رسمی عراق خواهد بود.

به گفته سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا ایران همواره آماده همکاری با دولت رسمی عراق برای مقابله با تروریسم و حمایت از مردم عراق می باشد از همین رو مخالفت ها یا موافقت های امریکا برای حضور ایران در عراق فاقد هرگونه اهمیت است.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا همچنین موضوع توافق هسته ای ایران را مورد توجه قرار داد و درخصوص تاثیر آن در روابط با کشورهای منطقه می گوید: این توافق تاثیری در روابط ایران با کشورهای دیگر ندارد زیرا اصولا ایران همواره به دنبال همکاری های مثبت بین کشورها بوده است و این سیاست چه قبل و چه بعد از توافق ادامه پیدا خواهد کرد.

این سوال قابل طرح است که چرا آمریکا پس از جمع بندی هسته ای که که به ادعای آمریکایی ها تهدید هسته ای را از منطقه دور ساخته همچنان به دادن مشوق های تسلیحاتی به صهیونیست ها و کشورهای عربی اصرار دارد؟ قابل نتیجه گیری است که ریشه بحران های منطقه نه ایران بلکه اقدامات ثبات زدای آمریکاست.

طبق مواضع گفته شده مسئولان کشور، جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه قصد دخالت در امور کشورهای دیگر را ندارد اما از دیگر سو با تجاوز به هر کشور از سوی کشور دیگر و غارت و کشتار هر ملتی به دست دولتی دیگر نیز به طور قطع مخالف است و آن را محکوم می کند حال این اقدامات چه در قالب با تجاوز و حمله صدام به ایران باشد و چه در قالب حمله صدام به کویت، تجاوز عربستان به یمن یا عربستان به بحرین، تجاوز اسرائیل و ترکیه و دیگران به سوریه و عراق همه آن ها از سوی جمهوری اسلامی محکوم است و همواره این سیاست ایران چه در گذشته و چه در آینده چه قبل و چه بعد از توافق ادامه پیدا خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار همکاری های گسترده منطبق با منافع همه ملل مسلمان و به ویژه بین همسایگان بوده و هست.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcexp8x.jh8zwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما