سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : 31923
منبع : پایگاه خبری تحلیلی نکته آنلاین

فرهنگ جوامع مدیون ماهواره ها!

قم نيوز : قم نگار: مهمترین دستگاه تبلیغاتی غرب برای تغییر سبک زندگی اسلامی در ایران، رسانه‌های تصویری هستند که امروزه به راحتی و با هزینه ای کم در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
فرهنگ جوامع مدیون ماهواره ها!
به گزارش قم نگار، فرهنگ هر کشوری ریشه در آداب، سنن و هنجارهای اجتماعی آن جامعه دارد و بخش مهمی از این فرهنگ در نوع و سبک زندگی مردم نهفته است.

در فرهنگ اسلامی هر انسانی به همان اندازه که به کار و تلاش و عبادت نیاز دارد، به استراحت و تفریح نیز احتیاج دارد و بخشی از زمان و درآمد خود را به همین منظور اختصاص می‌دهد.

اما یکی از ساده و ارزان‌ترین نوع تفریح، برنامه‌های شبکه‌های تصویری و تلویزیون است که با توجه به فراگیری این رسانه ها، از میزان نفوذ و قدرت اثر گذاری ویژه ای بهره مند خواهند بود.

از نگاه کانون‌های قدرت، از رسانه به عنوان ابزاری استفاده می‌شود که در وهله اول برای تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به واسطه تفریح، سبک زندگی را تحت الشعاع قرار داده و در نهایت فرهنگ یک جامعه را دست خوش تغییر می‌کند.

کشور‌های قدرتمند و سلطه گر دو هدف عمده برای تاثیر گذاری و نابودی فرهنگ جوامع را دنبال می‌کنند.

الف) دست یابی به اغراض سیاسی و اقتصادی
استعمار گران برای آن که سرنوشت یک ملت را به دست گرفته از منابع عظیم مادی و معنوی آنان به نفع خویش بهره برداری کنند در گام نخست تلاش می‌کنند تا موانع فرهنگی را که جدی‌ترین مانع بر سر راه آن‌ها به حساب می‌آید ازسر راه خویش بردارند.

بدین منظو راز ابزار و شیوه‌های گوناگون به ویژه برنامه‌های به ظاهر جذاب ماهواره ای،فرهنگ بومی را تضعیف و فرهنگ خویش راترویج می‌کنند.

بدین ترتیب مردم کشورهای مورد تهاجم از فرهنگ خویش فاصله گرفته و با آن بیگانه می‌شوند.

ب) جهانی کردن فرهنگ غربی و آمریکایی
در سال‌های اخیر برای سردمداران کشورهای سلطه گر،خود جهانی کردن فرهنگ غربی اهمیت بسیار پیدا کرده است.

این نظر علاوه براستفاده از وسایل سیاسی، تبلیغاتی و صنعتی با نظریه‌های شبه علمی نیز پشتیبانی می‌شود. مثلا، نظریه دهکده جهانی مک لو هان و امثال آن با صراحت سعی بر آن دارد که زمینه را برای پذیرش فرهنگ غربی مساعد کرده و از حساسیت هایی که ممکن است در مقابل ان ابراز شود، بکاهد.

بنابراین دراثر این حمله فرهنگی، مردم نخست دچار شک و تردید در مثبت بودن فرهنگ ملی و دینی خود شده و باورهایشان را نسبت به کارایی فرهنگ خویش از دست می‌دهند و سپس، به تدریج آماده تمایل و جذب فرهنگ بیگانه که حاصل برنامه‌های حساب شده ماهواره است، می‌شوند.

گروه‌های هدف شبکه‌های ماهواره ای
مهمترین دستگاه تبلیغاتی غرب برای تغییر سبک زندگی اسلامی در ایران، رسانه‌های تصویری هستند که امروزه به راحتی و با هزینه ای کم در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

گروه هدف دستگاه‌های تبلیغاتی غرب، بخش‌های مختلف جامعه را تشکیل می‌دهد و برای هر کدام از این بخش ها، برنامه‌های ویژه و مشخصی تهیه می‌شود. به طور مثال در شبکه‌های ماهواره ای و برنامه‌های تصویری که سهم عمده ای در پر کردن اوقات فراغت و ایجاد سرگرمی دارند، برنامه هایی متعدد با اهدافی مشخص ساخته می‌شود.

بنگاه سخن پراکنی بی بی سی سعی در جذب طبقه متوسط و بالای جامعه را دارد و به گونه ای القا می‌کند که یک شبکه خبری مستقل و بی طرف است. این رسانه به دنبال جذب جوانان فرهیخته و دانشجویان است و هدف اصلی خود را در ناکارآمد جلوه دادن ارزش‌های فرهنگی و سیاسی ایران اسلامی قرار داده است.

از سوی دیگر شبکه من و تو که دشمنی و عناد آن با ارزش‌های مذهبی و اصیل بر همگان روشن است، بیشتر به دنبال جذب مخاطبان جوان و پر انرژی است. این شبکه با بخش برنامه‌های پر هیجان و سرگرم کننده، سعی می‌کند تا مخاطب بیشتری در داخل کشور به دست آورد. در برنامه‌های این شبکه همواره ارزش‌های مذهبی به سخره گرفته شده و این طور القاء می‌شود که ایران کشوری عقب افتاده است و فرهنگ غرب بر همه‌ی فرهنگ‌های دیگر برتری دارد.

اما جوانان تنها مخاطبان شبکه‌های ماهواره ای نیستند و بانوان نیز در تیررس برنامه‌های بی محتوای ماهواره ای قرار دارند. بخش سریال‌های بی محتوا و بنیان کن، خطر دیگری ست که دامن خانواده‌های ما را گرفته و سازندگان این سریال‌ها با زیرکی به دنبال سست نمودن بنیان خانواده‌ها و همچنین ترویج فرهنگ کشور خودشان هستند.

با نگاهی به شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان در می‌یابیم که یک استراتژی و برنامه ریزی مشخصی برای اقشار مختلف جامعه صورت می‌پذیرد و این شبکه‌ها در قالب مافیای رسانه ای به دنبال نفوذ فرهنگی در ایران هستند.

با توجه به سرمایه گذاری غرب در رسانه‌های تصویری، باید بیش از پیش با جذابیت بخشی و اعتماد سازی بین مخاطبان صدا و سیما، با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کرد . این مهم نیاز به اراده و توجه ویژه مسئولان نظام دارد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchxwnx.23nzidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما