قم نيوز : قم نگار: فرودگاه بین المللی قم اولین فردودگاه بخش خصوصی است که در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و حالا بعد از گذشت ۴ سال به سد بی‌پولی خورده است.
فرود توسعه اقتصادی بر باند فرودگاه قم/ اپیدمی بی‌پولی این بار به فرودگاه رسید
به گزارش قم نگار، فرودگاه بین المللی قم اولین فردودگاه بخش خصوصی است که در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و حالا بعد از گذشت ۴ سال به سد بی‌پولی خورده است.

این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، در فاصلهٔ ۲۵ کیلومتری از شهر قم ۱۲۵ کیلومتری از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران واقع شده است.

فرودگاهی که وعده اولین پرواز آن در آبان ۹۲ داده شده بود و حالا آبان ۹۴ در راه است و هنوز خبری از پروازی در فرودگاه قم نیست.

پروژه‌ای که از ابتدای کلید خوردن آن کور سوی امیدی را در دل جوانان قمی ظاهر کرد، اشتغال ۵ هزار نفر از عواملی بود که جوانان بیکاری که به جهت همین امید از برای کلید خوردن این پروژه از همه راغب‌تر بوده و به روش‌های مختلفی برای جذب در این پروژهٔ عظیم اقدام کردند.

محمد علی شفیعی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر فرودگاهی بین‌المللی قم با توجه به بزرگی این پروژه و اینکه در کنار این فرودگاه شهر فرودگاهی و منطقهٔ گردشگری بین اللمللی در حال احداث است زمان بندی سایر پرواز‌ها از جمله پرواز‌های باری و مسافری و آموزشی را در سال ۹۳ پیش بینی کرده بود.

رسیدن مجوز به خان هفتم
این درحالی است که زمزمه‌های نداشتن مجوز از سازمان هواپیمایی به علت نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هم از طرف برخی از مسئولان نیز مطرح شده بود.
زمزمه‌هایی که از عرضه سهام بدون مجوز ازبانک مرکزی توسط شرکت سازنده که پشتوانه مالی چندانی ندارد حکایت می‌کرد؛ و مردم هم به اعتبار تبلیغات گسترده استانی و ملی این پروژه سهام آن را خریداری کرده‌اند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به ساخت قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان اشاره کرده و گفت بود: این قطار از کنار فرودگاه امام خمینی(ره) عبور کرده و افراد نیم ساعته به فرودگاه امام خمینی (ره) می‌رسند و این مسائلی است که قابل طرح است، اما این فرودگاه نیز مانند مونوریل اجرا شده و امکان برگشت به عقب نیست.

فرودگاهی که فرآیند دریافت مجوزآن چندین بار رفت و برگشت داشت و مجوزی که چندین بار صادر و لغو شده است بالاخره در تاریخ ۴ اسفند ۹۳ سازمان هواپیمایی کشوری نامه‌ای را به کمیسیون اصل ۹۰ نوشت که در آن نامه تاکید شده بود مجوز لغو شده به قوت خود باقی و این فرودگاه مجوز دارد. ‏

قم؛ نیازمند توسعه حمل و نقل هوایی
حالا فارغ از بحث نگرانی‌های مجوز این پروژه باید برای به سرانجام رسیدن آن تلاش کرد، پروژه‌ای که قطعا با نهایی شدن آن خیر و برکات فراونی رابرای شهر قم به ارمغان خواهد آورد.
قم به عنوان پایتخت جهان تشییع و با توجه به موقعیت ویژهٔ حوزوی آن و از طرفی با توجه به وجود مرقد مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و زائر خیز بودن آن وجود و احداث فرودگاه از الزامات آن است.

بسیاری از زائرانی که از کشور‌های دیگر وارد ایران می‌شوند با فرودگاه به مشهد عزیمت کرده وبدون اینکه وارد قم شوند کشور راترک می‌کنند که با احداث این فرودگاه امید است که از سختی این راه کاسته شد و زائران کشورهای دیگر با عزیمت به استان قم به حرم حضرت معصومه(س) نیز مشرف شده و امکان هر چه بیشتر این استان را با توسعه صنعت گردشگری فراهم کنند.

محسن بهشتی مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در این زمینه گفت: بسیاری از مسافران خارجی به علت نبودن امکانات اقامتی مناسب در قم در تهران اقامت می‌کنند که با افتتاح فرودگاه امید است که امکانات رفاهی هم افزایش پیدا کند.

اصول انجام پروژه طی شده است
بهشتی با اشاره به اینکه بعضی‌ها از ابتدای شروع این پروژه ادعا می‌کردند که این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، اظهارداشت: با توجه به هزینه‌های بالای این پروژه و شهر فرودگاهی توجه بعضی از مسئولان این بوده است که چنین پروژه‌ای با این هزینه‌های سرسام آور با توجه به نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) توجیه اقتصادی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلاتی به جهت زمان نادرست اجرایی شدن این پروژه بروز کرده است، افزود: بستر را برای اجرای به موقع این پروژه فراهم نکردیم و وقتی آن بستر فراهم شد که برای ما هزینه آور شد.

بهشتی با اشاره به اینکه اصول کار را انجام داده‌ایم و آنچه مانده است جزئیات است، تاکید کرد: اصل کار دریافت مجوز و مکان یابی بود که در آن بحث‌هایی ایجاد شده بود که خوشبختانه حل شده است.

مدیرکل راه و شهر‌سازی استان قم گفت: در چنین پروژهٔ عظیمی مشکلات مالی جز فرعیات است و با توجه به اینکه اصول کار انجام شده است امیداست که بخش فرعی ماجرا هم حل شود.

قم به جهت موقعیت ارتباطی ویژه‌ای که دارد و به جهت شاهراه ارتباطی بودن واز طرفی به جهت نزدیکی به پایتخت همه ساله مورد عبورو مرور و ترانزیت میلیون‌ها مسافر قرار می‌گیرد که نیاز به نسل جدیدی از وسایل ارتباطی از جمله توسعهٔ حمل و نقل هوایی و ریلی در این استان احساس می‌شود.

بهشتی در این زمینه گفت: قم محل عبور ۱۷ استان و با خود استان قم۱۸ استان است که حساسیت کار در حوزه حمل و نقل و راه را بسیار بیشتر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه فرودگاه قم می‌تواند از اصول توسعه در این استان باشد؛ تصریح کرد: فرودگاه می‌تواند توسعه زیرساخت‌هایی همچون هتل‌ها وتوسعه مدیریت شهری و خدمات شهری را در پی داشته باشد.

اهمیت و لزوم احداث فرودگاه برای شهری با گسترهٔ میلیونی جذب زائر و با توجه به موقعیت استراتژیک استان قم و از سوی دیگر موقعیت ارتباطی ویژهٔ آن بر همگان واضح و مبرهن است، توسعهٔ اقتصادی وافزایش بازار کار تنها بخشی از ارمغان‌هایی است که این فرودگاه بین المللی با خود خواهد آورد.

استانی که به گفته مجریان این فرودگاه در برنامه سوم صاحب فرودگاه می‌شد که با مخالفت مسئولان استان و کشور ۱۳ سال طول کشید تا با این طرح موافقت کنند، امید است با استانداری سید مهدی صادقی که در صنعت هواپیمایی این پروژه زود‌تر به ثمر برسد و فرودگاهی که بخش خصوصی مجری آن است و باری بر دوش دولت محسوب نمی‌شود بعه بهانه‌های کمبود اعتبار همانند پروژه‌هایی که عمرشان بیشتر از ده سال به درازا کشیده است سال‌ها خاک نخورد و با راه افتادن هر چه زود‌تر آن بتوان آینده‌های روشن توسعه را برای استان قم انتظار داشت.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdciu3ap.t1azq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما