چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 32224
به مناسبت میلاد خورشید هشتم؛

مشهد تو امروز قطعه‌ای از بهشت است؛ مرا به حریمت راه بده

قم نيوز : قم نگار: السلام علیک یا غریب‌الغربا، السلام علیک یا معین‌الضعفا، السلام علیک یا شمس‌الشموس، ایها المدفون بالارض توس، سلطان خراسان و رحمة الله و برکاته.
مشهد تو امروز قطعه‌ای از بهشت است؛ مرا به حریمت راه بده
به گزارش قم نگار، چقدر حضورت مغتنم است در سرزمین من. تو خورشید مملکت من هستی. هر روز صبح خورشید ابتدا بر تو سلام می‌دهد و اجازه طلوع می‌خواهد.

نگین انگشتری ایران، یا رضا! تو از شهر و وطن خویش جدایی. تو را غریب‌الغربا می‌خوانند؛ اما آقا جان کدام غریب اینقدر عاشق دارد؟

غربت تو از آن نظر است که از سرزمینت جدا افتاده‌ای و همین است که هر جا افتاده‌ای باشد به تو پناه می‌آورد؛ چون می‌داند که تو دست رد به سینه‌اش نمی‌زنی.

مشهد تو امروز قطعه‌ای از بهشت است. آنجا که از حس حضور لبریز می‌شوم، تفاوتی نمی‌کند که در بارگاهت باشم یا از راه دور تو را زیارت کنم.

آنچه بر آن یقین قلبی دارم این است که تو هیچکس را ناامید از درت نمی‌رانی.

دلم را به پنجره فولادت گره می‌زنم. آقا جان! مرا دریاب. دستم را بگیر و راه راست را به من نشان بده.

بگذار تا در اقیانوس عظیم معرفتت غوطه‌ور شوم. مولای مهربان من! اگر مرا رها کنی از غصه می‌میرم. نگاه مهربانت را از من بر ندار و مرا به حال خودم رها نکن.

بپذیر مرا، ای امام رئوف! امروز که نتوانستم به حریم حرمت بیایم، به زیارت خواهرت معصومه(س) می‌روم و از آنجا کبوتر دلم را به سمت حریم تو پرواز می‌دهم.

حجت‌الاسلام محمدتقی اکبرنژاد، مدیر موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی با بیان اینکه شخصیت امام رضا(ع) یک شخصیت کامل و چند وجهی است گفت: ایشان ذوالوجوه هستند و شخصیتی چند بعدی دارند که باید به همه ابعاد آن توجه کرد.

وی افزود: زمان‌شناس بودن امام رضا(ع) یکی از ابعاد شخصیت ایشان است و برای شناخت یک شخص همین بس که زمان خود را خوب بشناسد و کسی که زمان‌شناسی بداند در حوادث نمی‌لرزد.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی با اشاره به زمان امامت امام رضا(ع) بیان کرد: امام رضا(ع) در برهه‌ای زندگی می‌کردند که دو فرزند هارون، یعنی امین و مامون بر سر قدرت با یکدیگر جنگ داشتند و بالاخره مامون توانست بر امین غالب شود.

اکبرنژاد در خصوص شخصیت مامون ابراز کرد: مامون شخصی مکار، علم‌دوست و علاقمند به اهل بیت(ع) بود و همیشه اظهار می‌کرد که اگر امیر نبودم دوست داشتم که شیعه باشم و در دلش نسبت به خاندان اهل بیت(ع) محبت داشت.

وی اضافه کرد: مامون با شرایطی که به وجود آورده بود می‌خواست تا از ظرفیت‌های امامت به نفع خود استفاده کند.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی یادآور شد: آن موقع که زمان و افراد را به خوبی نشناسیم خیلی زود فریب می‌خوریم، اما امام رضا (ع) فریب مامون را نخورد و زمانی که مامون به ایشان پیشنهاد ولایتعهدی را داد امام رضا(ع) قبول نکردند چون می‌دانستند که مامون شیفته شهرت و قدرت است.

اکبرنژاد تصریح کرد: امام رضا(ع) متوجه مکر و کید مامون بود و به همین دلیل زیر بار ولایتعهدی نرفت و متوجه شد که مامون می‌خواهد از اعتبار امام رضا(ع) به نفع خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) میان مردم جایگاه و پایگاه بالایی داشتند افزود: امام رضا(ع) نیز در زمان خود از جایگاه والایی میان مردم برخوردار بودند و مامون قصد داشت برای ترمیم خرابکاری‌های خود و راضی نگه داشتن شیعیان و جلوگیری از قیام آنها از این جایگاه استفاده کند.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی اضافه کرد: امام رضا(ع) با علم به این موضوع ولایتعهدی را با شرط عدم مداخله در امور پذیرفت.

اکبرنژاد با اشاره به دیگر ابعاد شخصیت امام رضا (ع) بیان کرد: بعد دیگر شخصیت امام رضا(ع) شخصیت علمی ایشان است که ایشان را به عالم آل محمد ملقب کرده است.

وی با اظهار اینکه در زمان ایشان نحله‌های مختلف علمی ظهور و بروز پیدا کرده بود، اظهار کرد: مامون با هدف آسیب زدن به جایگاه قدسی امام رضا(ع) جلسات مناظره بین ایشان و علمای کلامی اهل سنت، اهل کتاب اعم از یهود و نصارا برگزار می‌کرد اما در تمامی مناظرات امام(ع) آنها را مقهور می‌کردند و جایگاه امامت را رفیع‌تر می‌‌کردند.

آمدم ای شاه پناهم بده/خط امانی ز گناهم بده

ای حَرمَت ملجأ در ماندگان/دور مران از درو، راهم بده

ای گل بی خار گلستان عشق/قرب مکانی چو گیاهم بده

لایق وصل تو که من نیستم/اِذن به یک لحظه نگاهم بده

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc0iq1.2bqii8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما