دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : 32594
گزارش/

شکست طلسم پروژه تقاطع غیر‌همسطح ۱۵ خرداد قم تا پایان سال ۹۴‌

قم نيوز : قم نگار: تقاطع غیر همسطح ۱۵ خرداد قم پروژه‌ای است که نزدیک به ۳ سال از شروع احداث آن می‌گذرد و با کش و قوس‌های فراوانی همراه بوده است.
شکست طلسم پروژه تقاطع غیر‌همسطح ۱۵ خرداد قم تا پایان سال ۹۴‌
به گزارش قم نگار، پروژهٔ تقاطع غیر همسطح ۱۵ خرداد قم از جمله طرح‌هایی عمرانی است که نزدیک به ۳ سال است مردم شهر و منطقه را درگیر خود کرده و همه برای اتمام آن لحظه شماری می‌کنند.

سال۹۲ بود که کم کم زمزمه‌های احداث این تقاطع که به طریقی می‌توانست بار بزرگی را از دوش ترافیک سنگین تقاطع عمار یاسر با ۱۵ خرداد بردارد شنیده شد.

عماریاسر که از شمال به بلوار امام علی (ع) و از جنوب نیز با اجرای فاز پنجم این بلوار به صورت یک خیابان دو سطحه به میدان سپاه و بلوار جمهوری متصل شود؛ در میانه راه با بلوار ۱۵ خرداد برخورد می‌کرد که به جهات ترافیک سنگین این منطقه از چراغ قرمز سه زمانه استفاده می‌شد.

مشکلات ترافیکی و سختی و عبور و مرور در این منطقه شهرداری وقت را به این فکر انداخت که با احداث این تقاطع غیر همسطح گامی در جهات حل مشکلات ترافیکی این منطقه بردارد.

در گام‌های نخست مشکل معارض مسکونی و تجاری اولین سد احداث این پروژه بود که پیش روی مجریان پروژه قرار گرفت. طرحی که شامل ۶۸۲ متر مربع عرصه و ۷۶۸ متر مربع اعیانی بود؛ ملاک واحدهای تجاری ومسکونی هم بعضا به هیچ عنوان راضی به تخلیه ملک‌های خود نبودند و سرعت روند اجرای پروژه را به تاخیرانداختند.

این طرح ترافیکی که توسط معاونت حمل و نقل ترافیکی مطرح شده بود پس از بررسی در شورای ترافیک استان به تصویب رسید و مقدمات اجرای آن با امضای قرارداد ۵۰ میلیارد تومانی با قرارگاه سازندگی قائم (عج) کلید خورد.


سد بزرگی به نام بدهی
بعد از اجرای بخشی از مراحل اجرایی پروژه تقاطع ۱۵ خرداد بدهی‌های میلیاردی شهرداری قم روند اجرای پروژه را با وقفه‌ای یک ساله مواجه کرد؛ اتفاقی که نه تنها دردی از ترافیک شهری و مشکلات مردم دوا نکرد بلکه با مسدود شدن تقاطع ۱۵ خرداد به عمار یاسر بار ترافیکی این منطقه و در نتیجه اتلاف وقت عابران در این مسیر را افزایش‌داد.

علاوه بر حل معضل ترافیکی این تقاطع از جهات اتصال مرکز شهر به اتوبان قم- گرمسار نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و مسافرانی که از سمت شرق کشور وارد قم می‌شوند سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانند به حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مرکز شهر دسترسی داشته باشند.


شروع مجدد پروژه‌های نیمه تمام
حالا با آمدن شهردار جدید پروژه‌های عمرانی نیمه تمام شهرداری دوباره از سر گرفته شده و سقائیان‌نژاد نیز در ابتدای ورودش اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری را از اهداف اصلی خود برشمرد و قول اتمام پروژه‌های نیمه تمام را در یک زمان بندی ۲۰ ماهه داد.

شروعی دوباره که به گفته معاون شهرداری قم از دوهفته گذشته شتاب یافته است؛ وی اظهار داشت: کار بتن ریزی رو گذر تقاطع غیر همسطح ۱۵ خرداد شروع شده که حدود ۶۰ متر آن انجام شده است.

پروژه‌ای که علاوه بر کمبود اعتبار از ابتدای آغازش با معارض ساختمانی و همچنین مشکلات انتقال خطوط گاز، آب و فاضلاب مواجه بوده است، خطوط آب و فاضلابی که هر کدام به طول ۴۰۰ هزینه ۳میلیارد تومانی را روی دست شهرداری گذاشته است؛ مبلغی که احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس به آن اعتراض داشته و آن را به نسبت حجم کار زیاد دانست.

به گفته «قاری قرآن» در اجرای این پروژه کار انتقال برق، گاز، فاضلاب و مخابرات به طور کلی به پیمانکار پروژه سپرده شده است که همزمان با اجرای این پروژه خط توسعه آب هم در حال اجراست.

بر اساس قول‌های پیمانکار باید کار انتقال شبکه‌های آب تا یک ماه آینده به سرانجام می‌رسد؛ این در حالی است که انتقال گاز و مخابرات حل شده است، قاری قرآن در این زمینه گفت: انتقال برق به طول ۲۵۰ متر و با هزینه بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان و مخابرات با هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی به سرانجام رسیده‌است.


پیشرفت ۵۳ درصدی پروژه تقاطع ۱۵ خرداد
معاون شهردار قم با اشاره به پیشرفت ۵۳ درصدی پروژه تقاطع غیر همسطح ۱۵ خرداد، گفت: کار بتن ریزی روگذر این پروژه شروع شده است که ۶۰ متر از آن انجام شده است.

این در حالی است که احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس با انتقاد از عملکرد پیمانکار ۱۵ خرداد، گفت: این پروژه‌ها بر اساس انتظارات باید زود‌تر تمام می‌شد که پیمانکار کوتاهی‌هایی داشته است.

بلوار عمار یاسر تنها پروژه در سطح شهر است که شامل دو تقاطع ۳ سطحی است، یک تقاطع سه سطحی زیر زمینی در اطراف حرم و یک تقاطع سه سطحی در تقاطع ۱۵ خرداد است.

به گفته «قاری قرآن» یکی از ایرادات اساسی این پروژه که کماکان وجود دارد آزادسازی ۱۳ واحد تملک است که در مسیر راست گرد جنوب شرقی این پروژه واقع شده است؛ این تعداد معارض شهری از ۳۱ معارضی که در ابتدای کار وجود داشته باقی مانده است.

مشکل ۱۸ واحد تجاری رفع شده و ۱۳ واحدتجاری هنوز باقی مانده است که باید رفع معارض شده و برای انتقال خطوط آب و گاز و فاضلاب هر چه سریع‌تر تخریب شوند، این در حالی است که صاحبان این املاک تنها با پرداخت نقدی حاضر به تخلیه املاک خود هستند.


در بین این ۱۳ ملک در حال حاضر تخریب ۲ ملک الزام‌آور است که بر اساس برنامه ریزی‌ها باید تا پایان شهریور ماه تخریب شده تا در روند اجرای انتقال شبکه آب و فاضلاب و در ادامه آن احداث لوپ راست‌گرد جنوب شرقی پروژه بیش از این وقفه ایجاد نشود.

مضاف بر تمامی مشکلات و وعده‌های داده شده در اجرای این پروژه، این روز‌ها بازار بازدید از پروژه‌های نیمه تمام شهری از جمله تقاطع ۱۵ خرداد توسط نمایندگان مردم و مسئولان شهری داغ است، اتفاقی که در روزهایی که این پروژه با وقفه یک ساله مواجه بود کمتر دیده می‌شد.

حالا قول‌های شهردار حاکی از آن است که بالاخره طلسم این پروژه تا پایان سال شکسته خواهد شد و این تقاطع ۳ سطحه که دو خیابان پرتردد شهر قم را به هم متصل می‌کند تا ابتدای سال ۹۵ افتتاح شده و بار سنگین ترافیک این منطقه را سبک کند.

گزاش از وجیهه غلامحسین زاده

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc0pq1.2bqio8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما